Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2614560_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. august 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0030-7853
2535696
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1152 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1152 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Britt Bager (KF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1152: Spm. om opklaringsprocenten i sager vedrørende datingsvindel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1152 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse opklaringsprocenten i sager vedrørende
datingsvindel, og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for,
om ministeren er enig med daværende retsordfører for Social-
demokratiet Trine Bramsen, som den 24. december 2017 til Ber-
lingske i artiklen ”Søren Pape om datingsvindel: »Jeg forventer
selvfølgelig, at politiet tager problematikken alvorligt«” om op-
klaring af datingsvindel udtalte at: “Denne type sager skal slet
ikke ligge hos de lokale politikredse. Ikke et ondt ord, men det
er de ikke gearet til at håndtere. Vi kan ikke forvente, at vores
lokale politibetjente både kan rykke ud til indbrud og lave al-
mindelig efterforskning, og samtidig være eksperter i IT-krimi-
nalitet. Vi bliver nødt til at tage konsekvensen og rykke dem ind
i en central enhed.”?”
Svar:
1.
Datingsvindel skal vi tage alvorligt. Det er forkasteligt, at gernings-
personer opbygger personlige forhold til andre med det formål at ud-
nytte en ofte fortrolig og følelsesmæssig relation til at svindle. Den
økonomiske kriminalitet på internettet er under konstant udvikling,
hvor gerningspersoner finder nye og kreative måder at svindle på. Det
stiller krav til, at vores politi følger med udviklingen og løbende får
de værktøjer, der er nødvendige for at komme it-kriminaliteten til livs.
Regeringen har derfor haft et vedvarende fokus på at styrke indsatsen
mod it-kriminalitet generelt, herunder it-relateret økonomisk krimina-
litet. Regeringen har iværksat flere tiltag siden regeringen tiltrådte, og
der er dermed sket en udvikling på området siden udgivelsen af den
artikel fra december 2017, som spørgeren henviser til.
Med oprettelsen af Nationalt Center for It-kriminalitet (tidligere
”LCIK”) i december 2018, der nu hører under National enhed for Sær-
lig Kriminalitet (NSK), har vi fået en national enhed, der varetager en
række forebyggende indsatser mod it-kriminalitet, ligesom enheden er
ansvarlig for anmeldelse, visitation og indledende efterforskning af it-
relateret økonomisk kriminalitet. Det er bl.a. med til at sikre en ensar-
tet og styrket indsats mod it-relateret kriminalitet, og samtidig sikrer
det et samlet overblik over kriminalitetens omfang og udvikling.
Side 2/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1152: Spm. om opklaringsprocenten i sager vedrørende datingsvindel, til justitsministeren
Herudover vil jeg fremhæve flerårsaftalen for politiets og anklage-
myndighedens økonomi 2021-2023, som regeringen sammen med
bl.a. spørgerens parti indgik i december 2020. Med aftalen gennemfø-
res bl.a. en række indsatser, der skal styrke indsatsen mod den krimi-
nalitet, som sker digitalt. Der er bl.a. blevet etableret en digital politi-
patrulje, der f.eks. kan patruljere synligt i åbne grupper på sociale me-
dier på internettet for at forebygge kriminalitet.
Endvidere har vi givet politiet bedre forudsætninger for at bekæmpe
den komplekse it-relaterede kriminalitet, idet vi har samlet nogle af de
mest specialiserede faglige miljøer i politiet på området i NSK, lige-
som vi har tilført enheden ti årsværk til at styrke indsatsen yderligere.
Hertil kommer, at enheden vil kunne bistå politikredsenes efterforsk-
ninger af bl.a. it-relateret kriminalitet. Det forventes på sigt at få en
række fordele for kvaliteten af efterforskningen på området.
Jeg ser således ikke på nuværende tidspunkt behov for at ændre ved
opgavefordelingen mellem NSK og politikredsene i sager om it-rela-
teret økonomisk kriminalitet, herunder sager om datingssvindel. Der
skal dog ikke herske tvivl om, at regeringen følger udviklingen på om-
rådet nøje og er klar til at tage yderligere skridt for at styrke indsatsen
mod den digitale kriminalitet.
2.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK oplyser, at datingsvindel er karakteriseret ved en online
relation, hvor gerningspersonen opnår en høj grad af tillid hos
forurettede ved daglig kontakt over en længere periode. Mens
kontakten ofte indledes via sociale medier, herunder Tinder, In-
stagram og Facebook, flyttes dialogen efter gerningspersonens
ønske ofte over til andre digitale platforme, chattjenester og i
nogle tilfælde til e-mail.
Gerningspersonerne, der benytter falske identiteter, udnytter
forurettedes følelsesmæssige involvering til at lokke penge eller
andre værdier ud af vedkommende via konto-til-konto-overførs-
ler. Datingsvindel fylder ikke meget i anmeldelsesbilledet, men
det kan have store økonomiske og personlige konsekvenser for
den enkelte.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1152: Spm. om opklaringsprocenten i sager vedrørende datingsvindel, til justitsministeren
NSK oplyser endvidere, at opgavefordelingen mellem NSK og
politikredsene ved efterforskning af datingsvindel er den samme
som ved efterforskning af øvrige anmeldelser om it-relateret
økonomisk kriminalitet. Anmeldelser om it-relateret økonomisk
kriminalitet modtages centralt i Nationalt Center for it-krimina-
litet (NCIK). NCIK har ansvaret for at modtage anmeldelser og
foretage den indledende efterforskning, hvor der bl.a. i videst
muligt omfang skal ske sammenkædning af anmeldelser, der ek-
sempelvis formodes at vedrøre samme gerningsperson. NCIK
sender efterfølgende sagerne eller sagspakkerne (samling af
flere anmeldelser med samme mistænkte) ud til politikredsene,
som har ansvaret for at foretage den videre efterforskning og
strafforfølgning.
Det er således den modtagende politikreds, der forestår den vi-
dere efterforskning, herunder iværksætter de relevante skridt sa-
gen måtte give anledning til. Det kan efter en konkret vurdering
eksempelvis være indhentning af retskendelser, udfærdigelse af
retshjælpsbegæringer, gennemføre retsindgreb i udlandet, fore-
tage efterforskning, afhøringer/sigtelser og eventuelt begære ud-
levering af en gerningsperson.
I helt særlige tilfælde, og efter en konkret vurdering, kan NSK
selv forestå efterforskningen af meget kompleks it-relateret øko-
nomisk kriminalitet.
Gældende for denne type af svindel er, at de reelle gerningsper-
soner kan være vanskelige at identificere, og at pengesporet ofte
fører til udlandet, hvor efterforskningen er betinget af internati-
onal retshjælp. Det gør det i praksis meget svært at få fat i bag-
mændene, og at få de penge, der er svindlet for, retur.”
3.
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har undersøgt muligheden for at trække oplys-
ninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om opkla-
ringsprocenten af datingsvindel.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder vedrørende ”datingsvindel”. Sager
Side 4/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1152: Spm. om opklaringsprocenten i sager vedrørende datingsvindel, til justitsministeren
2614560_0005.png
vedrørende ”datingsvindel” vil efter omstændighederne kunne
bestå i overtrædelse af forskellige regler i straffeloven. Det er
derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at tilve-
jebringe de ønskede oplysninger. Det vil således forudsætte en
omfattende manuel gennemgang af mange sager, hvis de øn-
skede oplysninger skal tilvejebringes.
Rigsadvokaten har foretaget et datatræk ved søgning på søge-
nøglen ”datingsvindel”. Søgenøgler er foruddefinerede ord
og/eller begreber, der anvendes af politiet til at berige straffesa-
ger i POLSAS med yderligere data, og som løbende vurderes at
kunne give en analysemæssig værdi afhængig af den enkelte kri-
minalitetsform. Der er ikke systemtekniske krav om anvendel-
sen af søgenøgler, og der sker løbende en revision af søge-
nøglerne baseret på udviklingen i kriminaliteten.
Søgenøgler kan anvendes på tværs af forskellige kriminalitets-
former og dermed forskellige gerningskoder. Hvis en sag æn-
drer karakter som et resultat af efterforskningen, vil dette også
få betydning for de anvendte søgenøgler, der i større eller min-
dre grad skal ændres i takt hermed. Søgenøgler er således vel-
egnede i analysemæssig kontekst, men er ikke oprettet med hen-
blik på statistisk brug.
Det skal i den forbindelse særligt bemærkes, at da der er tale om
søgenøgler, som ikke er obligatoriske at anvende for politiet, af-
hænger anvendelsesgraden af den enkelte sagsbehandler/politi-
kreds. Søgenøglerne er derfor ikke en valid metode til statistisk
at opgøre det reelle omfang af anmeldelser og domme, da en
sådan opgørelse vil være behæftet med for stor usikkerhed.
Tabel 1. Antal anmeldelser markeret med søgenøgle 'da-
tingsvindel', fordelt på anmeldelsesår (opgjort på sager og
forhold)
Anmeldelsesår
Antal anmeldelser (sa-
ger)
Henlæggelser (sager)
Sigtelser (forhold)
Tiltaler (forhold)
Fældende
afgørelser
(forhold)
2020
274
172
54
45
7
2021
355
156
91
20
6
2022
136
33
2
0
0
Total
765
361
147
65
13
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
I tabellen er data fordelt efter anmeldelsesåret.
Side 5/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1152: Spm. om opklaringsprocenten i sager vedrørende datingsvindel, til justitsministeren
Anmeldelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke jour-
nalnumre.
Sigtelser og afgørelser er opgjort efter antal forhold. Det vil sige hvor mange
personer pr. journalnummer, der er blevet sigtet og afgjort.
Afgørelser er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være an-
ket i mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Data er opdateret den 2. juli 2022.
Side 6/6