Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2616830_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2022
Strafferetskontoret
Anne Sofie Brix
2022-0030-7826
2500115
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1149 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1149 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: Spm. om den politiske aftale om grooming m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1149 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af den politiske aftale om groo-
ming m.v. bede arbejdsgruppen om, at det offentligt meldes ud,
at rufferi også gælder digitalt (for sugardating m.v.), men også
at politiet skal retsforfølge det? Og vil ministeren tilkendegive,
om han mener, politiet skal lægge en indsats i forhold til digital-
rufferi?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at der i juni 2021 blev ned-
sat en arbejdsgruppe med deltagelse af bl.a. Red Barnet, Børns Vilkår og
Digitalt Ansvar, der havde til opgave at vurdere behovet for at ændre straf-
feloven som følge af den digitale udvikling, herunder fremkomsten af digi-
tale sugardatingtjenester.
Arbejdsgruppen om digitale krænkelser afsluttede i første halvår 2022 sit
arbejde med afgivelsen af en rapport, som vedlægges.
2.
I rapporten anfører arbejdsgruppen bl.a., at det allerede i dag er strafbart
at medvirke til, at unge under 18 år prostituerer sig, ligesom det er strafbart
at betale for sex med en ung under 18 år, jf. straffelovens § 224, stk. 1 og 2.
Hvis en person under 18 år har en profil på en sugardatingtjeneste, hvoraf
det fremgår, at den unge tilbyder seksuelle ydelser mod betaling, vil sugar-
datingtjenesten derfor kunne straffes, hvis det kan bevises, at tjenesten har
forsæt til, at der tilbydes seksuelle ydelser og til, at den unge var under 18
år.
Arbejdsgruppen konstaterer desuden, at sugardatingtjenester på samme
måde som trykte eller elektroniske medier, der mod betaling annoncerer for
prostitution, vil kunne være omfattet af straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt.,
om såkaldt mellemmandsvirksomhed, hvis tjenesten anvendes til prostitu-
tion, og tjenesten har forsæt til dette. Efter straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt.,
er det strafbart at fremme andres prostitution ved for vindings skyld eller i
oftere gentagne tilfælde at virke som mellemmand. Bestemmelsen omfatter
også fremme af myndige personers prostitution.
Det vil dog efter arbejdsgruppens vurdering være en forudsætning for at
stille sugardatingtjenester strafferetligt til ansvar efter straffelovens § 233,
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: Spm. om den politiske aftale om grooming m.v., til justitsministeren
stk. 2, 2. pkt., at der samtidig gøres op med den mangeårige praksis for ikke
at strafforfølge medier, der bringer annoncer for prostitution, for mellem-
mandsvirksomhed.
Hvorvidt man fremover skal strafforfølge medier, sugardatingtjenester mv.
for mod betaling at fremme myndige personers frivillige prostitution, beror
efter arbejdsgruppens opfattelse på en politisk vurdering. Arbejdsgruppen
har på den baggrund undladt at forholde sig hertil.
3.
Arbejdsgruppen peger i sin rapport på, at fremkomsten af sugardatingtje-
nester indebærer en lettere adgang til at prostituere sig, som vil kunne med-
føre en stigning i antallet af personer, navnlig unge, der ser prostitution i
form af sugardating som en hurtig vej til at opnå materielle goder. Arbejds-
gruppen anfører dog samtidig, at man ved at strafforfølge sugardatingtjene-
ster og andre medier, der bringer annoncer for prostitution på de prostitue-
redes egen foranledning, gør det vanskeligere for prostituerede at udøve de-
res virksomhed under rimelige forhold.
Som justitsminister er det afgørende for mig at sikre, at unge mennesker
under 18 år beskyttes mod at havne i prostitution. Det skal vi som samfund
hjælpe med at forhindre.
Jeg er derfor glad for, at regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Peter
Skaarup og Karina Adsbøl den 29. juni 2022 indgik en politisk aftale om
initiativer mod digitale krænkelser, der bl.a. indebærer en undersøgelse af
muligheden for at stille krav om aldersverifikation ved brug af tjenester, der
formidler sugardating.
Den politiske aftale indebærer bl.a. også, at der indføres en særskilt krimi-
nalisering af grooming af personer under 18 år, en udvidelse af den såkaldte
”skolelærerparagraf”, der forbyder seksuelle relationer med personer under
18 år, som er betroet gerningspersonen til undervisning, opdragelse e.l., til
også at omfatte blufærdighedskrænkelse, samt en udvidelse af straffelovens
bestemmelse om andet seksuelt forhold end samleje til også at omfatte sek-
suelle handlinger, som gerningspersonen får den forurettede til at udføre på
sig selv, herunder såkaldt sextortion.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: Spm. om den politiske aftale om grooming m.v., til justitsministeren
Vi skylder vores børn og unge, at straffeloven følger med tiden, så den kan
håndtere de onde hensigter, man desværre også kan møde på internettet.
Derfor synes jeg, at det er en rigtig vigtig aftale, vi har indgået.
Regeringen vil i den kommende folketingssamling fremsætte et lovforslag
med initiativer mod digitale krænkelser i overensstemmelse med den politi-
ske aftale.
Side 4/4