Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2628480_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
27. september 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Hanne Louise Jensen
Sagsnr.: 2022-0030-7840
Dok.:
2521422
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1147 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1147 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1147: Spm. om kommentar til henvendelsen vedr. indskrænkelse af vilkår for livstidsdømte, jf. REU alm. del – bilag 298, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1147 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen vedr. indskrænkelse
af vilkår for livstidsdømte, jf. REU alm. del - bilag 298, herun-
der om indskrænkninger i besøg kan undlades, og om der er tale
om lovgivning med tilbagevirkende kraft, hvis indsatte som den
i henvendelsen omtalte ikke længere kan få besøg?”
Svar:
Justitsministeriet er af principielle grunde tilbageholdende med at udtale sig
om den konkrete sag. Det kan dog generelt oplyses, at der den 1. februar
2022 trådte nye regler om begrænsning af livstidsdømtes og visse forva-
ringsdømtes kontakt til omverdenen i kraft.
Reglerne indebærer bl.a., at de omfattede indsatte som udgangspunkt ikke
vil kunne få kontakt til nye relationer i de første 10 år af afsoningen.
Reglerne afskærer derimod ikke den indsatte fra at have kontakt med sin
familie eller personer, som vedkommende havde kontakt til før varetægts-
fængslingen.
Reglerne har blandt andet til formål at tilgodese hensynet til retsfølelsen,
herunder ofre og pårørende, for hvem det er krænkende at se, hvordan så-
danne dømte kan leve et liv, hvor vedkommende i fængslet tilegner sig nye
relationer som andre, der lever et liv uden for kriminalforsorgens institutio-
ner. Foruden hensynet til ofre og pårørende er der også et hensyn at tage til
de mennesker, som den livstids- eller forvaringsdømte indgår i en relation
med. Der er således set eksempler på, at sådanne indsatte har indgået i rela-
tioner med unge og letpåvirkelige mennesker, som ikke kan overskue de
konsekvenser, som det har for eget liv at indgå i en tæt relation med en per-
son, som har begået nogle af de mest alvorlige forbrydelser.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der om regelgrundlaget har
oplyst følgende:
”Indsattes ret til at modtage besøg er reguleret i
straffuldbyrdel-
seslovens §§ 51-54. Reglerne om besøg suppleres af bekendtgø-
relse nr. 1022 af 28. juni 2022 om adgangen til besøg m.v. til
indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalfor-
sorgens institutioner (besøgsbekendtgørelsen).
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1147: Spm. om kommentar til henvendelsen vedr. indskrænkelse af vilkår for livstidsdømte, jf. REU alm. del – bilag 298, til justitsministeren
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 1, at en indsat
har ret til mindst ét ugentligt besøg af mindst én times varighed
og så vidt muligt af to timers varighed. Der kan i den enkelte
institution gives tilladelse til besøg i videre omfang end nævnt i
1. pkt.
Hvad angår de indsatte, der er idømt fængselsstraf på livstid el-
ler forvaring for overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler
straf af fængsel på livstid, fremgår det af straffuldbyrdelseslo-
vens § 51 a, at uanset § 51, stk. 1, må en indsat, der udstår fæng-
selsstraf på livstid eller er idømt forvaring for overtrædelse af
en bestemmelse, som hjemler straf af fængsel på livstid, ikke
uden tilladelse få besøg i de første 10 år af den idømte straf af
fængsel på livstid, eller indtil den pågældende har været anbragt
i forvaring i de første 10 år.
Det fremgår endvidere af straffuldbyrdelseslovens § 51 a, stk. 2,
at kriminalforsorgen meddeler tilladelse til besøg fra nærtstå-
ende eller personer, som den indsatte havde kontakt til før vare-
tægtsfængslingen. Der kan meddeles tilladelse til besøg af andre
end nærtstående eller personer, som den indsatte havde kontakt
til før varetægtsfængslingen, hvis særlige omstændigheder taler
herfor.
Ved "nærtstående" forstås ægtefæller eller samlevende, børn,
børnebørn, forældre, søskende, bedsteforældre, oldeforældre og
andre personer, til hvem den indsatte har en sådan tilknytning,
at den kan ligestilles med disse familiebånd.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at hvis der ikke er tale om
nærtstående, vil det være afgørende for, om der skal meddeles
tilladelse, at den indsatte har haft kontakt til den pågældende før
varetægtsfængslingen.
Er der tale om enten en nærtstående eller en person, som den
indsatte har haft kontakt med før varetægtsfængslingen, vil kri-
minalforsorgen være forpligtet til at meddele tilladelse.
Direktoratet kan endvidere oplyse, at kriminalforsorgen kan
give tilladelse til besøg til andre end nærtstående og til andre
end personer, som den livstids- eller forvaringsdømte havde
kontakt til før varetægtsfængslingen, hvis særlige omstændighe-
der taler herfor. Dette fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 51
a, stk. 2, 2. pkt. Efter lovbemærkningerne til bestemmelsen for-
udsættes det, at kriminalforsorgen tager hensyn til den indsattes
muligheder for at have social omgang med andre mennesker.
Bestemmelsen kan anvendes i de situationer, hvor det kan kon-
stateres, at den indsatte ikke har familie eller i øvrigt kontakt
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1147: Spm. om kommentar til henvendelsen vedr. indskrænkelse af vilkår for livstidsdømte, jf. REU alm. del – bilag 298, til justitsministeren
med andre, eller hvis den indsattes familie eller sådanne kontak-
ter ikke ønsker at være i kontakt med den indsatte.
Direktoratet kan afslutningsvis oplyse, at begrænsning af retten
til besøg for indsatte, der udstår fængselsstraf på livstid, samt
visse forvaringsdømte ikke finder anvendelse på den ret, som
den indsatte har efter straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 2 og 3,
om henholdsvis ret til besøg fra visse advokater og reglen om
udenlandske indsattes ret til samtale med hjemlandets diploma-
tiske eller konsulære repræsentanter. Heller ikke den indsattes
ret til at have sit barn med sig i institutionen efter straffuldbyr-
delseslovens § 54 berøres af begrænsningen.”
3.
Lovændringen trådte i kraft den 1. februar 2022. Det fremgår af bemærk-
ningerne til ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslaget, at hvad angår de re-
lationer, som de livstids- og forvaringsdømte, som er omfattet af lovforsla-
get, har indgået før lovens ikrafttræden, vil de foreslåede regler om bl.a.
besøg finde anvendelse. Således vil der uanset, at der er tale om en person,
som den indsatte har haft kontakt med, skulle indhentes tilladelse efter be-
stemmelserne. Det vil desuden være muligt, at kontakt afskæres, hvis der er
tale om en person, som den pågældende ikke havde kontakt til før varetægts-
fængslingen.
Side 4/4