Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2605821_0001.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Dato: 01-07-2022
J. nr.: 2022-098089
Dok.nr.: 2231673
Politiområdet
Juridisk Afdeling
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 33 14 88 88
Email: [email protected]
Udtalelse til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister og be-
handlingen af sager hos Politiets Administrative Center
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 12. maj 2022 rettet henvendelse til Rigs-
politiet med anmodning om en udtalelse vedrørende politiets nye våbenregister og
behandlingen af sager om våben hos Politiets Administrative Center.
Ombudsmanden har bedt Rigspolitiet om en udtalelse, eventuelt efter at have ind-
hentet en udtalelse fra Politiets Administrative Center.
Ombudsmanden har bedt om, at Rigspolitiet sender sin og Politiets Administrative
Centers eventuelle udtalelse til Justitsministeriet, som også anmodes om en udta-
lelse. Ombudsmanden har bedt om, at Justitsministeriet sender udtalelserne til om-
budsmanden.
Ombudsmanden har bl.a. bedt myndighederne om at redegøre nærmere for karak-
teren af de omtalte opstartsvanskeligheder samt fejl og mangler ved det nye våben-
registreringssystem. Ombudsmanden har endvidere bl.a. bedt om, at myndighe-
derne redegør nærmere for deres overvejelser med hensyn til at ibrugtage det nye
system på den angivne baggrund i forhold til at sikre varetagelsen af den admini-
strative forvaltning på våbenområdet, og at myndighederne i udtalelserne redegør
for udviklingen i sagsbehandlingstiderne i de sager, som er forudsat behandlet i det
nye våbenregistreringssystem.
Ombudsmanden har bedt om, at myndighederne i den forbindelse kommer ind på,
hvor mange sager der for tiden afventer behandling i det nye våbenregistreringssy-
stem, og hvor gamle de ældste af disse sager er. Ombudsmanden har endvidere bedt
om oplysning om, hvorvidt der er typer af sager, som for tiden slet ikke behandles.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0002.png
1. Om ibrugtagningen af det nye våbenregister
1.1. Baggrund for udvikling af et nyt våbenregister
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det nye våbenregister er udviklet med
henblik på at implementere Europa-Parlamentet og Rådets direktiv (EU) 2017/853
af 17. maj 2017 om ændring af direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse
af våben (våbendirektiv III). Formålet med ændringsdirektivet er bl.a. i højere grad
at sikre sporbarheden af skydevåben, og i den forbindelse indeholder direktivet nye
fælles regler om mærkning og registrering af skydevåben og skydevåbens væsent-
lige våbendele.
Våbendirektiv III udvider endvidere kravet om, at medlemsstaterne skal have et
centralt våbenregister eller decentrale våbenregistre, der indeholder alle de oplys-
ninger om skydevåben, som er nødvendige for at kunne spore og identificere de
pågældende skydevåben og dele, og indeholder på denne baggrund også et krav om,
at væsentlige dele til skydevåben skal registreres.
Direktivet fastsætter også som noget nyt krav om, at visse erhvervsdrivende, her-
under våbenhandlere, skal indberette oplysninger elektronisk til myndighederne.
I løbet af 2018 fik Rigspolitiet afdækket, at implementeringen af direktivets artikel
4, stk. 5 (om bl.a. registrering af væsentlige våbendele), der skulle være implemen-
teret inden den 14. december 2019, ville kræve så omfattende systemmæssige æn-
dringer i det daværende våbenregister, at det var nødvendigt at udvikle et helt nyt
våbenregister. På den baggrund påbegyndte Rigspolitiet i januar 2019 et it-projekt,
der med bistand fra en ekstern it-leverandør skulle tilvejebringe den nødvendige
systemmæssige løsning til registrering af våben og våbendele. Det bemærkes i den
forbindelse, at det nye våbenregister både er et register og et sagsbehandlingssy-
stem.
Danmark orienterede i en skrivelse af 14. december 2019 Kommissionen om, at det
ikke var muligt at overholde implementeringsfristen for denne del af direktivet, og
at implementeringen ikke kunne forventes gennemført før 2. halvår 2021.
Justitsministeriet modtog herefter den 23. januar 2020 Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2020/0032 om manglende gennemførelse af direktivet.
Side 2
Dok.nr. 2231673
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0003.png
Danmark besvarede den 12. marts 2020 Kommissionens åbningsskrivelse, hvor
Kommissionen blev orienteret om, at denne del af direktivet ikke forventedes at
blive implementeret før 2. halvår 2021, hvor det nye it-system forventedes etableret.
Som følge af manglende it-ressourcer orienterede Danmark den 28. maj 2021 Kom-
missionen om, at der forventedes en forsinkelse på yderligere 3-6 måneder, hvorfor
den forventede ibrugtagning beklageligvis blev rykket fra august 2021 til tidligst
november 2021.
Justitsministeriet modtog den 23. september 2021 Kommissionens begrundede ud-
talelse nr. 2020/0032, hvori Kommissionen opfordrede Danmark til at træffe de
nødvendige foranstaltninger for at efterkomme den begrundede udtalelse inden for
en frist på to måneder.
Rigspolitiet oplyste herefter den 5. oktober 2021 til Justitsministeriet, at de system-
mæssige ændringer i Rigspolitiets våbenregister vil være gennemført den 18. januar
2022, og at man på det tidspunkt var i testfasen af systemet. Der blev i den forbin-
delse udarbejdet en procesplan, som beskriver sagsgangene frem mod idriftsættelse.
På denne baggrund anmodede Justitsministeriet den 2. november 2021 Kommissi-
onen om fristforlængelse til den 18. januar 2022, hvor politiet forventeligt ville
være klar til at tage det nye våbenregister i brug.
Kommissionen bevilgede denne yderligere fristudsættelse, hvilket Justitsministe-
riet blev gjort bekendt med den 11. november 2021.
Justitsministeriet foretog herefter de sidste nødvendige ændringer i våbenbekendt-
gørelsen, som relaterede sig til idriftsættelse af våbenregisteret, og udstedte herefter
en bekendtgørelse, der trådte i kraft den 18. januar 2022.
Kommissionen har den 19. maj 2022 besluttet at lukke Kommissionens sag om
manglende gennemførelse af våbendirektiv III i dansk ret.
1.2 Ibrugtagning
Ibrugtagning af det nye register var nødvendigt for at kunne administrere efter de
nye – og mere komplicerede – regler, idet det tidligere register ikke gav en tilstræk-
kelig understøttelse.
Side 3
Dok.nr. 2231673
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0004.png
Forud for tidspunktet for ibrugtagning den 18. januar 2022 af det nye register var
det forventningen, at registeret kunne være behæftet med visse mindre fejl, og at
udbedringen af disse ville tage nogen tid. Det var dog samtidig forventningen, at
kritiske fejl og mangler kunne være udbedret inden for et par uger.
I forbindelse med ibrugtagning har der imidlertid været en række opstartsvanske-
ligheder, hvor det desværre har vist sig at tage længere tid og være mere kompliceret
at udbedre fejl og mangler end først antaget.
For så vidt angår de tekniske udfordringer kan det oplyses, at disse har sammen-
hæng med, at det nye register er forholdsvist komplekst, hvilket er en følge af den
sagsbehandling, som skal understøttes. Sagsbehandlingen nødvendiggør bl.a. ud-
veksling af oplysninger med andre systemer, herunder såvel (ældre) interne politi-
systemer som eksterne systemer hos andre myndigheder. Denne sagsbehandling sø-
ges i det nye våbenregister automatiseret i videst muligt omfang, hvilket forudsætter
integrationer med flere af politiets ældre it-systemer, herunder Kriminalregisteret.
Rigspolitiet har i 1. halvår af 2022 arbejdet intensivt sammen med leverandøren for
at gøre registeret fuldt funktionsdygtigt hurtigst muligt, og arbejdet skrider løbende
frem. Rigspolitiet har således etableret en it-task force, der skal sikre, at der straks
i samarbejde med leverandøren kan følges op på konstaterede fejl og mangler. End-
videre har der været afholdt ugentlige møder på partner- og direktørniveau mellem
Rigspolitiet og leverandøren for at sikre den nødvendige fremdrift.
Det har været parternes forventning, at våbenregisteret i hovedsagen er funktionelt
ved udgangen af 2. kvartal 2022. Status ved udgangen af juni 2022 er, at registeret
løbende er blevet forbedret siden ibrugtagningen i januar 2022, men at der fortsat
er fejl og mangler ved registeret, og det er derfor ikke muligt for registeret at un-
derstøtte behandlingen af våbensager fuldt ud, hvilket dog i vidt omfang kan kom-
penseres via ”workarounds”. Den it-mæssige færdiggørelse af registeret fortsætter
således også efter 2. kvartal 2022. Der arbejdes på en plan for færdiggørelsen af
registeret mellem Rigspolitiet og leverandøren med sigte på afslutning den 1. no-
vember 2022.
I 2. halvår af 2022 arbejdes der tillige videre med optimering af arbejdsprocesser
mv. Projektet forventes afsluttet inden udgangen af 2022.
Side 4
Dok.nr. 2231673
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0005.png
1.3. Behandling af våbensager mv. i det nye våbenregister
Det nye regelgrundlag har i kombination med – og ikke mindst på grund af – den
nye og på nuværende tidspunkt mangelfulde it-understøttelse beklageligvis ført til
en længere sagsbehandlingstid hos Politiets Administrative Center, der bl.a. be-
handler ansøgninger om våbentilladelser mv.
En væsentlig del af årsagen til den øgede sagsbehandlingstid er, at manglende funk-
tionalitet i det nye register nødvendiggør, at sagsbehandlingen i nogle sager skal
løses ved manuelle sagsgange. Det har således betydet, at der skulle udarbejdes nye
arbejdsgange, ligesom de manuelle arbejdsgange er mere tidskrævende, hvilket er
med til at forøge sagsbehandlingstiden betragteligt.
Politiets Administrative Center foretager på nuværende tidspunkt sagsbehandling i
hovedparten af de sagsarter, som centeret har ansvaret for på våbenområdet, og for
størstedelen sker behandlingen i Politiets Våbenregister.
I varierende omfang, er det ved alle sagsarter fortsat nødvendigt med manuelle wor-
karounds som supplement til sagsbehandling i registeret. Den aktuelle status er, at
Politiets Administrative Center anvender Politiets Våbenregister til at understøtte
behandling af ca. 82 % af alle typer af tilladelser. De tilladelsestyper, hvor Politiets
Administrative Center endnu ikke anvender registeret til sagsbehandling, drejer sig
bl.a. om tilladelse til blankvåben og genopladning af ammunition. Baggrunden her-
for er, at sagsbehandlingen af disse sagsarter forudsætter særdeles ressourcekræ-
vende manuelle workarounds. Sagsbehandlingen af disse sagsarter er derfor ude-
lukkende manuelt.
I perioden fra 18. januar til 30. juni 2022 har Politiets Administrative Center som
udgangspunkt ikke behandlet sager inden for 28 af de 197 sagsarter, der eksisterer
i våbenregisteret. Baggrunden herfor er, at disse sagsarter mangler funktionel un-
derstøttelse af sagsbehandlingen i våbenregisteret, sammenholdt med at sagsarterne
ikke er blandt de prioriterede sagsarter på våbenområdet. Prioriteringen af, hvilke
sagsarter Politiets Administrative Center behandler på våbenområdet, foretages
blandt andet ud fra en afvejning af hensynet til borgerne, hensynet til sikkerheden i
samfundet og det manuelle ressourceforbrug, det vil kræve at behandle den pågæl-
dende sagsart. Der er pr. 30. juni 2022 ca. 800 verserende sager i de pågældende 28
sagsarter.
Side 5
Dok.nr. 2231673
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0006.png
Samlet set er det Politiets Administrative Centers vurdering, at sagsbehandlingen i
de enkelte sager gennem de seneste måneder er blevet en anelse lettere, og at den
administrative byrde forbundet med sagsbehandlingen støt, men langsomt vil blive
mindsket over de kommende måneder. Politiets Administrative Center vurderer, at
der gennem de seneste uger er afviklet flere sager, end der gennemsnitligt er tilgået
centeret. Datagrundlaget er dog fortsat for mangelfuldt til med sikkerhed at kunne
underbygge vurderingen, jf. dog nedenfor om sagsbehandlingstider.
Det har været overvejet, om det vil være hensigtsmæssigt at foretage efterregistre-
ring eller midlertidig registrering af oplysninger om våbentilladelser, våbenpåteg-
ning eller godkendelser mv. på anden måde end i Politiets Våbenregister. Efter po-
litiets opfattelse vil disse løsninger ikke være hensigtsmæssige, idet oplysningerne
løbende sammenholdes med oplysninger i bl.a. Kriminalregisteret med henblik på
at overvåge, om vandelsgodkendelsen af de pågældende personer kan opretholdes.
Ressourceudnyttelsen har sammen med sagernes karakter, hensynet til sikkerheden
i samfundet og udsigten til funktionalitet i våbensystemet indgået som parametre i
Politiets Administrative Centers prioritering af ressourceanvendelsen.
Politiets Administrative Center har allokeret betydelige ressourcer til behandlingen
af våbensager. Der er bl.a. ansat ekstra medarbejdere og indlånt polititjenestemænd
til at bistå med sagsbehandlingen, ligesom arbejdsprocesser i Politiets Administra-
tive Center til stadighed forsøges optimeret og tilpasset den aktuelle situation med
henblik på at nedbringe antallet af sager.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at der i Politiets Administrative Center aktuelt
er ca. 60-65 medarbejdere beskæftiget med sagsbehandling af våbentilladelser,
mens ca. 12-15 med-arbejdere beskæftiger sig med udvikling, test og implemente-
ring af det nye register. Ca. 4-5 medarbejdere i Politiets Administrative Center un-
derstøtter projektet med det nye våbenregister, herunder projektledelse, driftsana-
lyse, kommunikation, behandling af folketingsspørgsmål, aktindsigter og presse-
henvendelser, journalisering mv. Politiets Administrative Center har over de sene-
ste måneder fået tilført i alt 35 vikarer/medarbejdere, og der følges hele tiden op på,
om det vil være hensigtsmæssigt at tilføre yderligere personaleressourcer.
I vurderingen af, hvorvidt der er sammensat den rette bemanding, indgår også et
hensyn til, at de nye medarbejdere løbende skal læres op. Sagsbehandlingen på vå-
benområdet er relativt kompleks, og de manuelle workarounds, der er indført for at
Side 6
Dok.nr. 2231673
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0007.png
kunne arbejde forbi de manglende funktionaliteter i våbenregisteret, kræver bety-
deligt kendskab til de berørte fagområder, hvilket forøger kompleksiteten. Der er
således en øget oplæringsperiode for at uddanne vikarer i også de mindst kompli-
cerede sager.
Politiets Administrative Center har i medfør af våbenbekendtgørelsens § 50, stk. 5,
forlænget den periode, som bl.a. et skydevåben lovligt kan besiddes efter tilladel-
sens udløb, indtil den 1. september 2022. Det betyder, at de pågældende våben må
besiddes i perioden, men ikke må bæres og anvendes til f.eks. jagt, førend der er
meddelt en ny våbentilladelse.
Justitsministeriet og Rigspolitiet har i den forbindelse undersøgt, om det ville være
muligt at løse udfordringerne med, at de pågældende våben ikke må bæres og an-
vendes, ved midlertidigt at forlænge gyldighedstiden for udløbne våbentilladelser i
en nærmere afgrænset periode, således at våbentilladelsernes gyldighedstid ville
blive forlænget hen over bukkejagtsæsonen fra den 16. maj 2022 til den 15. juli
2022. Justitsministeriet besvarede den 16. maj 2022 spørgsmål nr. 791 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det fremgår, at det er Justitsministeriets vurde-
ring, at der ikke er hjemmel til at indføre en sådan dispensationsordning. Det skyl-
des, at det følger af våbenlovens § 6 d, stk. 1, 1. pkt., at våbentilladelser som ud-
gangspunkt udstedes med en gyldighedstid på 5 år.
Rigspolitiet og Politiets Administrative Center er løbende i dialog med de relevante
interesseorganisationer mv. på våbenområdet om de udfordringer, den nuværende
version af registeret giver. Der er fra myndighedernes side stor opmærksomhed på
våbenregisterets betydning for forskellige grupper på våbenområdet, herunder sær-
ligt betydningen for erhvervsdrivende.
Rigspolitiet og Politiets Administrative Center har den 4. april 2022 og senest den
24. maj 2022 afholdt møde med interessenterne på våbenområdet, hvor politiet in-
formerede om den aktuelle situation og driftsstatus på det nye våbenregister og sva-
rede på spørgsmål fra de fremmødte interessenter. Derudover havde de tilstedevæ-
rende interessenter mulighed for at komme med input til politiet i forhold til deres
udfordringer som følge af den forlængede sagsbehandlingstid.
Side 7
Dok.nr. 2231673
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0008.png
Politiet er fortsat opmærksom på behovet for en løbende og tæt inddragelse af inte-
ressenterne. Politiets Administrative Center har med henblik på en fælles forvent-
ningsafstemning oprettet en side på politi.dk, hvor alle interessenter, herunder er-
hvervslivet og foreninger, kan følge med i den seneste status for behandling af an-
søgninger herunder også, hvilke sagskategorier våbenregisteret ikke kan håndtere
endnu. Politiets Administrative Center har endvidere inviteret interesseorganisatio-
ner til bilaterale møder med henblik på en dialog om samarbejdet.
2. Sagsbehandlingstider
Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at det af systemtekniske årsager ikke på
nuværende tidspunkt er muligt nærmere at redegøre for udviklingen i sagsbehand-
lingstiderne for så vidt angår behandlingen af våbensager i det nye våbenregister.
Rigspolitiet forventer at kunne lave en supplerende opgørelse i slutningen af 3.
kvartal, hvor registeret forventes at køre med de nødvendige funktionaliteter.
Politiets Administrative Center har fra den 18. januar og til den 29. juni 2022 af-
sluttet behandlingen af ca. 33.700 sager på våbenområdet. Pr. 29. juni 2022 verserer
i alt ca. 45.000 sager i Politiets Administrative Center.
Politiets Administrative Center har oplyst, at data fra det nye våbenregister viser, at
der pr. 15. juni 2022 var 14.479 verserende sager på udvalgte sagskategorier. Kate-
gorierne er udvalgt som dem, der har størst betydning for jægere, sportsskytter og
våbenhandlere. Af andre større sagskategorier kan bl.a. nævnes anmeldelse af glat-
løbede haglgeværer, anmodning om samtykke til jagttegn, ansøgning om tilladelse
til at samle knive og blankvåben.
I forhold til de udvalgte sagskategorier ses den ældste af disse sager, der kan regi-
streres i registeret, at være fra januar 2022. Det bemærkes, at weekender og hellig-
dage medregnes i sagernes alder. De udvalgte sagsbeholdninger og alder for ældste
sager i de pågældende kategorier fremgår i tabel 1 og tabel 2 nedenfor.
Side 8
Dok.nr. 2231673
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0009.png
Tabel 1:
Verserende våbensager, samt ældste sager på udvalgte kategorier
Kategori
Tilladelse til jagt
1
SKV 2
2
SKV 6
3
Våbenpas
Udførsel erhverv
Indførsel erhverv
Tabel 2:
Afsluttede våbensager på udvalgte sagskategorier
Kategori
Tilladelse til jagt
SKV 2
SKV 6
Våbenpas
Indførsel erhverv
Udførsel erhverv
Afsluttede sager siden 18. januar 2022
3.626 sager
2.599 sager
1.276 sager
2.094 sager
566 sager
322 sager
Beholdning
8.039
3.291
994
1.901
96
158
Alder for ældste sag i kategorien
132 dage
160 dage
108 dage
77 dage
119 dage
113 dage
Side 9
Dok.nr. 2231673
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret dels på dataudtræk fra Politiets Våbenregi-
ster og dels fra manuelle optællinger af ansøgninger i Politiets Sagsstyringssystem
(POLSAS) og Outlook.
Opgørelsen er endvidere fratrukket de 5 pct. ældste sager, da det er vurderingen, at
denne mængde sager skønsmæssigt har et særegent sagsbehandlingsforløb. Dette
kan bero på, at sagerne kan afvente partshøring, andre myndigheder eller indeholder
en særlig kompleksitet. Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed og
skal anvendes med et behørigt forbehold. Det er dog væsentligt at fremhæve, at
opgørelsen over sagsbeholdningens alder viser beholdningens ældste sag for hver
kategori, og at den ældste sag ud af i alt ca. 14.500 sager er fra januar 2022. For så
vidt angår fornyelse af våbentilladelser bemærkes, at tilladelserne ofte vil være gyl-
dige i fem eller ti år, og det derfor er muligt for en tilladelsesindehaver i god tid at
Omfatter følgende sagsområder: Ansøgning om tilladelse til jagtvåben (herunder fornyelse af tilladelse til
riffel, tilladelse til at erhverve en riffel, tilladelse til våbendele, indstikspibe og vekselsæt. Gruppen omfatter
dog ikke hagl- og luftvåben),
2
Ansøgning om godkendelse til våbenpåtegning (SKV 2)
3
Ansøgning om godkendelse til at få overladt våben i en skytteforening (SKV 6)
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: MFU spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spm. 952, til justitsministeren
2605821_0010.png
indrette sig efter, hvornår en tilladelse udløber, og det dermed er tid til at ansøge
om en ny tilladelse.
Politiets Administrative Center kan ikke på nuværende tidspunkt estimere, hvad
sagsbehandlingstiden må forventes at være, når registeret er fuldt funktionsdygtigt,
og der er et velfungerende sagsflow.
3. Afsluttende bemærkninger
Rigspolitiet beklager, at der har været og fortsat er en række opstartsvanskeligheder
forbundet med ibrugtagningen af det nye våbenregister, hvilket har ført til for lange
sagsbehandlingstider på våbensager.
Som nævnt var det på tidspunktet for ibrugtagning af det nye register forventningen,
at kritiske fejl og mangler kunne være udbedret inden for et par uger, men det har
desværre vist sig at tage længere tid og være mere kompliceret at udbedre fejl og
mangler og indarbejde nye arbejdsgange end først antaget.
Der arbejdes intensivt sammen med leverandøren for at gøre registeret fuldt funk-
tionsdygtigt hurtigst muligt og for parallelt hermed at nedbringe sagsbehandlings-
tiden i Politiets Administrative Center, herunder ved tilførsel af ekstra personale-
ressourcer i betydeligt omfang. Politiet er i den forbindelse meget opmærksom på
behovet for en løbende og tæt inddragelse af interessenterne.
I 2. halvår af 2022 arbejdes der videre med optimering af arbejdsprocesser mv. i
Politiets Våbenregister, men det må dog forventes, at den sagsophobning, der er
opbygget i løbet af 1. halvår af 2022, på trods af at der er allokeret betydelige med-
arbejderressourcer til våbenområdet, vil tage tid at afvikle.
Som nævnt ovenfor under pkt. 2 er det af systemmæssige årsager vanskeligt på
nuværende tidspunkt at redegøre fyldestgørende for udviklingen i sagsbehandlings-
tiderne. Politiets Administrative Center kan endvidere ikke på nuværende tidspunkt
estimere, hvad sagsbehandlingstiden må forventes at være, når systemet er fuldt
funktionsdygtigt, og der er et velfungerende sagsflow.
Side 10
Dok.nr. 2231673