Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2609368_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. august 2022
Databeskyttelseskontoret
Camilla Andersen
2022-0030-7797
2503129
Besvarelse af spørgsmål nr. 1141 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1141 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juni 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1141: Spm. om den digitale tinglysning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1141 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Da en borger udstillede, at den digitale tinglysning offentlig-
gjorde mange medlemmer af Folketingets cpr-numre, fik borge-
ren en bøde, mens Rigspolitiet, Datatilsynet, Sundhedsdatasty-
relsen, Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for Patient-
klager alle peger på hinanden, når en borgers data ulovligt er
tilgået og/eller delt af en offentligt ansat
Vil ministeren på den
baggrund oplyse, hvilke muligheder en borger har for at retsfor-
følge ulovlig tilgang til vedkommendes data?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet
bemærker indledningsvist, at tilsynets besvarelse
af spørgsmålet forudsætter, at der ønskes en redegørelse for,
hvilke muligheder i bredere forstand en fysisk person har for at
få prøvet, om en myndigheds behandling af personoplysninger
har været i overensstemmelse med reglerne, og at spørgsmålet
således ikke kun angår mulighederne for prøvelse ved domsto-
lene.
Datatilsynet kan i anledning af spørgsmålet oplyse følgende:
Når en myndighed behandler en borgers personoplysninger,
kræver det som hovedregel, at der er et behandlingsgrundlag i
de databeskyttelsesretlige regler, herunder i databeskyttelsesfor-
ordningen, som er suppleret af databeskyttelsesloven. En offent-
lig myndighed vil for eksempel i medfør af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra e, kunne behandle almindelige
personoplysninger om en registreret, hvis behandlingen er nød-
vendig af hensyn til udførelse af en opgave, som påhviler den
pågældende myndighed.
I en række andre love
for eksempel sundhedsloven
er der
fastsat yderligere bestemmelser, som regulerer myndighedernes
adgang til at behandle personoplysninger.
Det følger af databeskyttelsesforordningen artikel 77, stk. 1, at
enhver registreret person har ret til klage til Datatilsynet, hvis
den registrerede mener, at behandlingen af personoplysningerne
overtræder databeskyttelsesforordningen. I mange tilfælde
f.eks. i sundhedsloven
er der endvidere særskilte regler om
klageadgang til andre myndigheder end Datatilsynet.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1141: Spm. om den digitale tinglysning, til justitsministeren
Uanset om der findes en klageadgang til en anden myndighed,
kan en registreret person klage til Datatilsynet. Det gælder også,
selvom personen tidligere eller samtidig har klaget til en anden
myndighed.
Databeskyttelsesforordningens artikel 57, stk. 1, fastsætter bl.a.,
at Datatilsynet skal føre tilsyn med og håndhæve anvendelsen af
databeskyttelsesforordningen, og at tilsynet skal behandle kla-
ger, der indgives af en registreret. Det følger endvidere af be-
stemmelsen, at Datatilsynet ”for så vidt det er hensigtsmæssigt”,
skal undersøge genstanden for klagen.
Når Datatilsynet modtager en klage, overvejer tilsynet derfor
nøje, hvilke sagsbehandlingsskridt der er mest hensigtsmæssige.
Disse overvejelser medfører, at tilsynet i en række tilfælde
iværksætter en undersøgelse, herunder beder den dataansvarlige
om en redegørelse. I andre tilfælde vurderer tilsynet, at det ikke
er hensigtsmæssigt at undersøge klagen på nuværende tids-
punkt. Hvis for eksempel en anden kompetent klagemyndighed
allerede er i gang med at se på sagen, fordi den har fået en iden-
tisk klage fra den registrerede, er det ikke altid hensigtsmæssigt,
at Datatilsynet iværksætter en parallel undersøgelse.
Datatilsynets afgørelser
herunder afgørelser om at der ikke
indledes en undersøgelse af en klage
kan indbringes for dom-
stolene.”
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at strafbare forhold kan anmeldes til
politiet, jf. retsplejelovens § 742, stk. 1.
Det kan desuden oplyses, at der efter omstændighederne kan anlægges et
civilt søgsmål ved domstolene efter bestemmelserne i retsplejeloven.
Side 3/3