Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2614371_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26-08-2022
Koncerndigitaliseringsen-
heden
Sagsbeh: Pia Ørting Thomsen
Sagsnr.: 2022-0030-7791
Dok.:
2529524
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1138 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes en besvarelse af spørgsmål nr. 1138 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juni 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Emil Sølver Rehling
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1138: Spm. om overensstemmelsen imellem den eksisterende kontrol med ansatte på ministerens områdes adgang til data og Menneskerettighedsdomstolens afgørelse i Ekimdzhiev-sagen fra januar 2022, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1138 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for overensstemmelsen imellem den
eksisterende kontrol med ansatte på ministerens områdes ad-
gang til data og Menneskerettighedsdomstolens afgørelse i
Ekimdzhiev-sagen fra
januar 2022?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet
bemærker indledningsvis, at tilsynet efter telefo-
nisk samtale med Justitsministeriet den 7. juli 2022 har afgræn-
set bidraget til at omhandle den eksisterende kontrol med Rigs-
politiets behandling af personoplysninger. Datatilsynet har end-
videre forstået spørgsmål nr. 1138 således, at det skal læses i
sammenhæng med spørgsmål nr. 1137, hvoraf følgende frem-
går: Vil ministeren redegøre for, hvilken kontrol der føres med
ansatte i Rigspolitiets tilgang til borgernes data, adgang til sager
og adgang til øvrige gemte oplysninger, herunder videooptagel-
ser og fotografier i politiets varetægt.
Rigspolitiets behandling af personoplysninger er reguleret af da-
tabeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og retshån-
dhævelsesloven. Rigspolitiet er som følge af ovennævnte lov-
givning bl.a. forpligtet til at træffe passende tekniske og organi-
satoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der
passer til de risici, der er forbundet med behandlingen af person-
oplysninger. Eksempler på organisatoriske foranstaltninger er
bl.a. foranstaltninger til sikring af, at alene personer, som Rigs-
politiet har bemyndiget, begrundet i et arbejdsbetinget behov,
har adgang til personoplysninger, og foranstaltninger til sikring
af, at det er muligt efterfølgende at undersøge og fastslå, om og
af hvem der er behandlet personoplysninger (logning). Herud-
over følger det af retshåndhævelseslovens § 27, stk. 2, særligt
nr. 1 til 8, hvilke konkrete krav der skal iagttages. Datatilsynet
fører tilsyn med enhver behandling af personoplysninger, som
er omfattet af databeskyttelsesforordningen, databeskyttelseslo-
ven og retshåndhævelsesloven. Datatilsynet behandler klager,
der indgives af registrerede, ligesom tilsynet af egen drift
bl.a.
i form af tilsyn
påser, om behandling af personoplysninger fin-
der sted i overensstemmelse med ovennævnte lovgivning.”
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at offentlige myndigheder i forbin-
delse med behandling af personoplysninger skal overholde Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8 om ret til respekt for
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1138: Spm. om overensstemmelsen imellem den eksisterende kontrol med ansatte på ministerens områdes adgang til data og Menneskerettighedsdomstolens afgørelse i Ekimdzhiev-sagen fra januar 2022, til justitsministeren
bl.a. privatliv og familieliv. Det bemærkes i den forbindelse, at den dom fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, der henvises til i spørgsmå-
let, omhandlede anvendelsen af bulgarske regler om særlige overvågnings-
midler (“special
means of surveillance”)
i form af bl.a. visuel overvågning
og aflytning af telefonisk og elektronisk kommunikation. I dommen rede-
gøres der for de kriterier, som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
anvender ved bedømmelsen af nationale ordninger for registrering, opbeva-
ring og adgang til såkaldt
communication data,
som omfatter såvel trafik-
som lokaliseringsdata, og Domstolen fastslår i dommen bl.a., at generel re-
gistrering og opbevaring af sådanne data af tjenesteudbydere og adgang til
sådanne data fra myndighedernes side i konkrete sager skal ledsages af ef-
fektive retssikkerhedsgarantier. Dommen ses ikke at yde særskilt bidrag til
fortolkningen af EMRK artikel 8 for så vidt angår den generelle kontrol med
ansatte på Justitsministeriets område, herunder ansatte i Rigspolitiet.
Side 3/3