Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2604311_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2022
Sikkerhedskontor I
Evin Alex Botansen
2022-0030-7770
2493628
Besvarelse af spørgsmål nr. 1118 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1118 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (UFG).
Mattias Tesfaye
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1118: Spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 943 om Claus Hjort Frederiksen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1118 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - spørgs-
mål 943, hvor ministeren anfører "Efter regeringens opfattelse
kan de gældende bestemmelser om justitsministerens påtale-
kompetence være medvirkende til at svække tilliden til myndig-
hedernes vurderinger. Det kan ingen være tjent med. Som tidli-
gere tilkendegivet foreslår regeringen derfor, at Folketingets
partier i fællesskab overvejer, om straffeloven skal ændres, så
justitsministeren ikke skal have samme rolle som i dag. Jeg for-
venter at tage første drøftelse med ordførerne herom efter som-
merferien" redegøre for baggrunden for og hensynet bag be-
stemmelserne i straffelovens §§ 110 f og 118 a om justitsmini-
sterens påtalekompetence i sager efter straffelovens kapitel 12
og 13?”
Svar:
Det følger af straffelovens §§ 110 f og 118 a, at justitsministeren er tillagt
kompetencen til at rejse tiltale i sager vedrørende overtrædelse af bestem-
melserne i straffelovens kapitel 12 om forbrydelser mod statens selvstæn-
dighed og sikkerhed (straffelovens §§ 98-110 e) og en række bestemmelser
i kapitel 13 om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyn-
digheder, terrorisme m.v. (straffelovens §§ 111-115 og 118). Det indebærer,
at der i alle tilfælde i sådanne sager kun kan rejses tiltale efter justitsmini-
sterens påbud.
Påtalereglerne fik deres nuværende udformning ved lov nr. 225 af 7. juni
1952 om ændringer i og tilføjelser til borgerlig straffelov af 15. april 1930.
Historisk set er påtalereglerne begrundet i de særlige – navnlig også inter-
nationale – hensyn, der ofte vil være bestemmende for, om påtale skal finde
sted, jf. betænkning fra 1923 afgivet af Straffelovskommissionen af 9. no-
vember 1917, sp. 223.
I Betænkning fra 1949 til overvejelse af forslag til ændringer i borgerlig
straffelov, navnlig kapitlerne 12 og 14, side 41, peges endvidere på, at denne
særlige påtaleregel mindsker betænkelighederne ved at anvende gernings-
beskrivelser, der har et mindre præcisionsniveau end sædvanligt.
Retsplejerådet fandt i sin betænkning nr. 1194/1990 om anklagemyndighe-
dens struktur, side 52, ikke grundlag for at foreslå en ændring af påtalen i
disse sager. Rådet fandt imidlertid heller ikke grundlag for, at regler om
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1118: Spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 943 om Claus Hjort Frederiksen, til justitsministeren
justitsministerens beslutning som betingelse for påtale i disse sager skulle
fremgå af loven, og foreslog, at påtalebeføjelsen ved loven i overensstem-
melse med hovedreglen blev tillagt statsadvokaterne, mens ministerens
kompetence skulle overlades til administrativ regulering.
Justitsministeren fremsatte forslag i overensstemmelse med Retsplejerådets
overvejelser, jf. lovforslag nr. L 184 af 22. januar 1992 om anklagemyndig-
hedens struktur. Ministeren stillede imidlertid ændringsforslag til forslaget,
som blev tiltrådt af Retsudvalget med den konsekvens, at påtalebeføjelsen
forblev for justitsministeren. Som begrundelse for ændringsforslaget er an-
ført:
”Justitsministeren finder det rigtigst, at det direkte af loven frem-
går, at afgørelse om påtale af forbrydelser mod statens ydre og in-
dre sikkerhed træffes af justitsministeren under sædvanlig parla-
mentarisk kontrol.”
Af tillægsbetænkningen fremgår endvidere:
”(…) For så vidt angår ændringsforslaget i betænkningen om, at
justitsministeren bevarer kompetencen til at beslutte tiltale i til-
fælde af, at straffelovens kapitel 12 eller 13 menes overtrådt, har
mindretallet [Socialdemokratiet] foreslået denne ændring, idet
mange af de pågældende bestemmelser forudsættes at blive an-
vendt restriktivt henset til deres relativt vage formulering og på den
baggrund anvendt under direkte politisk ansvar.”
Påtalebestemmelserne blev dermed ikke berørt af den reform af anklage-
myndighedens struktur, der blev gennemført ved lov nr. 385 af 20. maj
1992.
Justitsministerens påtalebeføjelser i straffeloven blev endvidere omtalt i for-
bindelse med lov nr. 378 af 6. juni 2002 (”anti-terror-pakken”), hvor der
blev indsat nye bestemmelser om terrorisme i straffelovens kapitel 13.
Af Retsudvalgets betænkning over Justitsministeriets lovforslag fremgår det
bl.a., at Socialdemokratiets, Venstres, Det Konservative Folkepartis og Det
Radikale Venstres medlemmer af udvalget fandt det vigtigt at understrege:
”[…] at selve vurderingen af, hvorvidt der bør rejses tiltale, foreta-
ges af justitsministeren som øverste anklagemyndighed og under
parlamentarisk ansvar. Denne vurdering er principielt juridisk, men
(flertallet) erkender, at denne vurdering indeholder elementer af
politisk karakter, navnlig i den forstand, at en handling, der
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1118: Spm. om en uddybelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 943 om Claus Hjort Frederiksen, til justitsministeren
eventuelt vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 114,
kan være udført på en politisk baggrund, herunder ud fra bestemte
politiske motiver, jf. herved den begrænsning i bestemmelsens an-
vendelsesområde, som følger af den omtalte rådserklæring og præ-
amblen til rammeafgørelsen.
S, V, KF og RV finder det også på den baggrund korrekt, at påta-
lekompetencen bæres af et politisk ansvar, men ønsker dog samti-
dig at understrege, at vurderingen af, om en handling falder ind un-
der bestemmelsen i § 114, i sidste ende foretages af domstolene.”
Justitsministerens beslutning om, hvorvidt der i medfør af straffelovens §§
110 f og/eller 118 a skal rejses tiltale i sager vedrørende overtrædelser af de
omfattede bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, træffes i praksis
efter indstilling fra Rigsadvokaten. Anklagemyndigheden vurderer således
disse sager på lige fod med andre sager, inden de forelægges for justitsmi-
nisteren. Det betyder bl.a., at objektivitetsprincippet vil skulle indgå i ankla-
gemyndighedens påtaleovervejelser, jf. retsplejelovens § 96, stk. 2.
Side 4/4