Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2604717_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2022
Strafferetskontoret
Thomas Jørn Rasmussen
2022-0030-7760
2493040
Besvarelse af spørgsmål nr. 1092 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1092 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2022.
Mattias Tesfaye
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1092: Spm. om at overveje mulighederne for at forlænge den nuværende frist i retsplejeloven om, at straffesager skal berammes inden for to uger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1092 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er
ministeren indstillet på at overveje mulighederne for at for-
længe den nuværende frist i retsplejeloven om, at straffesager
skal berammes inden for to uger, for dermed at give de enkelte
retter en større fleksibilitet til prioritering af sager og samtidig
minimere risikoen for, at retten bliver nødsaget til at aflyse og
udskyde allerede berammede retssager, alene for at retten kan
iagttage den lovfæstede frist?”
Svar:
1.
Det følger retsplejelovens § 843 a, at retten skal fremme enhver sag med
den hurtighed, som dens beskaffenhed kræver og tillader. Hovedforhandlin-
gen skal berammes hurtigst muligt og så vidt muligt inden for 2 uger fra
anklagemyndighedens indlevering af anklageskrift til retten og til et sådant
tidspunkt, at sagen kan gennemføres inden for rimelig tid. Er sigtede vare-
tægtsfængslet, skal hovedforhandlingen gennemføres hurtigst muligt. Efter
stk. 2 påhviler det anklagemyndigheden og forsvareren at tilrettelægge deres
virke på en sådan måde, at sagen kan gennemføres inden for rimelig tid.
Bestemmelsen blev oprindeligt indsat i retsplejeloven ved lov nr. 493 af 17.
juni 2008 om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af langvarige sigtel-
ser og varetægtsfængslinger m.v.) og er en opfølgning på Strafferetspleje-
udvalgets betænkning nr. 1492/2007. Det fremgår heraf, at Strafferetspleje-
udvalget fandt, at det vil have betydning for de fortsatte bestræbelser på hur-
tig behandling af straffesager, at det i retsplejeloven udtrykkeligt fastslås, at
retten har ansvaret for, at enhver sag fremmes med den hurtighed, som dens
beskaffenhed kræver og tillader, jf. betænkningens s. 130.
Ved lov nr. 714 af 8. juni 2018 om ændring af retsplejeloven (Nedbringelse
af sagsbehandlingstiden i straffesager) blev bestemmelsen ændret, så be-
rammelse af straffesagen fremover skulle ske hurtigst muligt efter anklage-
myndighedens indlevering af anklageskrift til retten. Det fremgår af forar-
bejderne til ændringen, at det er vigtigt, at berammelsen af en straffesag sker
så hurtigt som muligt, således at tidspunktet for hovedforhandlingens gen-
nemførelse så tidligt som muligt er klarlagt for sagens forskellige aktører,
og at det var Justitsministeriets opfattelse, at retterne i mange tilfælde burde
kunne beramme en straffesag hurtigere end 2 uger fra anklagemyndighedens
indlevering af anklageskrift til retten, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L
204 som fremsat, s. 13.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1092: Spm. om at overveje mulighederne for at forlænge den nuværende frist i retsplejeloven om, at straffesager skal berammes inden for to uger, til justitsministeren
2.
Hurtig og effektiv sagsbehandling er en grundlæggende forudsætning for
et velfungerende retssamfund. Sagsbehandlingstiderne har betydning for
både forurettede, sigtede og tiltalte, men også for mulighederne for at op-
klare forbrydelser og for den generelle retsfølelse i samfundet. Det er i den
forbindelse vigtigt, at strafferetsplejen er indrettet hensigtsmæssigt og tids-
svarende.
Jeg er derfor også åben over for at se på initiativer, der kan forkorte sagsbe-
handlingstiderne i straffesagskæden. Jeg finder dog, at det vil være mest
hensigtsmæssigt at inddrage retssystemets aktører i sådanne overvejelser.
Side 3/3