Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2612177_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0030-7757
2491593
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1090 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1090 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1090: Spm. om hvor ofte (estimeret) anklagemyndigheden rejser påstand om udvisning i en sag, hvor det er åbenbart, at der ikke kan ske udvisning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1090 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor ofte (estimeret) anklagemyn-
digheden rejser påstand om udvisning i en sag, hvor det er åben-
bart, at der ikke kan ske udvisning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
kan indledningsvis oplyse, at anklagemyndig-
heden er underlagt et objektivitetsprincip i medfør af retspleje-
lovens § 96, hvorefter anklagemyndigheden skal påse, at straf-
skyldige drages til ansvar, men også at forfølgning af uskyldige
ikke finder sted. Princippet gælder i alle led af anklagemyndig-
hedens arbejde.
Når anklagemyndigheden skal vurdere, om der skal nedlægges
påstand om udvisning, skal det i første omgang vurderes, om det
kriminelle forhold kan begrunde udvisning efter reglerne i ud-
lændingelovens §§ 22-24 eller § 25 c. Hvis dette ikke er tilfæl-
det, skal der ikke nedlægges påstand om udvisning. Hvis det kri-
minelle forhold kan begrunde udvisning efter disse regler, skal
anklagemyndigheden lave en konkret proportionalitetsvurde-
ring af, om Danmarks internationale forpligtelser med sikkerhed
er til hinder for udvisning, jf. udlændingelovens § 26.
Ordene ”med sikkerhed” blev tilføjet ved lov nr. 1744 af 27.
de-
cember 2016. Af forarbejderne til lovændringen fremgår, at den
klare hovedregel er, at udlændinge, der idømmes frihedsstraf for
begået kriminalitet, skal udvises. Udvisning kan kun undlades,
hvis udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Hvis der er usikkerhed herom, er det
op til domstolene konkret at vurdere, om udvisning er inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Ved vurderingen af, om en udvisning med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, skal anklage-
myndigheden lægge vægt på de internationale konventioner, og
hvordan disse bliver fortolket af domstolene, navnlig gennem
praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Til
brug for denne vurdering skal anklagemyndigheden som ud-
gangspunkt indhente en udtalelse fra Udlændingestyrelsen eller
fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI), jf. udlændingelovens § 57.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1090: Spm. om hvor ofte (estimeret) anklagemyndigheden rejser påstand om udvisning i en sag, hvor det er åbenbart, at der ikke kan ske udvisning, til justitsministeren
Det følger i den forbindelse af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit
om udvisning og frakendelse af statsborgerskab ved dom, at an-
klagemyndigheden alene skal undlade at nedlægge påstand om
udvisning, hvis det samlet set vurderes, at en udvisning med sik-
kerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser. Hvis der er tvivl om, hvorvidt en udvisning vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, skal anklagemyn-
digheden nedlægge påstand om udvisning, således at domsto-
lene konkret kan vurdere, om udvisning er inden for rammerne
af Danmarks internationale forpligtelser. Anklagemyndigheden
skal dermed understøtte, at domstolene får mulighed for at prøve
spørgsmålet om udvisning fuldt ud i alle sager, hvor der er
grundlag for det.
Afgørelsen af, om der skal nedlægges påstand om udvisning be-
ror således i betydeligt omfang på et skøn. Derfor vil der også
kunne forekomme enkelte tilfælde, hvor en udvisningspåstand
på baggrund af den konkrete vurdering skulle have været und-
ladt.
Rigsadvokaten har fokus på området og iværksatte i marts 2022
otte initiativer som en del af Rigsadvokatens udvisningspakke,
der generelt skal sikre et kvalitetsløft i anklagemyndighedens
behandling af sager om udvisning.
Initiativerne indebærer bl.a., at der pr. 1. april 2022 er iværksat
en midlertidig forelæggelsesordning i samtlige politikredse. Det
betyder, at alle politikredse indtil videre skal forelægge anke-
spørgsmålet for den relevante statsadvokat i alle tilfælde, hvor
anklagemyndigheden ikke får fuldt medhold i en påstand om
udvisning. Forelæggelsesordningen indebærer således, at stats-
advokaturerne i en afgrænset periode vil modtage oplysninger
om sager, hvor der i byretten er nedlagt en påstand om udvis-
ning, som anklagemyndigheden ikke har fået medhold i.
Statsadvokaten i Viborg og Statsadvokaten i København har i
den forbindelse oplyst, at forelæggelsesordningen indtil videre
har vist, at der har været et mindre antal sager, hvor der har væ-
ret nedlagt påstand om udvisning, hvor der åbenbart ikke har
været grundlag herfor. Statsadvokaterne er opmærksomme
herpå og vil tage dette op med kredsene i tilsynsmæssig sam-
menhæng.
Det vurderes bl.a. på baggrund af forelæggelsesordningen efter
seks måneder, om det fortsat er nødvendigt for den enkelte po-
litikreds at være omfattet af forelæggelsesordningen.
Der henvises i øvrigt til Rigsadvokatens udvisningspakke, som
er vedlagt justitsministerens brev af 7. marts 2022 til
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1090: Spm. om hvor ofte (estimeret) anklagemyndigheden rejser påstand om udvisning i en sag, hvor det er åbenbart, at der ikke kan ske udvisning, til justitsministeren
Folketingets Retsudvalg, jf. Retsudvalgets bilag 190 (Alm. del)
af 7. marts 2022.”
Side 4/4