Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2618471_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. september 2022
Koncernstyringskontoret
Nikolaj Rævdal
2022-0030-7810
2544377
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1088 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1088 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2022.
Mattias Tesfaye
/
Emil Jexner Hamberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1089: Spm. om hvad der på baggrund af Domstolsstyrelsens analyse af årsager til omberammelse og udsættelse af straffesager, af 11. april 2022, er kommet ud af Domstolsstyrelsens dialog med anklagemyndigheden om berammelsesprocessen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1088 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor ofte (estimeret) straffesager ikke
kan berammes eller bliver omberammet, alene fordi anklage-
myndigheden ikke har mulighed for at møde i retten den fore-
slåede dag, og vil ministeren supplerende oplyse, hvad der efter
ministerens opfattelse vil være et rimeligt mål at stille i forhold
til anklagemyndighedens fremmøde?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra henholdsvis Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten.
Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
har i april 2022 offentliggjort en analyse af
årsager til omberammelse og udsættelse af straffesager med del-
tagelse af samtlige by- og landsretter samt Retten på Færøerne,
kredsretterne i Grønland og Grønlands Landsret.
Retterne har i en periode på fire uger fra den 25. oktober 2021
til den 19. november 2021 foretaget registrering af alle gennem-
førte, omberammede og udsatte straffesager.
Analysen viser, at der i registreringsperioden var 93 tilfælde,
hvor et retsmøde blev omberammet eller udsat, fordi anklage-
myndigheden ikke havde mulighed for at møde. Det svarer til
ca. 6,6 pct. af alle omberammelser og udsættelser af retsmøder i
perioden (1.411 i alt). Cirka halvdelen af disse tilfælde skyldes,
at der ikke var mere anklagertid (antal anklagerdage pr. uge pr.
ret) i henhold til de berammelsesaftaler, der er indgået mellem
anklagemyndigheden og retterne.
Flere retter har i de senere år oplevet en stigende tilgang af straf-
fesager, som ikke har været ledsaget af en tilsvarende forøgelse
i antallet af anklagerdage i berammelsesaftalerne mellem ret-
terne og anklagemyndigheden.
Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten har i forlængelse af analy-
sens offentliggørelse drøftet analysens resultater.”
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1089: Spm. om hvad der på baggrund af Domstolsstyrelsens analyse af årsager til omberammelse og udsættelse af straffesager, af 11. april 2022, er kommet ud af Domstolsstyrelsens dialog med anklagemyndigheden om berammelsesprocessen, til justitsministeren
”Politiets
sagsstyringssystem (POLSAS) giver ikke mulighed
for at opgøre antallet af manglende berammelser eller omberam-
melser, som følger af anklagemyndighedens forhold.
Rigsadvokaten har noteret sig, at der i regi af Domstolsstyrelsen
er lavet en analyse af 5.129 berammede retsmøder i en periode
på fire uger fra 25. oktober til 19. november 2021, som viser, at
der i denne periode var 93 tilfælde ved retterne, hvor et retsmøde
blev omberammet eller udsat, fordi anklagemyndigheden ikke
havde mulighed for at møde. Det svarer til ca. 6,6 pct. af alle
omberammelser og udsættelser af retsmøder i perioden (1.411 i
alt). Rigsadvokaten har endvidere noteret sig, at ca. halvdelen af
disse tilfælde ifølge analysen skyldes, at der ikke var mere an-
klagertid (antal anklagerdage pr. uge pr. ret) i henhold til de be-
rammelsesaftaler, der er indgået mellem anklagemyndigheden
og retterne.
Berammelse af sager, der overskrider berammelsesaftalen, og
derfor skal omberammes eller udsættes, bør efter Rigsadvoka-
tens opfattelse ikke kategoriseres som en omberammelse eller
udsættelse, der er begrundet i anklagemyndighedens forhold.
Berammelsesaftalerne mellem politikredsene og retterne er for-
handlet lokalt og kan genforhandles, såfremt der er behov herfor
ud fra bl.a. en vurdering af kapaciteten til afvikling af straffesa-
ger hos både den enkelte ret og den enkelte politikreds.
Rigsadvokaten skal endvidere bemærke, at Domsstolsstyrelsens
analyse dækker over store forskelle på tværs af retterne. Der er
således tale om to retter, der tegner sig for langt størstedelen (85
ud af 93) af de omberammelser og udsættelser af retsmøder i
undersøgelsesperioden, der skyldes, at anklagemyndigheden
ikke havde mulighed for at møde.
Under alle omstændigheder synes Domstolsstyrelsens analyse
dog at vise, at det kun er en lille del af det samlede antal retsmø-
der, som udsættes eller omberammes, fordi anklagemyndighe-
den ikke har mulighed for at møde.
Rigsadvokaten kan endelig oplyse, at anklagemyndigheden med
Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 har fået bevilliget yderligere ressourcer til rekruttering af
flere medarbejdere til at styrke straffesagsbehandlingen i aftale-
perioden. Samtidig er der fastsat målsætninger for straffesags-
behandlingen i politiet og anklagemyndigheden i aftaleperio-
den, herunder en nedbringelse i antallet af verserende sigtelser
uden tiltale, hvilket er en forudsætning for fremadrettede lavere
sagsbehandlingstider. Der er i ressourcerne til anklagemyndig-
heden i flerårsaftalen inkluderet ressourcer til at møde i retten i
et antal sager, svarende til det antal verserende sigtelser uden
tiltale, der skal nedbringes.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1089: Spm. om hvad der på baggrund af Domstolsstyrelsens analyse af årsager til omberammelse og udsættelse af straffesager, af 11. april 2022, er kommet ud af Domstolsstyrelsens dialog med anklagemyndigheden om berammelsesprocessen, til justitsministeren
De yderligere ressourcer til straffesagsbehandling er udmøntet
planmæssigt til den lokale anklagemyndighed i politikredsene
for 2021-2023. Der er gennemført en række nyansættelser i
2021 og 2022, og der indfases løbende yderligere årsværk i 2022
og i 2023 i takt med, at straffesagsbehandlingen i politiet også
styrkes.”
2.
Sagsbehandlingstiderne har betydning for både forurettede, sigtede og
tiltalte, men også for mulighederne for at opklare forbrydelser og for
den generelle retsfølelse i samfundet. Det er derfor afgørende, at beram-
mede retsmøder bliver gennemført, så unødigt ressourcespild i forbindelse
med aflyste retsmøder bliver minimeret. Justitsministeriet er derfor i dialog
med Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten om mulige initiativer, der bl.a.
kan reducere antallet af omberammelser og udsættelse af retsmøder. Dom-
stolsstyrelsens analyse om omberammelser og udeblivelser af straffesager
inddrages i dette arbejde.
Side 4/4