Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2621580_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
7. september 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Sofie Dahl-Larsen
Sagsnr.: 2022-0030-7764
Dok.:
2493174
Dato:
Kontor:
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1057 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1057 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. juni 2022.
Mattias Tesfaye
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1059: Spm. om ministerens vurdering af forløbet ved TV 2, som har anvendt en advokatundersøgelse til at undersøge kulturen på arbejdspladsen, hvilket medførte kritik fra Advokatnævnet og Datatilsynet og fik alvorlige konsekvenser for flere ansatte på TV 2, til kulturministeren
Spørgsmål nr. 1057 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren - idet offentlige myndigheder og private organi-
sationer i de seneste år i stigende omfang har gjort brug af ad-
vokatundersøgelser, og idet advokatundersøgelser er undersø-
gelser på en klients vegne, der selv bestemmer, hvad advokaten
skal og ikke skal undersøge, samt på hvilket grundlag undersø-
gelsen foretages - tilkendegive, om ministeren i overensstem-
melse med en række anbefalinger vil afgrænse anvendelsesom-
rådet for advokatundersøgelser nærmere og underlægge advo-
katundersøgelser bedre regulering, f.eks. gennem mere målrettet
advokatetisk regulering, jf. anbefalingerne i rapporten Retssik-
kerhed og gennemsigtighed i advokatundersøgelse, af tænketan-
ken Justitia, 2022?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Advokatsamfundet, der har oplyst følgende:
”Advokatsamfundet
kan oplyse, at Advokatrådet på baggrund af
den debat om advokatundersøgelser, der var i løbet af 2021, ned-
satte en arbejdsgruppe om advokatundersøgelser. Arbejdsgrup-
pen havde til formål at udarbejde en vejledning om advokatun-
dersøgelser med anbefalinger, og såfremt disse anbefalinger
medførte præciseringer eller ændringer af de advokatetiske reg-
ler, beskrive disse præciseringer og ændringer.
Vejledningen om advokatundersøgelser blev publiceret den 5.
september 2022 og har til formål at skabe klarere og mere opda-
terede rammer for advokaterne, når de udfører advokatundersø-
gelser, og at skabe en tydeligere forventningsafstemning med
alle berørte og involverede i en advokatundersøgelse.
Vejledningen er udarbejdet på baggrund af et grundigt forar-
bejde, hvor arbejdsgruppen har inddraget input fra en følge-
gruppe bestående af 20 eksperter og interessenter i drøftelserne.
Desuden har der været inddraget flere analyser mv. om advokat-
undersøgelser, herunder Justitias rapport.
Det bemærkes, at advokater
i modsætning til en række andre
faggrupper
er tæt reguleret. Således skal advokater blandt an-
det overholde god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126, og en
tilsidesættelse heraf kan medføre, at advokaten får en bøde eller
i yderste konsekvens mister retten til at drive advokatvirksom-
hed. Reglerne om god advokatskik gælder også, når advokater
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1059: Spm. om ministerens vurdering af forløbet ved TV 2, som har anvendt en advokatundersøgelse til at undersøge kulturen på arbejdspladsen, hvilket medførte kritik fra Advokatnævnet og Datatilsynet og fik alvorlige konsekvenser for flere ansatte på TV 2, til kulturministeren
udfører advokatundersøgelser, hvorfor der allerede er retlige
rammer for udførelsen af disse undersøgelser.
Vejledningen har som nævnt til formål at opstille klarere ram-
mer for udførelsen af advokatundersøgelser, dels ved en gen-
nemgang af de eksisterende krav til god advokatskik for udfø-
relse af advokatundersøgelser, dels ved at opstille
best practice
for udarbejdelse af advokatundersøgelser.
Advokatrådet har samtidig med publiceringen af vejledningen
publiceret en folder målrettet de personer, som på den ene eller
anden måde er inddraget i en advokatundersøgelse.
Det er Advokatsamfundets opfattelse, at vejledningen og folde-
ren giver alle interessenter en større forståelse, viden og bedre
vejledning omkring brugen af advokatundersøgelser.
Som nævnt har arbejdsgruppen også haft til formål at beskrive
eventuelle præciseringer eller ændringer af de advokatetiske
regler. Arbejdsgruppen er kommet med forslag til bestemmelser
i de advokatetiske regler, der specifikt omhandler advokatun-
dersøgelser. Disse bestemmelser er en del af de nye advokateti-
ske regler, som Advokatrådet godkendte på sit møde den 16.
juni 2022:
"Kapitel 12 Særligt om advokatundersøgelser
Artikel 52. En advokat, der udfører en advokatundersø-
gelse, må ikke medvirke til, at undersøgelsen fremtræder på
en måde, som er i strid med de faktiske forhold.
Artikel 53. En advokat, der udfører en advokatundersø-
gelse, skal sikre de personer, der inddrages i undersøgelsen,
relevant mulighed for at varetage deres interesser.
Stk. 2. Advokaten skal i forbindelse med den første reelle
kontakt til de personer, der inddrages i en advokatundersø-
gelse, oplyse om undersøgelsens rammer og hovedelemen-
ter, herunder om advokatens og de pågældendes egne roller
i undersøgelsen."
Disse nye bestemmelser har naturligvis en tæt sammenhæng
med vejledningen om advokatundersøgelser, hvor de advokat-
etiske pligter vil blive foldet ud.
De nye advokatetiske regler finder anvendelse fra 1. september
2022.”
2.
Som det fremgår af Advokatsamfundets udtalelse, er de advokatetiske
regler i juni 2022
med virkning fra den 1. september 2022
blevet
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1059: Spm. om ministerens vurdering af forløbet ved TV 2, som har anvendt en advokatundersøgelse til at undersøge kulturen på arbejdspladsen, hvilket medførte kritik fra Advokatnævnet og Datatilsynet og fik alvorlige konsekvenser for flere ansatte på TV 2, til kulturministeren
opdateret med et nyt selvstændigt kapitel, der specifikt omhandler advoka-
tens forpligtelser i forbindelse med advokatundersøgelser. Som det også
fremgår, har Advokatrådet ligeledes udstedt en ny vejledning og en ny in-
formationsfolder om emnet.
Det er min forventning, at Advokatrådets tiltag vil bidrage til at klarlægge,
hvordan advokatundersøgelser bør gennemføres
og at beskyttelsen af de
involverede derigennem vil blive styrket. Jeg har i lyset heraf ikke aktuelle
planer om yderligere tiltag på området.
Side 4/4