Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2592212_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2022
Politikontoret
Camilla Maria Andersen
2022-0035-0305
2378672
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AI fra Folketingets Rets-
udvalg den 7. juni 2022
Samrådsspørgsmål AI:
”Idet der henvises til Institut for Menneskerettigheders rapport
fra marts 2022 om etnisk profilering i dansk politi bedes ministe-
ren kommentere på rapportens konklusioner samt redegøre for,
hvad ministeren agter at foretage sig for at modvirke den etniske
profilering, der foregår. Ministeren bedes ligeledes redegøre for,
hvordan ministeren vil sikre, at der ikke sker diskriminerende for-
skelsbehandling i dansk politis kontakt med borgerne”.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
2592212_0002.png
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålet.
Diskrimination hører ikke hjemme i et moderne samfund
som vores. I Danmark skal man kunne være fri til at være
den, man er. Derfor skal vi også sige fra, når vi oplever
diskrimination, hvad enten det sker på baggrund af hud-
farve, etnicitet, seksualitet eller noget helt fjerde.
Det er også derfor, at regeringen sammen med partierne
bag finanslovsaftalen har besluttet, at der skal udarbejdes
en handlingsplan, der bekæmper racisme i samfundet ge-
nerelt.
Diskrimination i politiet er selvsagt lige så uacceptabelt,
som hvis det forekommer andre steder i samfundet.
Det er imidlertid ikke min opfattelse, at der er et generelt
problem med diskrimination i politiet. Og skulle det ske,
at der er sager, hvor politiet træder ved siden af, så er det
mit klare indtryk, at der bliver sat ind over for det.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
Det vender jeg tilbage til. Først vil jeg sætte et par ord på
den rapport, som Institut for Menneskerettigheder har
udarbejdet om etnisk profilering.
[Om rapporten fra Institut for Menneskerettigheder]
Rapporten fremlægger resultaterne af tre undersøgelser
af etnisk profilering i dansk politi.
En af hovedkonklusionerne er, at personer med etnisk
minoritetsbaggrund i højere grad end personer af dansk
oprindelse sigtes og anholdes for forhold, som de ikke
findes skyldige i. Det fremgår også, at nogle mænd med
etnisk minoritetsbaggrund oplever at blive diskrimineret
af politiet.
Jeg tager undersøgelsernes resultater alvorligt. Også
selvom der kan være andre forklaringer end etnisk profi-
lering på de forskelle, som Institut for Menneskerettighe-
der retter fokus på i rapporten.
Det siger jeg ikke for at bagatellisere emnet, eller fordi
politiet ikke skal være opmærksomt på spørgsmålet om
etnisk profilering, men fordi det er vigtigt at have alle
nuancer med.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
En supplerende forklaring kan eksempelvis være, at po-
litiet har en større tilstedeværelse i kriminalitetsbelastede
områder, og at der statistisk set er en højere koncentra-
tion af personer med anden etnisk baggrund i en række
af disse områder.
En anden medvirkende forklaring kan være, at personer
med etnisk minoritetsbaggrund i højere grad anmeldes til
politiet.
Det betyder i begge tilfælde, at personer med etnisk mi-
noritetsbaggrund i realiteten er genstand for øget kontrol
og dermed oftere bliver sigtet, ikke på grund af etnisk
profilering, men fordi de optræder i de sammenhænge,
hvor politiet i øvrigt og af naturlige grunde har fokus.
Der kan også være andre forklaringer. Der kan f.eks.
være forskel på graden af tillid til myndighederne i for-
skellige miljøer. Hvis der er mistillid og manglende vilje
til at samarbejde med politiet – både fra den sigtede og
fra ofres og vidners side – ja så kan det blive vanskeligt
at løfte bevisbyrden til en fældende afgørelse, og dermed
kan det være vanskeligere at nå fra en sigtelse til en fæl-
dende afgørelse.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
2592212_0005.png
Institut for Menneskerettigheder nævner selv nogle af
disse forklaringer, men instituttet tager ikke højde for
dem i instituttets beregninger.
[Om forekomsten af diskrimination i politiet]
Så er der spørgsmålet om, hvorvidt der forekommer dis-
krimination på grund af etnicitet i politiet – i møderne
mellem politi og borger.
Her er det vigtigt at holde sig for øje, at etnisk profilering
godt kan indgå i politiets arbejde på en saglig måde, og
uden at det er udtryk for diskrimination.
Når politiet eksempelvis under en efterforskning arbejder
ud fra et bestemt signalement af en gerningsperson, vil
etnicitet kunne indgå som en del af flere andre faktorer i
dette signalement – det må bare ikke være det eneste ken-
detegn i signalementet. Når vi taler om politiets arbejde,
er det derfor vigtigt, at vi skelner mellem legitim/lovlig
profilering på den ene side og illegitim/ulovlig profile-
ring på den anden side.
Men som sagt er det min klare opfattelse, at der ikke er
et generelt problem i politiet med diskrimination på bag-
grund af etnisk profilering.
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
2592212_0006.png
Det baserer jeg navnlig på de oplysninger og de tal, som
myndighederne på området er i besiddelse af.
Jeg kan i den forbindelse henvise til, at Politiklagerådet
med jævne mellemrum vælger bestemte fokusområder,
som Den Uafhængige Politiklagemyndighed skal se nær-
mere på. I de seneste år har politiets diskrimination over
for borgere været et fokusområde.
Politiklagemyndigheden har i den forbindelse oplyst, at
myndigheden – på baggrund af de sager om racisme, for-
skelsbehandling og diskrimination, som myndigheden
har behandlet – ikke har set generelle problemstillinger,
der har gjort, at myndigheden har fundet anledning til at
rette henvendelse til Rigspolitiet vedrørende emnet.
Derudover er der ikke noget i Rigspolitiets og Rigsadvo-
katens tal over klager vedrørende politiets dispositioner
for perioden 2019-2021, der peger på, at der skulle være
en generel tendens til uhensigtsmæssige dispositioner fra
politiets side, når det gælder diskrimination på baggrund
af etnicitet.
Betyder det så, at der ikke kan forekomme konkrete ek-
sempler på, at politiet diskriminerer eller forskelsbe-
handler på et usagligt grundlag? Nej, det gør det ikke.
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
[Om at forebygge diskrimination i politiet]
Derfor er det vigtigt, at politiet løbende arbejder med at
forebygge, at diskrimination kan forekomme. Ligesom
det er vigtigt, at alle politiansatte kan skelne klart mel-
lem, hvad der er legitim profilering, og hvad der er dis-
krimination og dermed illegitim etnisk profilering.
Det arbejder politiet løbende med på flere måder. Alle-
rede i politiets rekrutteringsfase er der stort fokus på, at
man generelt fremtræder på en måde, der falder inden for
rammerne af politiets værdier.
Herudover består en del af undervisningen på Politisko-
len i at gennemgå og diskutere politiets skønsbeføjelser,
herunder hvad der er legitim profilering, og hvad der er
diskrimination. I det hele taget har politiskolens under-
visning til formål at klæde eleverne på til at kunne hånd-
tere deres magtbeføjelser på en ansvarlig måde.
Den tilgang til politiarbejdet, der løber som en rød tråd
gennem hele uddannelsesforløbet, er, at alle borgere –
uden undtagelse – skal behandles med ligeværd og re-
spekt. Derfor bør det ligge i enhver politimands – eller
kvindes – DNA, at der ikke skal diskrimineres.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
Og helt konkret har instituttets rapport også givet anled-
ning til tiltag i politiet. Rigspolitiet og Politiskolen har
således afholdt en række møder med instituttet, hvor man
har drøftet opmærksomhedspunkter i relation til etnisk
profilering. Desuden har instituttet på et personalemøde
på Politiskolen den 3. juni 2022 holdt et oplæg om rap-
porten om etnisk profilering.
Herudover har Rigspolitiet den 25. maj 2022 afholdt et
møde med instituttet om eventuelle fremtidige analyser.
Her blev det aftalt, at Rigspolitiet i relevant omfang vil
være behjælpelig med adgang til og indblik i relevant
data samt stå til rådighed med politifaglig og kriminolo-
gisk sparring i forbindelse med eventuelle fremtidige un-
dersøgelser på området.
[Om anbefalingerne, herunder lovændring]
I forhold til spørgsmålet om – som anbefalet af Institut
for Menneskerettigheder – at indføre et specifikt forbud
mod diskrimination, herunder etnisk profilering, i politi-
loven har jeg svært ved at se, at det skulle ændre noget.
Der gælder allerede et forbud mod diskrimination på
baggrund af bl.a. etnicitet i dansk lovgivning. Det følger
både af almindelige forvaltningsretlige principper og
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, at der
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1013: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 7/6-22 om Institut for Menneskerettigheders rapport fra marts 2022 om etnisk profilering i politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AI, til justitsministeren
2592212_0009.png
ikke må ske usaglig forskelsbehandling på baggrund af
blandt andet etnicitet. Det gælder naturligvis også for po-
litiet.
Det er politiet helt opmærksomt på – og som nævnt bliver
der undervist i at undgå netop det på Politiskolen – så jeg
mener ikke, at der er behov for at ændre politiloven.
[Afsluttende bemærkninger]
Til slut vil jeg gerne understrege, at vi skal tage spørgs-
målet om diskrimination alvorligt, og at det er min for-
ventning, at politiet løbende har fokus på at undgå diskri-
mination og lære af de sager, der har været håndteret for-
kert.
Vi har og skal fortsat have et politi, der arbejder for at
skabe tryghed for alle borgere i Danmark. Og det skal der
ikke være nogen undtagelser til.
Tak for ordet.
9