Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2471856_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. november 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-6674
2163416
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. oktober 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om Rigspolitiets udtalelser om legalisering af cannabis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ved besvarelse af REU (Alm. del) - spørgsmål nr. 1479 (2020-
21) læner ministeren sig op ad Rigspolitiets udtalelser, der
blandt andet nævner, at en legalisering af cannabis kan medføre
en stigning i forbruget, hvilket vil lede til en stigning i brugen af
andre narkotika. Politiet nævner endvidere, at det vil være for
dyrt at producere cannabis i Danmark. Vil ministeren på den
baggrund redegøre for, om politiet har kompetencer til at udtale
sig om sådanne emner, samt hvordan politiet kommer frem til
disse konklusioner, idet mange undersøgelser fra blandt andet
Portugal viser det modsatte?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet er ikke bekendt med de i spørgsmålet fremhæ-
vede undersøgelser fra Portugal, og det har ikke været muligt at
identificere sådanne undersøgelser. Rigspolitiet kan derimod
oplyse, at kultivering, distribution og besiddelse af cannabis
ifølge The European Monitoring Centre for Drugs and Drug Ad-
diction (EMCDDA) er ulovligt i alle EU-lande også Portugal.
Forskellige former for dekriminalisering praktiseres imidlertid i
flere EU-lande, herunder Portugal. Dekriminalisering defineres
af EMCDDA som de tilfælde, hvor den kriminelle status fjernes
fra en adfærd eller handling. Dette betyder ikke, at handlingen
bliver lovlig, men strafferetlige sanktioner kan f.eks. erstattes af
administrative sanktionsmuligheder, hvilket har været tilfældet
i Portugal.
EMCDDA anfører i ”EMCDDA Papers, Alternatives to punish-
ment for drug-using offenders”, at besiddelse af mindre mæng-
der narkotika, herunder cannabis, til eget forbrug er dekrimina-
liseret i Portugal således, at det anses for at være en administra-
tiv overtrædelse frem for en strafferetlig overtrædelse. Derud-
over er der etableret ”commissions for the dissuasion of drug
abuse (CDT)” i Portugals 18 distrikter, der håndterer overtræ-
delser. De pågældende kommissioner hører under Portugals
Sundhedsministerium og er multidisciplinære paneler, der be-
står af en advokat, en læge og en socialarbejder. Alle personer i
besiddelse af en mindre mængde narkotika, der stoppes af poli-
tiet, sendes til en CDT, uanset om de er misbrugere med et af-
hængighedsproblem eller rekreative brugere. Bødesanktione-
ring er den hårdeste sanktionsmulighed.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om Rigspolitiets udtalelser om legalisering af cannabis, til justitsministeren
2.
The European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addic-
tion (EMCDDA) vurderer, at størstedelen af hash, der tilgår Eu-
ropa, er produceret i Marokko. Cannabisplanter kan dyrkes i
Marokko hele året rundt, hvor varme og gunstige klimatiske for-
hold bevirker, at planterne oparbejder en høj koncentration af
THC. Retskemiske undersøgelser af hash beslaglagt i Danmark
viser en gennemsnitlig THC-koncentration på 31 pct. Cannabis-
planter, der dyrkes udendørs i Danmark i sommerhalvåret, har
erfaringsmæssigt sjældent en koncentration af THC, der over-
stiger 5 pct. i planterne.
Det må derfor antages, at legal produceret hash skal have en
THC-koncentration på omkring 30 pct. for at kunne konkurrere
med det illegale marked. Hvis legalt produceret hash skal pro-
duceres i Danmark, vil en høj koncentration af THC forudsætte,
at cannabisplanter dyrkes i væksthuse med et højt forbrug af lys,
varme og vand. Herudover må der påregnes udgifter forbundet
med produktion og salg af et offentligt udbudt produkt, som ikke
tilsvarende er forbundet med et illegalt produkt, herunder udgif-
ter til standardisering og mærkning.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelser af 25. oktober 2021
af spørgsmål nr. 1626 og 1627 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg for så
vidt angår grundlaget for Rigspolitiets vurdering i forhold til legalisering af
hash.
For så vidt angår forskellen på afkriminalisering (dekriminalisering) og le-
galisering af hash henvises der til Justitsministeriets besvarelse af 25. okto-
ber 2021 af spørgsmål nr. 1628 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3