Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2587963_0001.png
NOTAT
Til:
Fra:
Emne:
TRM
By & Havn
MOF spm. 997 om klapning
Bidrag til svar på spm. 997 fra MOF om klapning i den forgangne klapsæ-
son Q1 2022
12. maj 2022
S-20210622-0838
D-20220512-114702
Transportministeriet har den 10. maj 2022 anmodet By & Havn om bidrag til
besvarelse af spm. 997 fra Miljø og Fødevareudvalget til transportministeren.
Spørgsmålet lyder:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken miljømæssig effekt den dumpning, der
allerede er foretaget i Køge Bugt, har haft?”
By & Havn kan oplyse følgende som bidrag til besvarelsen.
By & Havn har på baggrund af miljøundersøgelserne foretaget forud for ved-
tagelsen af anlægsloven tilladelse til klapning af havbundsmateriale i Øre-
sund. Klappladserne er beliggende cirka 10 km syd for Amager, 25 km fra
Køge og 15 km fra Skanør i Sverige.
I implementeringsredegørelsen som ledsager anlægsloven for Lynetteholm
er der fastsat vilkår for klapning af havbundsmaterialet, så der ikke sker
overskridelser af de gældende miljøkrav. I Lynetteholms miljøkonsekvens-
vurderinger er det belyst, at anvendelsen af de konkrete klappladser ikke vil
have væsentlige påvirkninger på miljøet.
Al havbundsmateriale, som klappes, ligger inden for de gældende miljøkva-
litetskrav, og kan derfor klappes på normalvis i overensstemmelse med vej-
ledningen om klapning (By- og Landskabsstyrelsen 2008). Den nedre del af
havbundsmaterialet, som er klappet på de to udvalgte klappladser i havet
syd for Amager, består i overvejende grad af rent havbundsmateriale og en
mindre del af lettere forurenet havbundsmateriale. Den øvre del af hav-
bundsmaterialet er deponeret i By & Havns depot ved Lynetten.
Der er i klapsæsonen klappet materiale fra to graveområder:
1) Uddybning af sejlrende syd for Middelgrunden, ”Svælget”
;207.000 m3
2) Afgravning af blød havbund, sydlige dæmninger Fase 1;
68.000 m3
I alt 275.000 m3 havbundsmateriale.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 997: MFU spm. om, hvilken miljømæssig effekt den dumpning, der allerede er foretaget i Køge Bugt, har haft, til transportministeren
2587963_0002.png
Der er i alt udgivet 3 hindcast rapporter som dækker klapsæsonen 2022.
Der blev klappet i perioden 6. januar til 31. marts 2022.
Hindcast rapporterne beskriver, hvordan klapmaterialer har aflejret sig og i
hvilket omfang det har spredt sig.
Resultaterne viser, at ca. 84% af klapmaterialet har aflejret sig inden for
selve klapområdet og at størstedelen af det resterende materiale har aflejret
sig i umiddelbar nærhed af klappladsen.
Side 2
Det samlede materialetab til de omkringliggende vandområder er ca. 2,2 %
fordelt således:
Mod Østersøen: 0,55 %,
Mod nord: 1,56 %
Mod Køge Bugt: 0,08 %
Det ligger markant under de kriterier for spredning, som Miljøstyrelsen har
godkendt i forbindelse med klapningen.
I forhold til Natura 2000-områder så konkluderer rapporten, at der har været
en mindre påvirkning af Natura 2000-området ved Saltholm. Påvirkningen
svarer til, at der i hele måleperioden fra primo januar til primo marts har
været en periode på en til to timer, hvor der har været op til fem milligram
klapmateriale pr. liter havvand i den yderste del af Natura 2000-området.
Denne spredning ligger inden for det forudsete, og vurderes ikke at have en
betydelig miljømæssig påvirkning på området.
Under klapningen har DHI løbende udarbejdet to ugentlige forecasts, det vil
sige ’vejrudsigter’ for vandområdet, der på baggrund af den forventede klap-
ning de enkelte dage giver en prognose for, hvordan det klappede materiale
vil sprede sig. Prognoserne er beregnet ud fra forventede strømforhold, og
kan dermed forudsige, om der er dage, hvor der ikke skal klappes, fordi
strømforhold medfører en uønsket spredning.
De tre hindcast-rapporter konkluderer, at der er overensstemmelse mellem
de modellerede og de efterfølgende reelle målte strømforhold i farvandet
omkring klappladserne. Det betyder, at By & Havn sammen med projektets
entreprenører har kunne navigere præcist efter de ugentlige forecasts og
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 997: MFU spm. om, hvilken miljømæssig effekt den dumpning, der allerede er foretaget i Køge Bugt, har haft, til transportministeren
planlægge at indstille klapningen de dage, hvor der kunne være en miljø-
mæssig risiko. Der har kun været en enkelt dag mellem klapningens indled-
ning den 6. januar og afslutningen den 31. marts, hvor det ikke har været
muligt at klappe på klappladserne p.g.a. strømforholdene.
Som et led i overvågningen af klapningen deltager svenske myndigheder og
kommuner ved Køge Bugt i en slags følgegruppe, Turbidity Management
Group, hvor By & Havn og selskabets rådgivere løbende afrapporterer re-
sultater for overvågningen og hvor tiltag for at minimere evt. uønsket spred-
ning af havbundsmateriale kan drøftes.
Såvel forecast (”vejrudsigterne”) som hindcast (overvågningen) offentliggø-
res på By & Havns hjemmeside løbende.
Side 3