Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2572656_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål AL, AM og AN om Lynetteholm
Samrådsspørgsmål AL
Vil ministrene, med henvisning til besvarelsen af MOF alm. del – samrådsspørgsmål K den 28. oktober
2021, give en status på de vurderinger, som man på samrådet lovede at sætte i værk for at undersøge
alternative løsninger til klapning af slam i Køge Bugt fra Lynetteholm-projektet?
Samrådsspørgsmål AM
Vil ministrene redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til henvendelsen fra Sveriges klima- og
miljøminister, Annika Strandhäll, hvor Sverige beder Danmark om at stoppe klapningen af forurenet
slam i Køge Bugt?
Samrådsspørgsmål AN
Vil ministrene redegøre for, hvorvidt miljøundersøgelserne i forbindelse med Lynetteholmprojektet og
klapningen af slam i Køge Bugt har taget højde for en samlet miljøpåvirkning af bugten fra også andre
miljøpåvirkende aktiviteter i området, herunder f.eks. opsætning af vindmøller, kabelnedgravning,
udledning af spildevand m.v. Hvis dette ikke er tilfældet, vil ministrene så foranledige sådan en samlet
miljøundersøgelse? Vil miljøministeren redegøre for den nuværende og den forventede fremtidige
miljøtilstand i Køge Bugt?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra og Jacob Jensen (V).
Tale
Først og fremmest vil jeg gerne takke for interessen for projektet Lynetteholm, som jeg i den
grad forstår og deler. Det er et meget stort og omfangsrigt projekt. Og derfor er det fuldt
forståeligt, at der er stor interesse for projektet og processen omkring projektet.
Indledningsvis vil jeg derfor også sige meget klart, at jeg deler spørgernes opmærksomhed på
vores miljø. Det er også baggrunden for, at jeg tidligere på året foreslog og fik opbakning fra
forligskredsen til at søge alternativer til den klapning, som har været omdiskuteret og også er
omdrejningspunkt for samrådet her i dag.
Klapningen i forbindelse med anlæg af Lynetteholmen blev indstillet den 31. marts. Min klare
forventning er, at vi i maj eller juni vil have fået bud på, hvordan klapning i forbindelse med
projektet fremadrettet kan erstattes af andre metoder. Her vil jeg præsentere modellerne for
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 985: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 5/5-22 om de miljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 2 af 3
forligskredsen, så vi i fællesskab kan træffe beslutning om, hvordan vi får forbedret projektet, og
dermed også imødekomme bekymringerne vedrørende klapning.
Arbejdet med at undersøge alternativer er i gang. Der er tale om faglige vurderinger, som både
inddrager økonomi, effekter for tidsplanen, miljømæssige spørgsmål og praktiske forhold. Af
hensyn til det faglige arbejde vil jeg ikke begynde at spå om, hvad den bedste løsning bliver. Men
jeg kan forsikre om, at der ses bredt på forskellige modeller, og det er min klare forventning, at
der findes et alternativ, og klapning dermed ikke vil være en del af projektet fremadrettet.
Jeg har lyttet til de bekymringer, der er blevet rejst både organisationer, partier og andre. Et af
de steder, det er bl.a. er blevet udtrykt bekymringer er i den svenske klima- og miljøministers
brev til miljøministeren og mig den 18. marts i år. Derfor har jeg også i et brev af 31. marts 2022
oplyst til den svenske klima- og miljøminister, at man vil undersøge alternativer til klapningen.
Til spørgsmål AN er jeg blevet oplyst, at Trafikstyrelsen i december 2020 sendte et tillæg til
miljøkonsekvensrapporten for anlæg af Lynetteholm i offentlig høring, hvor tillægget bl.a.
omhandlede klapning af materialer. Tillægget indeholdt, i overensstemmelse med
miljøvurderingsreglerne, en vurdering af, om projektet – altså klapningen – kunne have
kumulative påvirkninger med andre projekter.
I forhold til miljøvurderingerne af de øvrige projekter, som bliver nævnt i spørgsmålet, må jeg
bemærke, at disse ligger uden for Transportministeriets ressort, hvorfor jeg ikke kan redegøre
for dem. Men jeg kan igen konstatere, at det er oplyst mig, at tillægget til Lynetteholmens
miljøkonsekvensrapport har inddraget samspillet med andre projekter i det omfang, det er
krævet efter miljøvurderingsreglerne.
Samtidig vil jeg også gerne understrege, at jeg mener, det er vigtigt at vi tager de bekymringer,
der bliver rejst, seriøst, og derfor er det rigtige og ansvarlige at vi samles i den politiske
følgegruppe, så vi kan få en drøftelse af de kritikpunkter, der bliver rejst. Derfor har jeg indkaldt
til et møde i næste uge.
Jeg vil gerne gentage, at jeg som minister har lyttet til den kritik der er og kommer. Det er
årsagen til, at vi ønsker at stoppe klapningen i forbindelse med Lynetteholmen helt, og er ved at
få undersøgt alternativer.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 985: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 5/5-22 om de miljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 3 af 3
Så vil jeg også gentage, at processer og hvad der har været af korrespondancer før min tid som
minister, vil jeg gerne forsøge at besvare, men det er svært, når jeg først har overtaget ansvaret
for projektet for 3 måneder siden. Der er derfor også grænser for, hvilken detaljegrad jeg har
mulighed for at gå ind i.
Tak for ordet.