Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2614574_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-3188
Den 28. august 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 981 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 5. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 981 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ministeren bedes redegøre for, hvad regeringens beslutning i november 2020 om at slå den danske
minkavl ned ved aflivning af alle dyr skønsmæssigt har kostet i
-
-
-
-
erstatninger til berørte minkavlere for aflivede dyr og for indtægtstab,
nedlagte arbejdspladser såvel i produktionserhvervet som i afledte fag f.eks. forarbejdning, lager
og transport
tabte eksportindtægter og valutaindtægter for landet, og
offentlige udgifter fordeling på ministerier til eksempelvis politiets håndtering af actioncard ved
rundringning til minkavlere, til veterinær aflivning af minkene, til ned- og opgravning og af-
brænding af de mange dyr og forventede udgifter til granskningskommissionen.
De langsigtede konsekvenser for landet af manglende eksport- og valutaindtægter samt manglende be-
skæftigelse i erhvervet og skatteindtægter til statskassen bedes skønsmæssigt opgjort fort de kommende
10 år”.
Svar
Indledningsvis vil jeg bemærke, at der er indført et midlertidigt forbud mod at holde mink i Danmark,
som løber til udgangen af 2022. Det er derfor ikke muligt at estimere den konkrete fremtidige og varige
effekt af forbuddet.
Jeg har valgt at besvare med udgangspunkt i spørgsmålets opdeling i fem delspørgsmål.
1. Erstatninger til berørte minkavlere for aflivede dyr og for indtægtstab
I forbindelse med aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal
Alliance om erstatninger mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19 af den 25. januar 2021
fremgik en opgørelse af økonomien i relation til aftalen,
jf. aftalens økonomitabel.
Siden indgåelsen af aftalen er der foretaget opdaterede skøn over omkostningerne for enkelte dele i af-
talen. Nedenfor redegøres for omkostningerne ved de enkelte elementer i aftalen, herunder redegøres
der for, hvor der er opdaterede skøn over omkostningerne.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 981: MFU spm. om, hvad det skønsmæssigt har kostet at slå den dansk minkavl ned ved aflivning m.v., til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Erstatning til minkavlere 2022-2030 er skønnet til 8.900 mio. kr. Bevilling hertil er tilvejebragt ved
aktstykke 292 af den 29. juni 2021 om aconto, dvalemodel og lukkeomkostninger. Den resterende be-
villing er tilvejebragt ved aktstykke 137 af den 16. december 2021 om fuldstændig erstatning til nedluk-
kede minkavlere og fuldstændig kompensation til nedlukkede følgeerhverv m.m., samt aktstykke 296 af
den 9. juni 2022 om aconto og lukkeomkostninger til minkavlere.
Erstatning for aflivede, ikke-pelsede dyr er opdateret i forhold aftalens oprindelige økonomitabel, idet
Fødevarestyrelsens hensættelse aktuelt udgør 2.548 mio. kr. I 2020 blev 1.960 mio. kr. regnskabsført på
Fødevarestyrelsens § 24.32.14.
Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre udgifter ved bekæmpel-
sesforanstaltninger mm.
Yderligere bevilling er blevet tilført ved aktstykke 282 af den 29. juni 2021 og
aktstykke 168 af den 25. februar 2021. Resterende bevilling er tilvejebragt ved aktstykke 147 af den 16.
december 2021 om skind- og driftstabserstatning i 2020.
Dvalekompensation i 2021 er skønnet til 60 mio. kr. Bevilling hertil blev tilvejebragt ved aktstykke 292
af den 29. juni 2021. Det bemærkes, at en eventuel skinderstatning for aflivede avlsdyr til minkavlere i
dvale ville skulle modregnes, hvis disse avlere efterfølgende måtte vælge i stedet at modtage nedluk-
ningserstatning.
Lukkeomkostninger er opdateret i forhold til aftalens oprindelige økonomitabel. Skønnet for lukkeom-
kostninger er justeret til 97 mio. kr., hvor det i den politiske aftale var 80 mio. kr. Det følger af en mere
præcis opgørelse af antallet af berørte virksomheder. Bevilling hertil blev tilvejebragt ved aktstykke 292
af den 29. juni 2021 om aconto, dvalemodel og lukkeomkostninger samt aktstykke 296 af den 9. juni
2022 om aconto og lukkeomkostninger til minkavlere.
Tempobonus til minkavlere er regnskabsført til 498 mio. kr.
Indsats i Finansiel Stabilitet for konkursramte avlere er skønnet til 30 mio. kr.
Erstatning til følgeerhverv er i aftalens økonomitabel angivet med et interval på 3-4.000 mio. kr. Bevil-
ling hertil er tilvejebragt ved aktstykke 137 af den 16. december 2021, hvor der anmodes om op til 4.000
mio. kr.
Omstillingspuljen er skønnet til 100 mio. kr.
Udgifterne til nedrivning af minkerhvervets produktionsanlæg er ifølge Bygningsstyrelsens skøn esti-
meret til ca. 3,7 mia. kr. Bevilling til eksekveringsfasen i 2022 søges tilvejebragt ved aktstykke. Bevilling
til eksekveringsfasen i 2023 og frem indbudgetteres på FFL23.
I tillæg til ovenstående har Transportministeriet fået tilført 3,0 mio. kr. ved aktstykke 102 af den 9. de-
cember 2021 til § 28.71.01. Bygningsstyrelsen med henblik på at afholde udgifter til den enhed, der skal
forberede og afklare en række forhold i forbindelse med nedrivningen af minkerhvervets produktions-
anlæg. Hertil har Transportministeriet i 2022 fået bevilling på yderligere 7 mio. kr. til § 28.71.01. Byg-
ningsstyrelsen til samme opgave. Endeligt har Transportministeriet den 23. juni 2022 fået tilført 7,1
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 981: MFU spm. om, hvad det skønsmæssigt har kostet at slå den dansk minkavl ned ved aflivning m.v., til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
mio. kr. til § 28.71.01. Bygningsstyrelsen ved aktstykke nr. 324 om drift af nedrivningsenhed i 2022 i
Bygningsstyrelsen til nedrivning af minkerhvervets produktionsanlæg.
Udgifterne til erstatnings- og taksationskommissionerne og tilhørende Minksekretariat er ifølge Trafik-
styrelsens skøn estimeret til ca. 371 mio. kr. Bevilling til udgifter i 2022 søges tilvejebragt ved aktstykke.
Bevilling til udgifter i 2023 og frem indbudgetteres på FFL23.
Omkostninger til suspension af dagpengeforbrug er skønnet til 250 mio. kr. Det bemærkes, at suspen-
sion af dagpengeforbruget er rettet mod alle dagpengemodtagere, og vedrører ikke specifikt personer
berørt af det midlertidige forbud mod minkhold.
Der er afsat 50 mio. kr. til økologisk omstilling af fødevareproduktion, skovrejsning mv. jf. den politiske
aftale af den 25. januar 2021. Bevilling hertil i 2021 blev tilvejebragt ved aktstykke 239 af den 20. maj
2021 og på finanslov for 2022.
Endeligt har regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Frie Grønne, Alternativet og En-
hedslisten på baggrund af en risikovurdering fra Statens Serum Institut, forlænget det midlertidige for-
bud mod hold af mink til og med den 31. december 2022. I forlængelse heraf skønnes omkostninger
forbundet med minkavlere, der vælger dvalemodellen i 2022, til 60 mio. kr. Bevilling hertil er tilveje-
bragt ved aktstykke 138 af den 16. december 2021.
Det understreges, at ovenstående omkostninger til erstatninger og kompensationer mv. er behæftet med
usikkerhed, da de bl.a. afhænger af erstatnings- og taksationskommissionernes vurderinger af de en-
kelte minkfarme og minkafhængige følgeerhverv.
2. Nedlagte arbejdspladser såvel i produktionserhvervet som i afledte fag f.eks. forarbejd-
ning, lager og transport m.m.
Der er i besvarelse af spørgsmål nr. 302 (Alm. del) fra Folketingets Finansudvalg af den 20. december
2021 foretaget et skøn over effekterne af forbuddet mod hold mink i Danmark i forhold til produktion
og beskæftigelse. Jeg kan her henvise til følgende uddrag af dette svar:
”For så vidt angår den del af spørgsmålet, som vedrører produktion og beskæftigelse, er det vigtigt at
understrege, at det ikke er muligt at opgøre de samlede konsekvenser endeligt på nuværende tidspunkt.
Derudover kan følgende oplyses:
Vedrørende produktion
Ifølge Danmarks Statistik var produktionsværdien af pelsdyr i perioden 2015-2019 mellem ca. 2,5 mia.
kr. og 4 mia. kr. årligt. Med det nuværende forbud mod hold af mink bortfalder denne produktion. Der
er dog ikke nødvendigvis direkte sammenhæng mellem bortfald i produktionen i en branche og et til-
svarende fald i produktionen for Danmark samlet set. Dette skyldes, at der vil ske en gradvis tilpasning
i produktionen med en gradvis omfordeling af ressourcer til andre brancher.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 981: MFU spm. om, hvad det skønsmæssigt har kostet at slå den dansk minkavl ned ved aflivning m.v., til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Der henvises i den forbindelse til min besvarelse af 6. december 2020 af spørgsmål nr. 122 vedrørende
lovforslag nr. L 77, der omhandler konsekvenser for bruttoværditilvæksten, skatter og beskæftigelse som
følge af det nuværende forbud.
Vedrørende beskæftigelse
Det midlertidige forbud mod hold af mink skønnes ikke på længere sigt at påvirke den strukturelle be-
skæftigelse. Med den politiske aftale (Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance af 25. januar 2021 om erstatning mv. til minkavlerne
og følgeerhverv berørt af COVID-19) er der afsat 100 mio. kr. til omstilling af både medarbejdere og
virksomheder, mens der afsættes 3-4 mia. kr. til erstatning til følgeerhverv. Udgifterne bidrager til at
understøtte omfordelingen af beskæftigede mellem brancher.
Der henvises endvidere til Miljø- og Fødevareministeriets besvarelse af 25. oktober 2020 af spørgsmål
nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vedrørende en opgørelse af beskæftigelsen i
primærproduktionen og til Miljø- og Fødevareministeriets besvarelse af 25. oktober 2020 af spørgsmål
nr. 47 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vedrørende en opgørelse af beskæftigelsen i
følgeerhverv.”
Beskæftigelsen i primærproduktionen i Miljø- og Fødevareministeriets besvarelse af 25. oktober 2020
af spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg opgøres til ca. 4.300 beskæfti-
gede i 2018. Fødevareministeriet har sidenhen fået oplyst af Danmarks Statistik, at der i 2019 og 2020
var henholdsvis ca. 2.700 og 2.300 fuldtidsbeskæftigede. Ministeriet gør opmærksom på, at der er tale
om fuldtidsbeskæftigede (årsværk). Tallene for beskæftigelsen er i besvarelsen af spørgsmål nr. 46 (Alm.
del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg opgjort på en anden måde og er derfor ikke direkte sam-
menlignelige.
3. Tabte eksportindtægter og valutaindtægter for landet
Der foreligger ikke opgørelser over tabte eksportindtægter forbundet med det midlertidige forbud mod
hold af mink. Det kan dog oplyses, at det danske minkerhverv i 2019 havde en eksportværdi på 4,9 mia.
kr. ifølge Danmarks Statistik. Værdien af den danske eksport har varieret betydeligt over de seneste år.
Eksempelvis udgjorde eksportværdien 12,8 mia. kr. i 2013.
Der findes ikke opgørelser over tabte valutaindtægter for Danmark som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink.
4. Offentlige udgifter fordelt på ministerier til eksempelvis politiets håndtering af action-
card ved rundringning til minkavlere, til veterinær aflivning af minkene, til ned- og op-
gravning og afbrænding af de mange dyr og forventede udgifter til granskningskommis-
sionen
Der er i besvarelsen af spørgsmål nr. 302 (Alm. del) fra Folketingets Finansudvalg af 20. december 2021
foretaget en opgørelse af offentlige driftsudgifter relateret til myndighedernes indsatser i forbindelse
med aflivningen af mink. Omkostningerne er opgjort hos Fødevarestyrelsen, Erhvervsministeriet, For-
svarsministeriet og Justitsministeriet samt andre instanser til og med tidspunktet for besvarelsen. Der
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 981: MFU spm. om, hvad det skønsmæssigt har kostet at slå den dansk minkavl ned ved aflivning m.v., til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
henvises til denne besvarelse for en nærmere beskrivelse af de konkrete udgifter, som således går til
udgangen af 2021.
Det bemærkes, at det fremgår af besvarelsen på 302 (Alm. del), at der på aktstykke nr. 217 af 7. maj 2021
blev der afsat en bevilling på 72,0 mio. kr. til udgifter til opgravning og bortskaffelse af mink ved Nørre
Felding og Kølvrå i 2021. Opgravnings- og bortskaffelsesarbejdet er afsluttet, og der er i regi af Fødeva-
restyrelsen afholdt en samlet udgift på 55,0 mio. kr.
Fødevareministeriet har ikke oplysninger om de forventede udgifter til granskningskommissionen, som
er forankret i Folketinget.
5. De langsigtede konsekvenser for landet af manglende eksport- og valutaindtægter samt
manglende beskæftigelse i erhvervet og skatteindtægter til statskassen for de kommende
10 år
Som anført indledningsvist skal det bemærkes, at der er indført et midlertidigt forbud mod at holde
mink i Danmark, som løber til udgangen af 2022.
Det skal endvidere helt generelt bemærkes, at der ikke nødvendigvis er en direkte sammenhæng mellem
et bortfald af produktionen i en branche og et tilsvarende fald i produktionen for Danmark samlet set.
Dette skyldes, at der vil ske en gradvis tilpasning i produktionen med en gradvis omfordeling af ressour-
cer til andre brancher.
Rasmus Prehn
/
Peter Henneberg
5