Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2472165_0001.png
Side 1 af 7
Talemanuskript til brug for besvarelse af Samrådsspørgsmål BØ d. 28.
oktober 2021
Samrådsspørgsmål BØ
Hvad mener ministeren om håndteringen af klapning af store
mængder slam i Køge Bugt som følge af etableringen af
Lynetteholm? Hvordan vil ministeren sikre, at det lokale
vandmiljø i og omkring Køge Bugt ikke lider overlast som følge
af klapningen?
Samrådsspørger er Jacob Jensen (V)
Besvarelse
Det er aftalt med miljøministeren, at jeg indleder besvarelsen af
samrådsspørgsmålet.
Indledning
Lynetteholm er en sag som optager folk meget, herunder også
borgerne omkring Køge Bugt. Det er jeg helt bevidst om.
Jeg kan starte med at oplyse, at jeg havde et møde den 12.
oktober med borgmestre fra de kommuner, som ligger ud til
Køge Bugt. Et møde som jeg i øvrigt forstår, at spørger også var
inviteret til, men desværre ikke kunne deltage i.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen, til transportministeren
Side 2 af 7
Men jeg er naturligvis også glad for at kunne drøfte
Lynetteholm med spørgeren i regi af Miljø- og
Fødevareudvalget.
Særligt da det giver en mulighed for at afmystificere projektet.
Projektet bliver nemlig indimellem udstillet på en måde, som
ikke helt afspejler fakta. Men hvor jeg godt kan forstå folks
bekymringer, hvis den forkerte fremstilling var virkelighed.
Som eksempel kan jeg nævne, at der åbenbart er bekymringer
om, at klapningen af materialer vil betyde, at kysterne ud til
Køge Bugt fyldes med sort slam. Det er naturligvis ikke
tilfældet!
Anlægsloven og projektet
Som bekendt vedtog et stort flertal af Folketingets partier
anlægsloven for Lynetteholm d. 4. juni 2021. En anlægslov som
også var miljøgodkendelsen af de miljøvurderinger, som By &
Havn har fået udført
Det er i øvrigt en lov, som spørgerens eget parti stemte for.
Forud for vedtagelsen af loven vil jeg tillade mig at konkludere,
at der var en meget grundig udvalgsbehandling, som bl.a.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen, til transportministeren
2472165_0003.png
Side 3 af 7
bestod af 4 samråd, 3 tekniske gennemgange, 1 eksperthøring
og svar på næsten 200 udvalgsspørgsmål.
De miljømæssige konsekvenser må altså siges at være grundigt
belyst i miljøvurderingerne og i den efterfølgende behandling i
Folketinget. Og konklusionen er, at påvirkningen af Køge Bugt
på grund af klapningen er lille.
Hvorfor klapning
Lad mig kort redegøre for, hvorfor Lynetteholm medfører, at
der skal klappes materialer.
I forbindelse med etableringen skal Lynetteholms omkreds –
også kaldet perimeteren – etableres på havbunden. På store
dele af havbunden, hvor Lynetteholm skal placeres, er der i dag
en blød bund bestående af såkaldt gytje.
Ligesom når der bygges huse, er det vigtigt med et stabilt
fundament; hvilket gytje netop ikke er.
Derfor skal gytjen tages op og erstattes af sand. Gøres det ikke,
risikeres det, at der kan opstå brud og sætninger i perimeteren.
Den del af gytjen som er forurenet, skal deponeres i det
eksisterende havne-slamdepot på Refshaleøen. Der er tale om
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen, til transportministeren
Side 4 af 7
0,5 mio. m
3
. Resten som enten er lettere forurenet eller rent
bliver klappet. Den rene del udgør 1,8 mio. m
3
og den lettere
forurenede del er 0,2 mio. m
3
. Eller samlet set forventeligt 2,5
mio. m
3
.
Her må jeg hellere lige kort bemærke, at det lettere forurenede
materiale indeholder farlige stoffer, men i et sådan begrænset
omfang, at der er givet tilladelse til klapning i overensstemmelse
med almindelig praksis.
Men altså fordelingen er altså den, at omkring 90 procent af det
klappede materiale vil være rent.
Om selve klapningen af materialet bemyndiger anlægsloven By
& Havn til at foretage klapningen på to eksisterende
klappladser.
To klappladser som By & Havn i øvrigt tidligere har anvendt ved
klapning af materialer i forbindelse med udvidelsen af
Nordhavn for små 10 år siden. Der blev tilladelsen til at klappe
givet administrativt.
Som det formentlig også vil være spørgeren bekendt, så ledte
klapningen dengang ikke til problemer ved kysterne i Køge
Bugt.
Vilkår i forbindelse med klapningen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen, til transportministeren
Side 5 af 7
Nu er klapningen bemyndiget i en anlægslov; kan By & Havn så
bare nu gøre, hvad de vil? Svaret på det spørgsmål er meget
klart. Svaret er nej.
For det første er det et krav i anlægsloven, at By & Havn skal
udføre projektet inden for de miljøvurderinger, som er
udarbejdet. Vurderinger som netop påviser, at påvirkningen af
Køge Bugt er lille.
For det andet er der fastsat vilkår i
implementeringsredegørelsen for klapningen. Vilkår som By &
Havn skal overholde. På samme måde som hvis der var stillet
vilkår i forbindelse med en administrativ tilladelse.
Eksempelvis skal klapningen ske over to år i perioderne oktober
2021 til marts 2022 og oktober 2022 til marts 2023, hvor
miljøpåvirkningen i øvrigt også er mindst.
By & Havn skal også udføre undersøgelser før, under og efter
klapningen, som dokumenterer, at klapningens påvirkning af
miljøtilstanden ikke går ud over den påvirkning, der er
beskrevet i miljøkonsekvensvurderingen.
Alternativ til klapning?
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen, til transportministeren
Side 6 af 7
Man kan så spørge, er der ikke alternativer til at klappe gytjen i
Køge Bugt? Kan man eksempelvis ikke komme gytjen ned i
Lynetteholms perimeter?
Et helt naturligt spørgsmål, som jeg i øvrigt også blev stillet i
forbindelse med Transportudvalgets behandling af anlægsloven.
Svaret i forhold til at placere gytjen inden for perimeteren er, at
den ikke er egnet som opfyldsmateriale, hvilket bl.a. skyldes, at
gytje er organisk materiale med et stort indhold af vand, som er
blødt og klumpet.
Manglende inddragelse
Under behandlingen af anlægsloven fremkom Stevns Kommune
til sidst i forløbet med en kritik af, at kommunen ikke var blevet
hørt i forbindelse med udførelse af miljøvurderingerne af anlæg
af Lynetteholm.
Og det er rigtigt, at Trafikstyrelsen, som miljømyndighed, ikke
sendte miljøkonsekvensvurderingerne direkte til Stevns
Kommune i forbindelse med den offentlige høring. En
beslutning der beroede på, at miljøvurderingerne jo viste, at
Stevns Kommune ikke var direkte berørt af Lynetteholm-
projektet, herunder klapningen af havbundsmateriale.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen, til transportministeren
Side 7 af 7
Det er dog vigtigt at bemærke, at alt materiale har været
offentligt tilgængeligt i forbindelse med høringen. Og jeg tror
ikke, at det er gået kommunerne forbi, at der var en høring – i
hvert fald var Lynetteholm et emne, som havde meget omtale i
medierne.
Men jeg tager naturligvis til mig, at borgmestrene på det
tidligere omtalte møde den 12. oktober tilkendegav, at det havde
været ønskeligt, at de var blevet inddraget. Herunder også givet
information om projektet, så de er i stand til at reagere på de
bekymringer, som borgerne i deres kommuner har til projektet.
Afrunding
Som afrunding på min del af besvarelsen vil jeg afslutte med at
sige, at jeg er helt med på, at der er bekymringer omkring
påvirkningen af Køge Bugt. Men samtidig viser de udførte
miljøvurderinger, at man kan være helt tryg.
Og jeg er derfor også helt tryg med at stå på mål for den
vedtagne anlægslov for Lynetteholm.
Jeg vil nu give ordet til miljøministeren.