Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 28-04-2022
Sagsnr.: 2021-000167
Sagsbehandler: nave
Miljøvurderingen af Lynetteholm bygger ikke på en 40 år
gammel forskningsartikel
DR har 26. april
bragt en historie med overskriften ”Miljøvurde-
ring af Lynetteholm bygger på 40 år gammel forskningsartikel”,
som
giver det fejlagtige indtryk, at miljøkonsekvensvurderingen for Ly-
netteholm-projektet primært bygger på en 40 år gammel amerikansk
forskningsartikel. DR bygger primært deres artikel på et enkeltstå-
ende citat, som fremgår på s. 59 i den supplerende miljøkonsekvens-
rapport.
Trafikstyrelsen, har fået overdraget myndighedsansvar fra Miljøstyrel-
sen og Københavns Kommune ifm. Lynetteholm-projektet, og vareta-
ger opgaven som koordinerende myndighed. Trafikstyrelsen har det
processuelle ansvar for behandling af miljøkonsekvensrapporten og
trækker på de relevante faglige kompetencer i Miljøstyrelsen, Kystdi-
rektoratet, Vejdirektoratet m.fl.
Trafikstyrelsen kan afkræfte, at miljøkonsekvensvurderingen primært
baserer sig på den amerikanske forskningsartikel fra 1981.
Bygherren, By & Havn, har fået udarbejdet miljøkonsekvensrapporten,
som beskriver miljøpåvirkningerne fra etablering af Lynetteholm. Det
drejer sig om et omfattende materiale, som består af Miljøkonse-
kvensrapporten for Lynetteholm af 24. november 2020 med tilhø-
rende bilag, Tillæg til miljøkonsekvensrapport
–
uddybning af sejl-
rende og klapning af havbundsmateriale af 21. december 2020 med
tilhørende bilagsrapport, Tillæg til miljøkonsekvensrapport vedr. vand-
planer, Danmarks Havstrategi og uddybning af sejlrender af 31. marts
2021 samt den sammenfattende redegørelse med besvarelse af ind-
komne høringssvar.
Rambøll har som rådgiver for By og havn i en pressemeddelelse af 28.
april afvist kritikken, idet miljøkonsekvensvurderingen udover den
amerikanske artikel bygger på data fra en række danske
Side 1 (4)