Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2570922_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 620
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-2176
Den 14. marts 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 620 (MOF alm. del) stillet 14. februar 2022 efter ønske
fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 620
”Danmarks forpligtigelse til at beskytte ulvene kræver ikke kun lovgivning, men også effektiv
beskyttelse, som det fremgår af Europa-Kommissionens ”Vejledning om streng beskyttelse af dyrearter
af fællesskabsbetydning i henhold til habitatdirektivet”, 2021, punkt 2-11 og 2-12, samt Bilag III. Vil
ministeren oplyse, hvordan denne beskyttelse sikres?”
Svar
Vi skal naturligvis overholde de rammer, som EU har stillet op i forhold til at sikre beskyttelsen af
ulven i Danmark. Det er de rammer, vi har at arbejde ud fra, når vi skal finde en balance imellem
beskyttelsen af ulven som truet dyreart og samtidig skabe tryghed for de mennesker, der færdes i de
områder, hvor ulven har slået sig ned, eller som har dyr gående på arealer, hvor ulven søger føde.
I implementeringen af Habitatdirektivet stilles der ifølge Kommissionens ”Vejledning om streng
beskyttelse af dyrearter af fællesskabsbetydning i henhold til habitatdirektivet” krav til en
”fuldstændig, klar og præcis gennemførelse”. I dansk ret er bestemmelserne i Habitatdirektivet
implementeret i en række forskellige lovgivninger. Habitatdirektivet stiller et dobbelt krav til
implementeringen, da der ud over en retlig ramme også stilles krav til ”nødvendige foranstaltninger”.
Det defineres ikke, hvad sådanne foranstaltninger eller beskyttelsesordninger skal indeholde, men
retspraksis fra EU-Domstolen peger på, at det centrale er, at der er en sammenhængende national
lovgivningsramme, herunder forvaltningsplaner. I vejledningen nævnes en række eksempler til
håndtering af problemer og konflikter, der truer ulvebestanden. Disse involverer blandt andet
forebyggende foranstaltninger, kompensation for økonomiske skader forårsaget af ulve,
foranstaltninger til overvågning, inddragelse af interessenter og beskyttelse af levesteder. Mange af
disse punkter indgår allerede i Miljøstyrelsens forvaltningsplan for ulv i Danmark.
Regeringen arbejder generelt for størst mulig fleksibilitet i ulveforvaltningen, og der ses løbende på
mulighederne for at igangsætte yderligere initiativer, der kan bidrage til at sikre beskyttelsen af ulven,
mindske konfliktniveauet og udvide vidensgrundlaget. Senest har regeringen besluttet tre nye
initiativer, som omfatter et projekt om GPS-mærkning af danske ulve, informationsindsatser målrettet
lokalbefolkningen i områder, hvor revirhævdende ulve etablerer sig, og at afsætte midler til indkøb af
hjælpe-trailere med udstyr, der kan understøtte lokalt etablerede korps af frivillige, som kan rykke ud
ved ulveangreb.
Jeg vil i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 618 og 619 (MOF alm. del).
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 877: Spm. om forpligtelsen under EU-habitatdirektivets artikel 12 til at indføre en streng beskyttelsesordning med forbud mod drab på en række såkaldte bilag IV-arter herunder ulv m.m., til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Charlotte Brøndum
2