Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2566311_0001.png
Fødevarestyrelsen
Fødevareminister Rasmus Prehn
Journal nr.: 2022-45-169-02599 dato: 01.04.2022
Emne: Fødevareforlig 4 og 5
Jvnf: Skrivelse af 31.marts 2022 fra FVST Flemming Petersen ([email protected])
Kære Rasmus Prehn
Vor skrivelse af 17.marts til dig og nu denne handler om at vi som helsekostbranche føler
os dårligt behandlet af FVST.
Vi ønsker derfor at gøre vores indflydelse gældende i formuleringen af formål og tekst til
Fødevareforlig 5.
Helsekostbranchens formål er:
at øve indflydelse på de politisk fastlagte rammevilkår nationalt, herunder vilkår for
udvikling af viden og kompetencer, teknologier, produkter og markeder. Desuden ønsker vi
at formulere fælles politikker på helsekostbranchens vegne over for politikere og
myndigheder.
Helsekostbranchen ønsker at fremme folkesundheden ved at styrke udbuddet og
kendskabet til sikre og effektive kosttilskud og naturlægemidler baseret på forskning, viden
og erfaring.
Helsekostbranchen indgår i konstruktiv og løsningsorienteret dialog til gavn for borgere,
myndigheder og virksomheder i et bæredygtigt samfund. Helsekostbranchen arbejder til
stadighed for at sikre et troværdigt omdømme for helsekostbranchen.
Helsekostbranchen ønsker at FVST harmoniserer sin indsats i forhold hertil og at dette
klart fremgår af Fødevareforligsteksten nr 5 for den næste 4 års periode 2023-2026.
Det er helsekostbranchens opfattelse at den valgte gebyrpolitik med verdens højeste
gebyrer og afgifter er konkurrenceforvridende til ugunst for de mange helsekostbevidste
forbrugere i Danmark. FVST gebyrpolitikken bevirker at vi har færre varer på hylderne og
at flere forbrugere køber på udenlandske web-shops uden FVST’s myndighed.
Vi skal derfor bede Folketinget vedtage at fjerne de meget høje gebyrer og afgifter for
helsekostområdet.
Det er vores opfattelse at de ansatte i FVST ikke har det fornødne branchekendskab, samt
at FVST arbejder efter en dagsorden at kosttilskud ikke må have samme eller en
sammenlignelig effekt med medicin. Denne holdning afspejler at FVST er helt ude af trit
med virkeligheden.
Lægemidler er som bekendt lægemidler som en læge ordinerer via en recept og hvor en
læge skønner at medicinen kan mildne sygdomssymptomer eller kurere en sygdom. I den
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-22 fra Helsekostbranchen om situationen for salg af helsekost i Danmark, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
forbindelse føres der rapporter om medicinsk Utilsigtede Hændelser (UTH) hvor
bivirkninger ved medicin og fejlmedicin påfører patienter sygdomme og endda dødsfald.
En nye generation af læger Tina Horsted og kosteksperter som f.eks. Umahru.dk som de
fleste helsekostkunder kender fra TV har videreudviklet en tradition som kendes f.eks. i
Indien og eller Kina, hvor kosten afbalanceres til personen i et forsøg på at forebygge
sygdomme, ja endda forbedre folkesundheden.
Det nytter ikke at FVST fastholder forældede holdninger til at kosttilskud ingen virkning
har.
Helsekostbranchen sikrer kunderne adgang til helsekostprodukter, der blandt andet øger
immunforsvar og forebygger endda alvorlige sygdomme. Helsekostbranchen mangler
undersøgelser der viser at helsekostforbrugere opnår samfundsøkonomiske besparelser i
færre lægebesøg og færre hospitalsindlæggelser.
Vi håber at forligskredsen bag Fødevareforlig 5 vil deltage aktivt i den debat vi fremfører
her.
Dette sidste er jo praktisk umuligt når FVST fremkommer med forligsteksten med få dage
eller ugers frist med høringssvar som i 2018 og 2019. Med udgangen af 2022 udløber
bevillingen for fødevareforlig 4. Det er forventeligt at udkast til Fødevareforlig 5 foreligger
nu.
Vi har flere indvendinger til fødevareforlig 4:
1. Vi forventer at FVST kan fremlægge et revideret regnskab for de ressourcer, der
anvendes indenfor hovedområde 4: Indsats over for ulovlig import, brodne kar,
svindel og ulovlig nethandel, herunder kontrol med kosttilskud samt ernærings- og
sundhedsanprisninger. Flemming Petersen skriver 31.03.22: De samlede udgifter til
kosttilskud udgør kr 16,4 mio, hvoraf de kr 3,8 mio er bevillingsfinansieret, medens
kr 12,6 mio finansieres af gebyrer, som betales af helsekostbranchen.
2. Helsekostbranchen er af den opfattelse at samtlige disse gebyrer er
konkurrenceforvridende og resulterer i mindre udbud af helsekostprodukter end i
nabolandene, der ikke opererer med gebyrer. Gebyrerne er endvidere ulovlige i
henhold til EU forordningen om gensidig anerkendelse: Europa parlamentets
Forordning 2019/515. FVST medvirker til at færre kosttilskud produkter udbydes i
Danmark end i nabolandene, hvilket resulterer i at danske forbrugere køber flere
produkter på udenlandske web-shops, som FVST ingen myndighed har over.
Statskassen mister derved ydermere ca kr 2 milliarder årligt mod de kr 2 milliarder
vores branche i dag erlægger i statskassen. Helsekostbranchen vil derfor anmelde
dette forhold overfor Konkurrencestyrelsen. Og FVST må nøjes med at anvende
finanslovsbevillingen på kr 3,8 mio til rådgivningsindsatser i helsekostbranchen og
med faguddannet personale i dette specielle område. Helsekostbranchen ønsker
ikke at FVST anvender vore gebyrer til at forfølge vores branche og reducere vore
indtægtsgrundlag.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-22 fra Helsekostbranchen om situationen for salg af helsekost i Danmark, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3. FVST har på sin hjemmeside 2020 prisliste med over 150 gebyrbekendtgørelser på
i alt 19 sider. Mon ikke forligspartierne vil være enige i at FVST rydder op i den
gebyrjungle.
4. FVST sprogbrug om helsekostbranchen er uartig og tilsyneladende uden evidens i
det omfang man får indtrykket af. FVST bør kunne forbedre teksterne.
Fødevareforligsteksterne, er fuldt med ordflom og gentagelse og uden mulighed for
kontrol af den indsats FVST giver udtryk for at ville gennemføre.
5. FVST må ophøre med at opføre sig som over myndighed for nabolandene. Hvert
EU land må have den kontrol, de finder nødvendig, ligesom FVST ikke skal pådutte
nabolandene at indføre konkurrenceforvridende afgifter. FVST skal passe sit
arbejde i Danmark. Vi har fuld tillid til svenske og finske helsekost-produkter som
FVST ikke behøver stille spørgsmål ved.
6. FVST skal bakke op om helsekostbranchen og ikke fremture med påstande om
ulovlig import, brodne kar, svindel og ulovlig nethandel.
7. Vi bemærker i Fødevareforlig 4 side 5, at FVST udarbejder årligt en kort
redegørelse for status og inviterer forligspartierne hvert år for at følge op på
aftalerne i fødevareforliget. Rapporter af relevans for emner inden for
Fødevareforliget vil også blive forelagt forligskredsen til drøftelse. Kan FVST sende
de sidste års redegørelser for status samt mailingliste over de fødevareordførere
som FVST har kontakt med. På side 3 lover FVST at orientere om hvorvidt de
lovede milepæle er opnået. Er milepælene opnået?
Slutteligt ser vi frem til at modtage udkast til fødevareforlig 5 inden folketingets
sommerferie således at vi i Helsekostbranchen kan drøfte indholdet med
fødevareordførerne.
Ligeledes ønskes svar med henvisning til ovenfor nævnte punkter og ikke et brev som
sendt af Flemming Petersen den 31. marts 2022 med svar på kun et enkelt punkt i
forhold til vores skrivelse til Rasmus Prehn den 17. marts 2022.
Mvh
Torben Sønnichsen og Michael B Larsen
Miljø og Sundheds Konsulent
Helsekostbranchen
Østerbrogade 226, 2100 København Ø.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-22 fra Helsekostbranchen om situationen for salg af helsekost i Danmark, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UUMAHRO CADOGAN • EN AF DANMARKS OG VERDENS FØRENDE
EKSPERTER I SUNDHED OG FUNCTIONAL MEDICINEMUMAHRO
CADOGAN • EN AF DANMARKS OG VERDENS FØRENDE EKSPERTER I
SUNDHED OG FUNCTIONAL MEDICINEAHRO CADOGAN • EN AF
DANMARKS OG VERDENS FØRENDE EKSPERTER I SUNDHED OG
FUNCTIONAL MEDICI