Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 2021 - 917
Den 20. nov ember 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 83 (MOF alm. del) stillet den 25. oktober 2021 efter
ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V ).
Spørgsm ål nr. 83
”V il ministeren oplyse, om der er nogle frister og målsætninger for sagsbehandlingstiden i
Ky stdirektoratet, og hv ad disse i så fald er?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet Ky stdirektoratet, som oplyser at:
”Interne målsætninger for sagsbehandlingstiden i Ky stdirektoratet for ansøgninger om dispensation
inden for strandbeskyttelses- og klitfredningslinjen er, at 25 pct. af sagerne bør være afgjort inden for
en måned, 50 pct. af sagerne inden for tre måneder o g 7 5 pct. inden for ni måneder. I 2020 og 2021
1
er
målsætningerne indfriet. I 2021, er 25 pct. af ansøgningssagerne afgjort inden for ca. en uge, 50 pct.
inden for omtrent 1 ,5 måneder, og 7 5 pct. inden for ca. 6 måneder. Sagernes sagsbehandlingstid
påv irkes bl.a. af sagernes kompleksitet, men også af hv or lang tid Ky stdirektoratet v enter på
supplerende oplysninger fra ansøger eller andre interessenter, som er nødvendige for sagens afgørelse.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden for ansøgninger om anlæg på søterritoriet er, at en sag bør
tage 1 4 dage med indledende sagsbehandling, hv orefter ansøgningen sendes i høring. Herefter er
målsætningen, at når alle høringssvar er modtaget i Ky stdirektoratet og sagen v urderes fuldt oplyst, så
træffes der en afgørelsen inden for 42 dage, dv s. en netto sagsbehandlingstid på 56 dage. I 2020 v ar
den totale netto sagsbehandlingstid 7 5 dage, og i 2021 69 dage.
Ky stdirektoratet arbejder ud fra en dialogbaseret og løsningsorienteret tilgang til sagsbehandlingen.
Det bety der, at når Ky stdirektoratet eksempelvis modtager en ansøgning, der umiddelbart v urderes til
et afslag, men som med mindre projektilpasninger vurderes at v ille kunne opnå dispensation inden for
lov ens rammer, går Ky stdirektoratet i dialog med ansøger, fremfor blot at afgøre sagen som et afslag
på det ansøgte grundlag. Dette resulterer ofte i sagsforløb, hv or Ky stdirektoratet må afv ente nye
oply sninger fra ansøger eller andre interessenter, hv ilket medfører, at sagsbehandlingstiden kan bliv e
længere end den v ille blive uden en dialogbaseret tilgang.”
Lea Wermelin
/
Merete Løv schall
1
Tal for 2 021 opgjort pr. 2 8-10-2021
Mi l jømi nisteriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk