Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Ch r istiansborg
1 240 København K
J.n r . 2021 - 91 7
Den 20. n ov ember 2021
Miljøm inisterens besvarelse a f spørgsmål nr. 82 (MOF a lm. del) s tillet den 25. oktober 2021 efter
øns ke fra Ch ristoffer Aagaard Melson (V ).
Spørgsm ål nr. 82
” V il m inisteren oplyse, hvor lang h enholdsvis den gennemsnitlige og m aksimale sagsbehandlingstid er
for s ager, der behandles a f Ky stdirektoratet?”
Sv ar
Jeg h ar forelagt s pørgsmålet Ky stdirektoratet, som oplyser at:
” Ky stdirektoratet forstår s pørgsmålet s åledes, at der s pørges til sagsbehandlingstid på
Ky s tdirektoratets forvaltningsmæs sige myndighedsområder ift. strandbeskyttelse og klitfredning s amt
for valtning a f anlæg på søterritoriet.
Der ka n oplyses, a t den g ennemsnitslige s agsbehandlingstid for a nsøgning er om dispensation fra
s tr andbeskyttelses- og klitfredningslinjen er om trent fire måneder
1
. Den g ennemsnitslige
s a gsbehandlingstid for ansøgninger om anlæg på søterritoriet er om trent s eks måneder
2
.
Sa g sbehandlingstiderne for strandbeskyttelses- og klitfredningslinjen opgøres i bruttotid, dvs. tiden
fr a ansøgningen m odtages til sagen er afgjort. For a nsøgninger om a nlæg på s øterritoriet er der en
h ør ingsperiode, h vorfor sagsbehandlingstiderne er opgjort i n ettotid, dvs. den tid hvor s agen kan ligge
til s agsbehandling i Ky stdirektoratet.
Gr u ndet betydelig forskel i s agernes kompleksitet, h erunder h øringsperioder, VVM-undersøgelser og
s a ger, hvor Ky stdirektoratet a fventer supplerende oplysninger fra a nsøger, der er n ødvendige for
s a gens afgørelse, er det ikke v urderet h ensigtsmæssigt a nvende et m ål for m aksimal
s a gsbehandlingstid.
Ky s tdirektoratet arbejder u d fra en dialogbaseret og løsningsorienteret tilgang til sagsbehandlingen.
Det bety der, at når Kystdirektoratet eksempelvis m odtager en ansøgning, der umiddelbart v urderes til
et a fs lag, m en som m ed mindre projektilpasninger vurderes a t v ille kunne opnå dispensation inden for
lov ens rammer, g år Kystdirektoratet i dialog med ansøger, fremfor blot a t a fgøre s agen s om et a fslag
på det a nsøgte grundlag. Dette r esulterer ofte i sagsforløb, h vor Ky stdirektoratet m å afvente nye
oply sninger fra a nsøger eller a ndre interessenter, h vilket m edfører, a t sagsbehandlingstiden kan blive
læng ere end den v ille v ære uden en dialogorienteret tilgang.”
Lea Wer m elin
1
2
/
Mer ete Løv schall
Tal fra 2020 og 2 021. Tal fra 2021 er opgjort pr. 2 8-10-2021
Tal fra 2020 og 2 021. Tal fra 2021 er opgjort pr. 2 8-10-2021
Mi l jømi nisteriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk