Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2560351_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-3848
Den 19. april 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 792 (MOF alm. del) stillet 23. marts 2022 efter ønske fra
Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 792
Mener ministeren, at det er rimeligt, at en landmand på Volstrupvej 11 ved Randers, der i marts 2018
får godkendelse til at opføre en kostald, nu skal rive den ned, fordi en klage vedr. byggeriet, der er
indleveret efter godkendelsen er givet, og først er afgjort i december 2021, hvor Natur- og
Miljøklagenævnet i den mellemliggende periode har ændret praksis på området, således at den
oprindelige godkendelse, hvorpå stalden er bygget, nu er erklæret ugyldig, med store økonomiske
konsekvenser for landmanden, der har handlet i god tro?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at der er tale om en verserende sag, der er afgjort i Miljø- og
Fødevareklagenævnet og hjemvist til fornyet behandling i Randers Kommune. Der foreligger herved
ikke en endelig afgørelse – heller ikke om nedrivning.
Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag, men ministeriet har lavet en gennemgang af reglerne på
området, som følger herunder.
Kommunalbestyrelsens afgørelser og beslutninger efter husdyrbrugloven eller regler, der er fastsat
med hjemmel i loven, kan som udgangspunkt påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Reglerne
indebærer, at en evt. klage som udgangspunkt ikke har opsættende virkning, medmindre Miljø- og
Fødevareklagenævnet bestemmer andet. Dette vil almindeligvis også fremgår af klagevejledningen i
afgørelsen. Det betyder, at såfremt producenten vælger at udnytte sin godkendelse på trods af klagen,
må producenten være bevidst om, at der ikke foreligger et endeligt retsgrundlag.
De danske myndigheder har pligt til at beskytte Natura 2000-områder fra det tidspunkt, hvor det står
klart, at området skal udpeges. Det følger af EU-Domstolens praksis, den generelle EU-retlige
loyalitetsforpligtelse i artikel 4, stk. 3, i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) og princippet i
miljømålslovens § 36, stk. 4. De danske myndigheder er således forpligtet til at lægge de justerede
grænser for Natura 2000-områder, som de fremgår af habitatbekendtgørelsen, til grund, uanset om de
måtte være ændret, imens en sag er under behandling, idet en manglende hensyntagen hertil vil være
en tilsidesættelse af såvel national ret som habitatdirektivet.
En sagsbehandlingstid på over tre år i Miljø- og Fødevareklagenævnet er selvfølgelig ikke
tilfredsstillende. Miljø- og Fødevareklagenævnet er et uafhængigt klagenævn, der sekretariatsbetjenes
af Nævnenes Hus, som er en styrelse under Erhvervsministeriet. Nævnet er i kraft af sin uafhængighed
ikke underlagt instruktionsbeføjelser fra ministre eller andre overordnede myndigheder vedrørende
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 792: MFU spm. om det er rimeligt, at en landmand ved Randers, der i marts 2018 får godkendelse til at opføre en kostald, nu skal rive den ned, fordi en klage vedr. byggeriet, der er indleveret efter godkendelsen er givet, til miljøministeren
behandlingen og afgørelsen af de enkelte sager. Mit ministerium har indhentet bidrag fra
Erhvervsministeriet, der oplyser følgende:
”Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager vedrørende husdyrsbrugsloven var i 2021 på
15,1 måneder. I 2021 har Nævnenes Hus arbejdet indgående på at afvikle det efterslæb af sager, der er
opstået før oprettelsen af Nævnenes Hus og dermed reducere sagsbeholdningen og sagsbeholdningens
alder, som er en forudsætning for lavere sagsbehandlingstider fremadrettet. Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i var på 8,2 måneder for alle sager Miljø- og Fødevareklagenævnet i 2021.
Sagsbeholdningens størrelse og alder er i 2021 nedbragt til et niveau, hvor der er grundlag for, at den
politiske målsætning om en maksimal gennemsnitlig sagsbehandlingstid på tværs af Miljø- og
Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet på 6 måneder igen kan realiseres fra 2022.”.
Lea Wermelin
/
Nina Porst
2