Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2549958_0001.png
Massive udfordringer for privat skovrejsning i Danmark
1. Baggrund
Der er politisk truffet beslutning om, at Danmark inden 2030 skal have reduceret CO2-udledningen med 70
%, og at landet skal være klimaneutralt i 2050.
Et af de væsentligste elementer for at lykkes med opgaven er, foruden reduktion af udledninger, opsamling
og lagring af CO2. Her er skovrejsning altafgørende. 1 ha skov binder ca. 10 tons CO2 årligt i sin levetid
(afhængigt af træarten).
I 1989 besluttede Folketinget, at 20-25 %
af Danmarks areal skal være dækket af
skov inden for en periode på 80-100 år. I
dag er det tal 14,7 procent (svarende til
632.711 ha i 2020
1
)
hvilket svarer til en
gennemsnitlig CO2-binding på 6,3 mio.
tons CO2.
Med et skovareal på 20 % vil tallet være
ca. 8,6 mio. tons CO2 årligt og ved 25 % vil
der være bundet ca. 10,7 mio. tons CO2
hvert år. Et afgørende bidrag til opnåelse
af Danmarks ambitiøse klimamål.
Skoverhvervet bakker i den grad op om denne målsætning, og der er fra politisk side desuden skabt
mulighed for at søge om tilskud til privat skovrejsning samt prioriteret ekstra midler hertil netop for at
fremme denne dagsorden.
2. Problem: Administration af ordning er en stopklods
Desværre er der voldsomme udfordringer med sagsbehandlingstiden i Landbrugsstyrelsen for netop disse
tilskudsordninger, hvilket potentielt kan få meget alvorlige konsekvenser for både erhvervet og for ønsket
om mere skov.
Det store behov for skovrejsning har nemlig betydet, at der er mangel på plantemateriale i såvel Danmark
som resten af Europa. For at sikre, at det rent faktisk er muligt at plante den ønskede skov, har erhvervet
allerede indkøbt de nødvendige planter på forhånd. Eksempelvis har HedeDanmark, der står for ca. 25 % af
alle ansøgninger om tilskud på vegne af private aktører, lavet en forhåndsordre på ca. 2 mio. planter,
hvoraf store dele nu risikerer at gå til spilde grundet den meget langsommelige sagsbehandling.
Skovdyrkerne står i en lignende situation.
Mange underentreprenører (planteentreprenører, hegnsentreprenører), leverandører af planter, m.fl.
rammes ligeledes. Det medfører usikkerhed hos lodsejere, som nu er i fuld gang med at lægge markplaner,
1
https://www.danskskovforening.dk/wp-content/uploads/2021/11/Rapport_Skovstatistik_2020_web.pdf
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 789: Spm. om mulighed for at plante træerne først og få godkendelsen bagefter, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2549958_0002.png
indkøbe gødning, indkøbe såsæd, søge om landbrugsstøtte osv., i et marked der også er presset grundet
den aktuelle verdenssituation.
Status på sagsbehandling for tilskudspuljen 2021
Iflg. tal fra Landbrugsstyrelsen er der i ansøgningsrunden 2021 indkommet 381 ansøgninger.
Efter ansøgningsfristen den 30. september 2021 meddelte Landbrugsstyrelsen, at ansøgere om tilskud til
privat skovrejsning kunne forvente, at sagsbehandlingen for 75 % af de indkomne ansøgninger ville være
afsluttet ved årsskiftet 21/22. For de resterende 25 % kunne sagsbehandlingen forventes afsluttet ultimo
marts 2022. Den 10. januar 2022 var status desværre, at der var modtaget tilsagn på mindre end 15 % af de
indsendte ansøgninger. Landbrugsstyrelsen har siden af flere omgang rykket både tidsfrist og
behandlingsprocent, senest med lovning om behandlingsprocent på 75 % inden udgangen af marts. Tallet
den 21. marts er 44 %
2
- langt fra de oprindelige lovede 100 % og det ændrede mål.
Fejl i vejledning
Vi oplever, at administrationen af tilskudsordningen efter flytningen fra Miljøstyrelsen til
Landbrugsstyrelsen får flere og flere udfordringer på stort set alle parametre, herunder:
Fejl i egen vejledning vedr. afstandskrav til egne bygninger.
Inkonsekvente beskrivelser. Hyppige og ikke gennemtænkte ændringer i bekendtgørelser og
manualer uden forståelse for implikationerne i praksis.
Nye krav om dokumentation vedr. ledningsoplysninger.
Ændringer af tilsagnsarealet uden bagatelgrænse.
Uforholdsmæssig lang tid mellem anmodning om udbetaling og afsyning.
Udeblivende udbetaling af tilskud efter indberetning og afsyning.
'Tast selv'-it-systemet er ramt af tekniske udfordringer generelt.
3. Løsning: Branchen hjælper gerne
Skovbranchen udtrykker den dybeste bekymring over ovenstående situation, og konsekvenserne er
desværre meget alvorlige, ikke kun for os som erhverv eller de private, der søger tilskuddet, men i høj grad
også for klimaet og biodiversiteten, som ikke får den hjælp fra de nye skove som forventet og ønsket af alle
parter.
Løsningsforslag:
På den korte bane: Godkend alle ansøgninger om tilskud
efterfølgende må man arbejde med de
små justeringer. Eller tillad, at lodsejer og planteaktører for egen risiko kan plante, inden det
endelige tilsagn er givet.
Flyt sagsbehandlingen tilbage til Miljøstyrelsen, hvor erfaringen og kompetencerne er langt højere.
Miljøstyrelsen skal i forvejen godkende projekterne ift. Skovloven, efter Landbrugsstyrelsen har
godkendt.
Indfør en bagatelgrænse, således sagerne ikke unødig forhales på grund af eks. få cm fejlangivelser
på arealansøgningen.
2
https://lbst.dk/tilskudsguide/tilskud-til-privat-skovrejsning/
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 789: Spm. om mulighed for at plante træerne først og få godkendelsen bagefter, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2549958_0003.png
Indkald til arbejdsmøder mellem styrelsen og branchen, hvor sagsbehandlingen kan foregå i et
fælles rum, så spørgsmål kan afklares med det samme.
Tilfør yderligere personale til opgaven i styrelsen.