Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2554947_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. april 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 783 (MOF alm. del) stillet 16. marts 2022 efter ønske fra
René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 783
”Mener ministeren, at vi har den rette regulering eller dispensationspraksis, når der ikke kan gives
dispensation til at etablere minivådområder under kystbeskyttelseslinjen, da et konstrueret
minivådområde ikke kan sidestilles med etablering af et kunstigt vandhul/sø med henblik på
naturforbedring, selvom at minivådområdet har til formål forbedre vand-miljøet ved at reducere
kvælstofudledningen og til dels også udledningen af fosfor fra landbrugsarealer? Der henvises som
eksempel til Kystdirektoratet afgørelse af 4. marts 2022, J.nr. 20/04713-12:
https://kyst.dk/media/103592/20-04713-afgoerelse.pdf, mener ministeren, at det er rigtigt at give
afslag på sådanne ansøgninger?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kystdirektoratet, som oplyser følgende:
”Strandbeskyttelseslinjen er en forbudszone, hvor der generelt ikke må foretages ændringer af
tilstanden, herunder etableres byggeri og anlæg, foretages terrænændringer, etableres vandhuller,
tilplantes mv. Der kan kun gives dispensation i særlige tilfælde. Beskyttelsen omfatter stranden og de
mest kystnære arealer bag stranden i en afstand af op til 300 meter.
Et konstrueret minivådområde er et gravet anlæg på ca. 0,2-2,5 hektar inddelt i sektioner og evt. med
et dige rundt om. Anlægget er en rensningsforanstaltning for næringsstoffer i drænvand fra
landbrugsarealer og er således ikke at sidestille med et vandhul. Endvidere dispenseres der normalt
ikke til etablering af vandhuller inden for strandbeskyttelseslinjen. Når der dispenseres, er det med
grundlag i en mere omfattende plan for naturforbedring for udryddelsestruede eller sjældne arter i det
pågældende område eller såfremt, et vandhul vil have en klar naturforbedrende funktion, og der
tidligere har været en sø det pågældende sted.
Formålet med konstruerede minivådområder er at forbedre vandmiljøet. Minivådområder er ét af flere
kvælstofreduktionsvirkemidler. Andre virkemidler som eksempelvis større, sammenhængende
vådområde- og lavbundsprojekter ved genskabelse af den naturlige hydrologi kan ofte iværksættes
inden for strandbeskyttelseslinjen, uden at det vil stride imod natur- og landskabshensyn.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har tidligere oplyst, at kun en lille del af egnede og
potentielt egnede placeringer for konstruerede minivådområder på landsplan er placeret inden for
strandbeskyttelseslinjen, og at der således på landsplan er plads til lokalisering af minivådområder
uden for strandbeskyttelseslinjen.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om man har den rette regulering eller dispensationspraksis, når der ikke kan gives dispensation til at etablere minivådområder under kystbeskyttelseslinjen, til miljøministeren
I den konkrete sag, der henvises til, har Kystdirektoratet vurderet, at der ikke foreligger særlige
omstændigheder. Kystdirektoratets afgørelse er påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som har
mulighed for at fortage en anden vurdering.”
Jeg anderkender indsatsen for at forbedre vandmiljøet, og det er vigtigt, at vores lovgivning er
hensigtsmæssig. Derfor er der også mulighed for at dispensere til minivådområder i særlige tilfælde,
hvor en nødvendig indsats for vandmiljøet ikke kan opnås på andre måder, og hvis det ikke påvirker
landskabet negativt. I andre tilfælde skal vi værne om vores åbne kyster.
./.
Jeg henviser i øvrigt til mit vedlagte, tidligere svar på spørgsmål nr. 234.
Lea Wermelin
/
Merete Løvschall
2