Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2479877_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-6965
Den 15. november 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 76 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 21. oktober 2021. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 76 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ministeren bedes med baggrund i seneste aktuelle fiskeriaftale for Østersøområdet: 1) Redegøre for de
præcise fiskerimuligheder på de forskellige arter og udspecificere kvotebeskæringerne for de forskellige
arter og med typiske eksempler redegøre for, hvad en fisker nu må fiske i 2022, herunder hvor mange
dage der typisk er kvote til, særlig med fokus på fiskerne rundt om Fyn, ved Langeland og Ærø?, 2)
Redegøre for hvilke hjælpe- og ophugningsordninger regeringen vil tilbyde til østersøfiskerne med bag-
grund i, at flere af de tilbageværende små fiskerier fra bl.a. Bagenkop, Marstal, Søby, Kerteminde, Ny-
borg og Lundeborg er på kanten til at lukke?, og 3) Redegøre for og kommentere på de konsekvenser,
som nedskæringen af kvoterne får for lokalsamfundene og berørte serviceerhverv, og hvilke støtteord-
ninger regeringen vil foreslå?”
Svar
1.
Der er i tabel 1 nedenfor redegjort for de præcise fiskerimuligheder i det erhvervsmæssige fiskeri, som
blev fastlagt på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021, på de forskellige arter samt en
udspecificering af kvotebeskæringerne.
Tabel 1
Art (ICES underom-
råde)
EU’s
2022
(i tons)
Torsk
Østersøen, vest (22-24)
Østersøen, øst (25-32)
Sild
Østersøen, vest (22-24)
Østersøen, central (25-32)
Brisling
Østersøen (22-31)
Laks (i stk.)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
rådig-
Kvoteændring
sammenlignet
med 2021
Danmarks
kvote i 2022 (i
tons)*
hedsmængde i
489
595
788
56.653
251.943
-88 pct.
0 pct.
-50 pct.
-45 pct.
+13 pct.
214
137
110
1.180
24.852
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om de præcise fiskerimuligheder på de forskellige arter og udspecificere kvotebeskæringerne i Østersøområdet, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2479877_0002.png
Østersøen (22-31)
Rødspætte
Østersøen (22-31)
*
For
63.811
9.050
-32 pct.
+25 pct.
13.223
6.483
så vidt angår laks opgøres antallet pr. stk.
For det erhvervsmæssige fiskeri er der for så vidt angår underområde 22 og 23 (vestlig Østersø inkl.
Øresund) lukkeperiode fra den 15. januar til den 31. marts, og i underområde 24 (vestlig Østersø) er der
lukkeperiode fra den 15. maj til den 15. august i 2022. I lukkeperioderne er det forbudt at fiske med
enhver redskabstype, dog med enkelte undtagelser for fartøjer under 12 meter, der fisker med passive
redskaber, som f.eks. garn. Disse fartøjer kan under visse betingelser fiske i lukkeperioden. Ligeledes er
det muligt at fiske efter blåmuslinger i underområde 22 under nærmere betingelser. Betingelserne for
fiskeri i lukkeperioderne frem går i Rådets forordning (EU) 2021/1888.
For underområde 25 og 26 (østlig Østersø) er der lukkeperiode fra den 1. maj til den 31. august. I lukke-
perioden er der ligeledes enkelte undtagelser for fartøjer under 12 meter, som under visse betingelser
må fiske i lukkeperioden.
I det rekreative fiskeri må hver lyst- eller fritidsfisker tage én torsk med hjem pr. dag i underområde 22-
24. I underområde 24 må rekreativt fiskeri efter torsk udelukkende finde sted ud til seks sømil (målt fra
basislinjen). I perioden fra den 15. januar til den 31. marts er rekreativt fiskeri efter torsk dog helt forbudt
i underområde 22-24. I område 25-26 er rekreativt fiskeri efter torsk forbudt hele året. I det rekreative
fiskeri efter laks må hver rekreativ fisker tage én fedtfinneklippet laks (dvs. en udsat laks) med hjem pr.
dag.
Kvoterne for torsk til det erhvervsmæssige fiskeri i både østlig og vestlig Østersø, kvoterne for sild i
vestlig Østersø samt laks giver alene mulighed for at fange de nævnte fisk som bifangster. Erhvervsfi-
skere har i 2022 f.eks. mulighed for at fiske direkte efter rødspætter og andre fladfisk, brisling og sild i
den centrale Østersø.
Det er ikke muligt at redegøre for, hvor mange fiskedage, der forventes at være i vestlig Østersø, hvilket
bl.a. skyldes, at flere af kvoterne for de vestlige bestande i 2022 kun er til bifangster. Der foreligger derfor
ingen viden om de kommende nye fiskerimønstre, der kan ligge til grund for en vurdering af antal fiske-
dage. Derudover vil det bl.a. bero på brugen af fiskeredskaber, perioden for fiskeriet og den enkelte fi-
skers planlægning.
2.
Jeg mener, at der er behov for en ophugningsordning for erhvervsfiskerne, der kan understøtte en
strukturtilpasning af fiskerflåden, så vi kan hjælpe nogle fiskere ud af fiskeriet og give bedre plads til
dem, som bliver, også på længere sigt. I lyset af den alvorlige situation mener jeg, at det er presserende,
at vi kommer fiskerne i møde, og jeg arbejder ihærdigt for en ophugningsordning med en pulje på 25
mio. kr. Det er endnu ikke muligt at vurdere, om puljen vil kunne dække det fulde behov i Østersøen,
men Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er i dialog med erhvervet, og vi lytter til deres vur-
deringer. For så vidt angår en oplægningsordning er det Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
vurdering, at dette er en indsats, som har til hensigt at understøtte fiskeriet i en kortere periode med
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om de præcise fiskerimuligheder på de forskellige arter og udspecificere kvotebeskæringerne i Østersøområdet, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
udsigt til forbedring inden for en overskuelig fremtid. Derfor er mit fokus på en strukturtilpasning igen-
nem en ophugningsordning, som kan have en bæredygtig effekt på længere sigt.
3.
Det er klart, at lokalsamfundene og serviceerhverv vil blive berørt af kvotereduktionerne. Det er dog
meget vanskeligt at vurdere de detaljerede negative konsekvenser af kvotereduktionerne. Jeg vil imid-
lertid også gøre opmærksom på, at der i foråret 2021 er indgået aftale om visse støtteordninger i den
Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond. Aftalen indeholder bl.a. en ordning til investeringer i
kystfiskeri, som kan støtte bedre fangsthåndtering og bedre faciliteter i mindre havne, hvor der landes
kystfanget fisk. Den kommende handlingsplan for fremtidens bæredygtige fiskeri i Østersøen vil også
indeholde initiativer og forslag, som kan understøtte en udvikling i fiskeriet bl.a. med fokus på selektive
redskaber og nye fiskerier. Det kan være ligeledes med til at hjælpe de berørte kystsamfund.
Rasmus Prehn
/
Nis Christensen
3