Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2553360_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-3147
Den 1. april 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 720 (MOF alm. del) stillet 8. marts 2022 efter ønske fra
Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 720
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan markedet for turistbusser vil blive påvirket
af indførelsen af de kommende nulemissionszoner.”
Svar
Det følger af aftalen
Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling,
at der i
nulemissionszoner som udgangspunkt kun vil være adgang for køretøjer uden forbrændingsmotor.
Derfor vil konventionelle turistbusser som udgangspunkt ikke kunne køre ind i en nulemissionszone.
Et af de elementer, der indgår i de igangværende drøftelser om forslaget om nulemissionszonerne, er
en ordning hvorefter kommunerne kan ansøge om at etablere nulemissionszoner i afgrænsede
byområder, som ligger i byzoner, ikke må omfatte det strategiske vejnet og ikke må skabe
uforholdsmæssigt meget mertrafik. Der vil således ikke være langt fra udkanten af en zone og til
midten af zonen, og i mange situationer er det vurderingen, at f.eks. turistgrupper, mv. vil kunne gå
det sidste stykke ud af/ind i en nulemissionszone og hen til en bus. Samtidig lægges der op til, at
kommunen i afgrænsningen af zonen skal tage hensyn til adgang til kollektiv transport i umiddelbart
nærhed til og inden for zonen.
I tilfælde, hvor det ikke er muligt at gå, er det vurderingen, at det vil være muligt at omfordele f.eks.
turister til mindre elektriske busser eller cykelvogne eller tage kollektiv transport det sidste stykke fra
udkanten af en nulemissionszone og til deres destination inden for en nulemissionszone.
Københavns Kommune har tilkendegivet, at de overvejer muligheden for at etablere en
nulemissionszone, der omfatter Middelalderbyen i København. Hvis man tager udgangspunkt i en
nulemissionszone i Middelalderbyen i København, vil der være ca. 800 meter fra midten af zonen og til
kanten af zonen.
Påvirkningen på markedet for turistbusser vil afhænge af, hvor mange kommuner, der beslutter at
indføre nulemissionszoner, men det vurderes, at påvirkningen vil være relativt lille.
Der henvises i øvrigt til svar på MOF alm del spm. 719 fsva. muligheden for at kunne få dispensation.
Lea Wermelin
/
Morten Pedersen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk