Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2552931_0001.png
Transportministeren
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
1. april 2022
2022-1628
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 28. februar 2022 stillet
mig følgende spørgsmål (MOF alm. del), som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist og
Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 686:
Vil ministeren sikre, at der gennemføres en reel analyse af alterna-
tiver til den valgte placering af DSB’s togværksted, som VVM-lov-
givningen kræver (f.eks. placering ved Ringsted, ved det i forvejen
udlagte erhvervsområde tættere på Næstved ved Øverup eller nord
for Glumsø) og ikke blot en analyse af 0-alternativet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB. DSB oplyser følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”DSB har som selvstændig offentlig virksomhed besluttet at etab-
lere et værksted ved Fladsågård i Næstved, hvor de nye el-lokomo-
tiver, dobbeltdækkervogne og nye vogne skal vedligeholdes.
DSB skal som bygherre fremlægge en miljøkonsekvensrapport. I
henhold til miljøvurderingslovens § 20, stk. 4, skal miljøkonse-
kvensrapporten indeholde ”en beskrivelse af de rimelige alternati-
ver, som bygherren har undersøgt, og som er relevante for projek-
tet og dets særlige karakteristika, og en angivelse af hovedårsa-
gerne til den valgte løsning under hensyntagen til projektets ind-
virkninger på miljøet”.
DSB har således i udvælgelsesprocessen - forud for beslutningen
om at placere værkstedet i Næstved - afsøgt mulighederne for at
placere værkstedet andre steder på Sjælland, og undervejs i proces-
sen vurderet forslag. Foruden den valgte placering i Næstved har
DSB undersøgt placeringer ved Ringsted, Otto Busses Vej i Køben-
havn, Nykøbing Falster, Kalundborg, Holbæk, Rødby, mellem Hav-
drup og Lille Skensved og andre lokaliteter i Næstved Kommune.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 686: Spm. om / MFU spm. om sikring af, at der gennemføres en reel analyse af alternativer til den valgte placering af DSB’s togværksted, som VVM-lovgivningen kræver (f.eks. placering ved Ringsted, ved det i forvejen udlagte erhvervsområde tættere på Næstved, til transportministeren
2552931_0002.png
Side 2/2
DSB har undersøgt og vurderet ovenstående placeringer i forhold
til blandt andet bedst betjening af kunderne, mulighed for bedst
udnyttelse af materiel og banetekniske forhold. Yderligere har mil-
jøhensyn som f.eks. nærhed til boliger og Natura 2000-områder
indgået i vurderingen af relevante mulige alternative placeringer.
DSB har på baggrund heraf samlet set vurderet, at placeringen af
værkstedet ved Fladsågård i Næstved er den mest optimale. Forsin-
kelsen af værkstedsbyggeriet har ikke givet anledning til at ændre
ved denne vurdering. Der henvises i øvrigt til beskrivelsen i miljø-
konsekvensvurderingen:
https://mst.dk/media/227181/mkr-med-
bilag.pdf.
Vurderingen af de alternative placeringer blev ligeledes forelagt er-
hvervsministeren i forbindelse med, at Næstved Kommune den 29.
april 2020 ansøgte om tilladelse til at fravige reglerne om byvækst
jf. Planlovens §11a, stk. 9.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen