Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 1183
Doknr.
494579
Dato
20-03-2022
Endeligt svar på spørgsmål fra medlem af Folketinget Rasmus Nordqvist (SF) og Anne
Valentina Berthelsen (SF) stillet den 28. februar 2022.
Spørgsmål nr. 685:
Vil ministeren trække tilladelsen til et nyt byzoneområde
ved Næstved (DSB’s tog-
værksted) tilbage, da det er givet på et forkert datagrundlag, jf. Planklagenævnets af-
gørelse?
Svar:
Erhvervsministeren meddelte den 29. juni 2020 tilladelse til Næstved Kommune efter
planlovens § 11 a, stk. 9 til at planlægge for et afgrænset areal til byzone til brug for et
DSB-værksted. Det skete efter inddragelse af forligskredsen bag planloven.
Efter planlovens 11 a, stk. 9 kan indenrigs- og boligministeren (tidligere erhvervsmini-
steren) efter ansøgning fra kommunalbestyrelser i særlige tilfælde meddele tilladelse
til planlægning for et afgrænset areal til byzone, uanset bestemmelsen i lovens § 11 a,
stk. 8. Efter sidstnævnte bestemmelse skal et nyt areal til byzone, jf. planlovens § 11 a,
stk. 6 og 7, placeres i direkte tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse i by-
zone.
Næstved Kommune vedtog den 25. august 2020 endeligt lokalplan nr. 105, et er-
hvervsområde til DSB-værksted ved Mogenstrup, og kommuneplantillæg nr. 18 til
kommuneplan 2017-29 for Næstved Kommune.
En række beboere samt Danmarks Naturfredningsforening påklagede vedtagelsen til
Planklagenævnet. Et af klagepunkterne vedrører, om kommuneplantillæg nr. 18 er i
overensstemmelse med planlovens regler om udlæg af arealer til byzone, jf. planlo-
vens § 11 a, stk. 6-11 og 13.
Planklagenævnet har i afgørelse af 23. december 2021 ophævet begge planer.
Planklagenævnet har bl.a. anført, at der i redegørelsen til kommuneplantillæg nr. 18,
er redegjort for, hvorfor det konkrete areal findes egnet til placering af DSB-værkste-
det. Der er imidlertid ikke redegjort for, at rummeligheden i den gældende kommune-
plan ikke var tilstrækkelig til den forventede fysiske udvikling i de kommende 12 år, og
kommunen har i forbindelse med klagesagen oplyst, at der ikke er lavet en rummelig-
hedsopgørelse over hele kommunen. Redegørelsen opfylder således ikke kravet om en
behovsopgørelse, jf. planlovens § 11 a, stk. 7.