Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 683 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 28. februar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 683 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ministeren bedes redegøre for, hvilken vildledningsvurdering der skal foretages af Fødevarestyrelsen
efter Fødevareinformationsforordningen. Er det den samme vildledningsvurdering, som efter markeds-
føringsloven?”
Svar
Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”Der er i fødevarelovgivningen fastsat særlige regler, herunder forbud mod vildledning, som specifikt
gælder for markedsføring af fødevarer. Det skyldes, at der i forhold til markedsføring af fødevarer, kan
være særlige hensyn, der bør inddrages i vurderingen af fødevarevirksomhedernes markedsføring. I for-
hold til vildledningsvurderingen kan det f.eks. være hensyn til fødevarens beskaffenhed, sammensæt-
ning, mængde, holdbarhed eller oprindelsesland. Det skal i den forbindelse fremhæves, at vildlednings-
bestemmelserne på fødevareområdet har som hovedformål at beskytte den enkelte forbruger mod at
blive vildledt, mens markedsføringsloven også har som formål at beskytte ”erhvervsdrivende og almene
samfundsinteresser”.
Fødestyrelsens vildledningsvurdering vil bero på, om en almindeligt oplyst, rimelig opmærksom og vel-
underrettet gennemsnitsforbruger vil kunne blive vildledt af den pågældende markedsføring. Der vil
endvidere være tale om en helhedsvurdering af den samlede markedsføring, herunder om der er doku-
mentation for anprisningen, og om den er tilstrækkelig forståelig.
Fødevarestyrelsens Vejledning om mærkning af fødevarer (juni 2021) indeholder et afsnit om anpris-
ninger vedrørende miljømæssige og etiske forhold, som skal understøtte, at anvendelsen af denne type
udsagn ikke vildleder forbrugerne. Vejledningen vil løbende blive opdateret, således at ny viden om for
eksempel opgørelsesmetoder, datagrundlag og forbrugerforståelse og nye eksempler indarbejdes.”
Til brug for besvarelsen er der desuden indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet, som oplyser:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K