Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2549347_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 682 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 28. februar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 682 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Mener ministeren, at sanktionsniveauet er tilstrækkeligt præventivt i sager om vildledende klima- og
miljømarkedsføring, der behandles af Fødevarestyrelsen efter Fødevareinformationsforordningen, når
Fødevarestyrelsen højest har mulighed for at udstede bøder på 10.000 kr.? Der henvises til artiklen:
”Ordførere langer ud efter småbøder for vildledning af forbrugere: ”Det er helt hat og briller”, Børsen,
den 24. august 2021?”
Svar
Det vejledende sanktionsniveau for overtrædelser af fødevarelovgivningen er fastsat i bemærkningerne
til fødevareloven
1
. Bødestørrelserne for vildledende markedsføring er bl.a. fastsat ud fra hensynet til, at
forbrugerne skal kunne stole på de informationer, de får om fødevarer via mærkningen mv. Bødestør-
relsen fastsættes proportionalt med overtrædelsens grovhed, virksomhedens størrelse. Bødestørrelsen
for overtrædelser om vildledende markedsføring af fødevareprodukter fastsættes desuden i forhold til
andre typer af overtrædelser af fødevarelovgivningen, om f.eks. hygiejneregler og sundhedsskadelige
fødevarer, således at der er en sammenhæng mellem bødestørrelser og alvor i forhold til fødevaresik-
kerheden.
Det fremgår af bemærkningerne til fødevareloven, at normalbødestørrelsen for overtrædelser vedrø-
rende anprisninger og vildledning er fastsat til 10.000 kr. Ved udmåling af den endelige bødestørrelse
skal der tages hensyn til eventuelle formildende eller skærpende omstændigheder, ligesom der skal tages
hensyn til virksomhedens størrelse. Ved større virksomheder forhøjes bødestørrelsen med 100 pct., og
ved gentagelse af samme overtrædelse forhøjes bødestørrelsen med 50 pct., således at bøden samlet kan
komme op på 30.000 kr.
Såfremt Fødevarestyrelsen vurderer, at der bør tildeles en højere bøde end de fastsatte bødestørrelser i
fødevareloven, eller såfremt virksomheden ikke vedgår bødeforlægget, vil der blive indgivet en politian-
meldelse. Hvis det vurderes, at virksomheden har opnået en væsentligt forøget indtjening på grund af
1
Lovforslag nr. 1 af 4. oktober 2006 om ændring af lov om fødevarer, lov om næringsbrev til fødevarebutikker og
lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. (Strafskærpelse, næringsbrev til fødevarevirksomheder samt ind-
dragelse heraf, udveksling af oplysninger m.v.)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 682: Spm. om sanktionsniveauet er tilstrækkeligt præventivt i sager om vildledende klima- og miljømarkedsføring, der behandles af Fødevarestyrelsen efter Fødevareinformationsforordningen, når Fødevarestyrelsen højest har mulighed for at udstede bøder på 10.000 kr., til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
en ulovlig anprisning, således at det har haft en haft en markant effekt i markedet, vil der være grundlag
for at politianmelde overtrædelsen med indstilling om, at en sådan ulovlig fortjeneste bliver konfiskeret,
eller at bøden fastsættes med udgangspunkt i et skøn over den ulovlige fortjeneste. Bødestørrelsen på
10.000 kr. vil derfor ikke være udgangspunktet i sådanne sager. Anklagemyndigheden kan i den forbin-
delse vurdere, om der samtidig skal rejses tiltale for overtrædelse af markedsføringsloven, og sagen vil i
sidste ende afgøres af domstolene, herunder fastsættelse af bødens størrelse.
Fødevarestyrelsen oplyser, at der endnu ikke har været sager om grønne anprisninger i markedsføringen
af fødevarer, der er blevet sanktioneret med en bøde.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2