Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 678 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 28. februar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 678 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt ministeren finder, at Fødevarestyrelsens lange sagsbehand-
lingstider i klager om greenwashing er hensigtsmæssig og i tråd med god forvaltningsskik, når virksom-
heder uden konsekvenser kan fortsætte med at bruge vildledende og udokumenterede klima- og miljø-
påstande, mens de afventer afgørelsen. Som eksempler kan nævnes: - Greenpeaces klage over Danish
Crowns markedsføringskampagne “klimakontrolleret gris”, som blev indbragt for Forbrugerombuds-
manden den 7. juni 2021, som dagen derpå oversendte klagen til Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen
har efter mere end otte måneder endnu ikke foretaget partshøring i sagen. - Martin Collignons klage
over Landbrug & Fødevarers markedsføringskampagne “smag på Danmark”, som blev indbragt for For-
brugerombudsmanden den 12. august 2020, og som derefter blev oversendt til Fødevarestyrelsen. Sagen
er efter halvandet år stadig ikke færdigbehandlet.”
Svar
Der er behov for, at vi hjælper både forbrugere og virksomheder med at begå sig på et marked, hvor
mange forbrugere ønsker at træffe bæredygtige valg, og hvor vi ser en øget anvendelse af grønne anpris-
ninger i markedsføringen af blandt andet fødevarer.
Mange virksomheder vil gerne levere klimavenlige fødevarer, og det skal vi værne om og understøtte.
Samtidig er det helt afgørende, at reglerne om beskyttelse af forbrugerne mod vildledende markedsfø-
ring håndhæves effektivt.
Det følger af regeringens Køreplan for et grønt Danmark, at der i 2022 skal lanceres et udspil om klima-
venlige valg i hverdagen. Indsatsområdet skal gøre det nemmere for forbrugere og virksomheder at
træffe grønne valg. Regeringen har desuden allerede styrket indsatsen mod greenwashing ved at styrke
tilsynet hos Forbrugerombudsmanden med 7 mio. kr. årligt 2022-2025.
I forhold til sagsbehandling af klager over fødevarevirksomheders markedsføring er der indhentet en
udtalelse fra Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K