Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2542906_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 15. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 677 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 28. februar 2022.
Spørgsmål nr. 677
”Vil ministeren kommentere præsentationen fra SamMarks foretræde for udvalget den 23/2-22 om den
igangværende proces om transportforordningen, jf. MOF alm. del – bilag 362?"
Svar
Præsentationen fra SamMarks foretræde for udvalget den 23. februar 2022 (MOF. Alm. del – Bilag 362)
vedrører bl.a. stigninger i gebyrtaksterne for kontrol af dyretransporter.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der vedrø-
rende de enkelte punkter i præsentationen fra SamMark har oplyst følgende:
”Vedrørende
stigninger i gebyrtakster
Det fremgår af den politiske aftale af 25. juni 2020 mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Alternativet om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkon-
cept for dyretransporter, at aftaleparterne er enige om, at gebyrer og afgifter i aftalen skal fastsættes
omkostningsægte ift. de udgifter, som Fødevarestyrelsen har til kontrollen.
Udgifterne i forbindelse med den gebyr- og afgiftsfinansierede kontrol, som er omfattet af aftalen, skal
være fuldt ud dækket af gebyrer og afgifter. Gebyrerne og afgifterne fastsættes i henhold til Finansmini-
steriets budgetvejledning således, at der ikke over tid opkræves mere end de faktiske udgifter til kon-
trollen.
Vedrørende udgifter til kontrollen i 2020 og 2021
Det fremgår desuden af den politiske aftale om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet
kontrolkoncept for dyretransporter, at der i 2020 var budgetteret med gebyr- og afgiftsfinansierede ud-
gifter på samlet 97,6 mio. kr. Regnskabet i 2020 blev på 78,7 mio. kr. I 2021 var de samlede budgetterede
udgifter på 110,5 mio. kr. (2020-pl) og der blev realiseret udgifter på 91,5 mio. kr. (2021-pl). Disse beløb
omfatter alle gebyr- og afgiftsfinansierede ordninger i regi af den politiske aftale.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 677: Spm. om kommentar til præsentation fra SamMarks foretræde for udvalget den 23/2-22 om den igangværende proces om transportforordningen, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det bemærkes, at der samlet i 2020 og 2021 var mindre udgifter i forhold til den politiske aftale til stik-
prøvekontrol ved pålæsning og aflæsning samt dybdegående kontroller på 6,8 mio. kr. Det forventes, at
de samlede udgifter til stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning samt dybdegående kontroller, som
skal finansieres af afgifter opkrævet af erhvervet, i hele perioden 2020-2024 bliver 1,5 mio. kr. højere
end budgetteret i den politiske aftale. Det skyldes bl.a., at der ved visse kontroller har vist sig at være
øget ventetid for Fødevarestyrelsen, fordi lastbilen, der skal kontrolleres, er forsinket.
Vedrørende gebyrtryk for de transportører, der overholder reglerne og efterlever god dyrevelfærd
Den enkelte landmand, transportør og det enkelte samlested har mulighed for at påvirke udgiften i
forbindelse med eksportsyn ved f.eks. at have en god indretning og effektiv tilrettelæggelse af arbejdet
samt ved at sikre, at dyrene er transportegnede. Under disse forhold vil Fødevarestyrelsen samlet set
bruge mindre tid til kontrollen, da der f.eks. ikke skal udarbejdes en kontrolrapport med anmærkninger.
Herudover kan virksomheder, der efterlever reglerne undgå gebyrbelagt opfølgende kontrol.
Vedrørende fastsættelse af gebyrtaksterne for syn af dyr til eksport i forhold til gebyrer for kontrol på
slagterier
Gebyrerne for kontrol ved eksport af levende dyr og gebyropkrævningen for kontrol på slagterier er fast-
sat, så de dækker udgifterne til disse typer kontroller. Gebyrerne følger Finansministeriets budgetvej-
ledning. Det betyder, at taksten for gebyrer mv. skal fastsættes således, at der tilstræbes fuld dækning
for de omkostninger, der er forbundet med det pågældende gebyrbelagte område.
Vedrørende punktet om ”brodne kar”
Som nævnt ovenfor blev der i juni 2020 indgået en ny politisk aftale om et helhedsorienteret, mere risi-
kobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter. Arbejdet med at definere ”brodne kar” blev
med aftalen erstattet af en særlig målrettet indsats over for virksomheder med dårlig regelefterlevelse
(VDR). En virksomhed vil som udgangspunkt blive kategoriseret som VDR, hvis der ved tre af de seneste
fire opfølgende kontroller er meddelt sanktioner, og det samtidig konkret vurderes, at virksomheden
mangler vilje og/eller evne til varigt at rette op på forholdene. På nuværende tidspunkt er der ingen
virksomheder, som er kategoriseret som VDR.
Vedrørende punktet om rapport fra Aarhus Universitet om forhold for smågrise under transport
Det forskningsprojekt, der henvises til i oplægget fra SamMark, er et generelt projekt om smågrises be-
hov under langvarige forsendelser, som endnu ikke er bestilt hos Aarhus Universitet. Dette projekt for-
ventes først at blive igangsat hos Aarhus Universitet, når det igangværende projektet om indvendig
højde for grise under 26 kg er afsluttet. Dette projekt forventes afsluttet medio 2022.”
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2