Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2546245_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 21. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 21. februar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 655 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
"Hvilken straf kan minkavlerne, som har mink i 2022, få - bøder og straf, forbud mod dyrehold i frem-
tiden og reduktion i erstatning for afvikling af minkavl? Har ministeren taget initiativ til øget kontrol for
at afklare, om der er flere ulovlige minkbesætninger i Danmark?"
Svar
Det fremgår af minkloven
1
, at strafferammen for overtrædelse af forbuddet mod hold af mink er bøde
eller fængsel indtil seks måneder. Avlere, der har holdt mink ulovligt, kan efter omstændighederne også
dømmes for bedrageri efter straffelovens § 279, hvis den pågældende har erklæret at have aflivet sin
besætning. I sådanne tilfælde er strafferammen som udgangspunkt fængsel indtil et år og seks måneder
og i grove tilfælde fængsel indtil otte år. Hvis det ulovlige hold af mink desuden udgør en overtrædelse
af dyrevelfærdsloven
2
kan der i visse kvalificerede tilfælde ske frakendelse af retten til at holde dyr.
Fødevarestyrelsen politianmelder fund af ulovlig minkhold, hvorefter efterforskningen varetages af po-
litiet. Det videre forløb, herunder afklaring af ejerforhold, hvorfra minkene oprindelig hidrører m.v.,
beror på politiets efterforskning. Den endelige vurdering af en konkret sag, herunder fastsættelsen af
strafniveauet, henhører under domstolene. Der har på nuværende tidspunkt endnu ikke været ført straf-
fesager for domstolene om ulovlig hold af mink, hvorfor der ikke kan gives nærmere oplysninger om det
konkrete strafniveau i sådanne sager.
Fødevarestyrelsen har forud for fundene af ulovlige mink udbetalt skinderstatning, driftstabserstatning
og honorar for eget arbejde i forbindelse med aflivning af minkene samt tempobonus til de pågældende
minkavlere. Disse udbetalingsordninger knytter sig til aflivningerne i 2020. De besætninger, hvor der
er fundet ulovligt hold af mink, er på nuværende tidspunkt blokeret for yderligere udbetaling, mens
politiets efterforskning af sagerne pågår. Afklaring af ejerforhold og anskaffelsestidspunktet for minkene
er nødvendig for at træffe de rette beslutninger om eventuelle konsekvenser for minkavlernes udbeta-
1
§ 11 i Lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 10 af 6. januar 2022 (minkloven).
2
§ 60 i Lov om dyrevelfærd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1597 af 8. juli 2021 (dyrevelfærdsloven).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om konsekvenser for de tre minkavlere, som har beholdt avlsdyr, med hensyn til erstatning for afvikling af minkavlen, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
linger. Hvis besætningsejeren har modtaget erstatning, kompensation og tempobonus, som den pågæl-
dende ikke har været berettiget til, skal det udbetalte beløb med tillæg af rente beregnet fra udbetalings-
tidspunktet tilbagebetales til Fødevarestyrelsen. Særligt for tempobonus gælder det, at hele beløbet skal
tilbagebetales, hvis alle mink i besætningen ikke er aflivet før fristens udløb.
Erstatning for permanent nedlukning af en minkvirksomhed fastsættes af uafhængige erstatnings- og
taksationskommissioner. Ved behandlingen af en ansøgning om nedlukningserstatning vil erstatnings-
og taksationskommissionerne skulle vurdere, om der er tale om en nedlukket minkvirksomhed. Det er
en forudsætning for at ansøge om og tildele nedlukningserstatning, herunder forskud på nedluknings-
erstatning og lukkeomkostninger, at der er tale om en nedlukket virksomhed, dvs. at der ikke holdes
levende mink.
Fødevarestyrelsen har en skærpet opmærksomhed på ulovligt hold af mink, indtil det igen er sundheds-
mæssigt forsvarligt at genoptage minkavl i Danmark. Fødevarestyrelsen foretager kontrolbesøg på bag-
grund af anmeldelser, og reagerer på alle former for tip om muligt hold af ulovlige mink. Fund af ulovligt
hold af mink anmeldes til politiet.
Rasmus Prehn
/
Signe Skibstrup Blach
2