Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2541632_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
29. september 2021
Svar på Miljø- og Fødevareudvalgets spørgsmål 1667 (Alm. del)
af 6. september 2021 stillet af Peder Hvelplund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan Staten og Kommunernes Indkøbsservice
(SKI) påtænkes at sikre og dokumentere, at produkter, som gives SKI’s nye mærke
”… eller tilsvarende”, lever op til samme krav, som produkter, der har fået et offi-
cielt miljømærke? Der henvises til indlægget ”SKI: Nye mærker skal sætte turbo på
det offentliges grønne indkøb” fra Altinget den 17. maj 2021 (www.altin-
get.dk/kommunal/artikel/ski-nye-maerker-skal-saette-turbo-paa-detoffentliges-
groenne-indkoeb).
Svar
Finansministeriet har anmodet Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
(SKI) om svarbidrag. SKI har oplyst følgende:
Hvis der findes officielle miljømærker inden for de udbudte varekategorier, fx Svanemærket, stiller
SKI systematisk krav om miljømærker, og på de indkøbsaftaler, hvor der ikke er nævneværdige
pris- og kvalitetsforskelle mellem grønne og konventionelle produkter og løsninger, udbyder SKI
udelukkende et grønt sortiment. På de mange områder, hvor der er mærkbare forskelle i pris og
kvalitet, udbyder SKI både grønne og konventionelle produkter, så brugerne i stat, regioner, kom-
muner, forsyningsselskaber, universiteter etc. kan vælge ud fra deres behov og lokale indkøbspolitik
Det ligger således ikke i SKI’s mandat at træffe valget på de offentlige myndigheders vegne.
Det følger af udbudslovens § 46, stk. 3, ”at en ordregiver, som kræver et bestemt mærke, skal
acceptere alle mærker, der opfylder tilsvarende mærkekrav eller anden passende dokumentation for
opfyldelsen af kravene til det krævede mærke”.
Af lovbemærkningerne til udbudslovens § 46, stk. 3 fremgår det, at ”anden passende dokumen-
tation kan eksempelvis være verificeret dokumentation eller erklæringer fra tredjepart eller doku-
mentation eller erklæring fra producenten. Hertil følger, at anden dokumentation anses for at være
passende, hvis en rimeligt oplyst og normalt påpasselig ordregiver uden et uforholdsmæssigt stort
ressourceforbrug kan konstatere, at mærkekravene indeholdt i det krævede mærke er opfyldt.”
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om, hvordan Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) påtænkes at sikre og dokumentere, at produkter, som gives SKI’s nye mærke …eller tilsvarende, lever op til samme krav, som produkter, der har fået et officielt miljømærke, til miljøministeren
Side 2 af 3
Vælger en tilbudsgiver at byde ind med et grønt produkt, som ikke er miljømærket, gransker SKI
i overensstemmelse med loven den fremsendte dokumentation, herunder anmoder SKI evt. om sup-
plerende oplysninger eller alternativt afviser dokumentationen, hvis den ikke findes fyldestgørende.
SKI kan endvidere indhente ekstern bistand i tvivlstilfælde, hvis det skønnes nødvendigt.
Det skal understreges, at ifølge lovbemærkningerne til udbudslovens § 46, stk. 3 fremgår det også,
at det er den private tilbudsgiver, ”der vurderer, hvilken dokumentation denne ønsker at indlevere
for at påvise, at tilbuddet lever op til de tekniske specifikationer, kriterierne for tildeling eller
vilkårene for kontraktens udførelse”. SKI kan derfor ikke fastsætte specifikke formkrav eller en
bestemt struktur for, hvordan tilbudsgiverne skal fremsende anden passende dokumentation for, at
produkterne eller ydelserne lever op til tilsvarende mærkekrav.
Udbudsloven betyder, at selv om offentlige ordregivere stiller krav om specifikke miljømærker i
udbuddet, er ordregiverne udbudsretligt forpligtet til at acceptere andre mærker eller anden passende
dokumentation for, at de produkter eller ydelser, der ikke har de krævede mærker, lever op til
tilsvarende kriterier.
SKI oplever, at tilbudsgivere i overensstemmelse med udbudsloven i stigende omfang tilbyder andre
mærker, end dem SKI har stillet krav om, eller at tilbudsgiverne fremsender anden passende do-
kumentation for, at det tilbudte efterlever de krav, der ligger bag det krævede mærke. Det kan fx
være små- og mellemstore virksomheder (SMV’er), der efterlever de bagvedliggende kriterier, men
ikke har de fornødne ressourcer til at gennemgå en certificering.
Krav om miljømærker i et udbud er dermed ikke ensbetydende med, at de tilbudte sortimenter
indeholder de specifikke miljømærker. Men det sikrer grønne produkter, som enten er mærkede
eller tilsvarende grønne produkter, som ikke er mærkede, men som har samme grønne effekt.
Når det kommer til de konkrete indkøb på aftalerne, viser SKI’s indkøbsdata, at der ofte købes
konventionelle varer, på trods af at den lokale indkøbspolitik tilsiger, at der skal købes grønt,
herunder miljømærket. SKI har i de seneste år arbejdet målrettet med at understøtte det grønne
valg ved at gøre det muligt at søge efter varer, som er mærkede med de officielle miljømærker. Ud
fra denne søgning kan myndigheden via SKI’s e-handelsservice designe det katalog af varer, som
skal være tilgængeligt i myndighedens e-handelsløsning, så f.eks. skoler eller daginstitution kun
kan vælge blandt de miljømærkede varer.
I SKI’s e-handelsservice har det hidtil kun været muligt at filtrere på de officielle mærker. Det
betyder, at de grønne produkter, som lever op til de tilsvarende krav, ikke medtages. Som det
fungerer i dag, skal den enkelte bestiller (pædagog, politibetjent, indkøber mv.) i stedet nærlæse
kravspecifikationer og tilbudslister for at finde denne del af de grønne produkter. Det er meget
vanskeligt i praksis.
For at understøtte det grønne valg hos de offentlige myndigheder vil SKI introducere en ny sorte-
ringsmekanisme, hvor de varer, som lever op til miljøkravene, men som ikke har erhvervet en
miljømærkning, også kan blive synlige gennem interne SKI mærkater. Formålet er klart: En
større andel af det offentlige indkøb skal blive grønt ved at udvide den grønne hylde, som de offentlige
myndigheder kan udvælge til deres e-handelssystemer.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om, hvordan Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) påtænkes at sikre og dokumentere, at produkter, som gives SKI’s nye mærke …eller tilsvarende, lever op til samme krav, som produkter, der har fået et officielt miljømærke, til miljøministeren
Side 3 af 3
Det er vigtigt at understrege, at det nye sorteringsfilter (mærkat) i SKI’s e-kataloger naturligvis
ikke er et officielt mærke, som producenter kan sætte på produkter eller ydelser, som forbrugere
kan finde på hylderne i det lokale supermarked eller som nyder nogle af de andre fordele, der følger
med miljøcertificering. SKI’s interne mærkat fungerer udelukkende som en sorteringsmekanisme i
SKI’s elektroniske kataloger, der skaber grundlag for de offentlige kunders indkøb. I kontrakten
og på www.ski.dk vil det fremgå, at mærkatet i SKI-kataloget er udtryk for, at SKI har foretaget
en vurdering i henhold til udbudslovens § 46, stk. 3 og fundet den fremsendte dokumentation
fyldestgørende i henhold til udbudsloven.
Hvis et produkt eller en ydelse, hvortil SKI har accepteret anden passende dokumentation, skal
opdateres eller udskiftes i aftalens løbetid, vil SKI foretage en fornyet kontrol af, om den tilpassede
eller nye variant fortsat efterlever de bagvedliggende krav til det mærke, som SKI har krævet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister