Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2486236_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
(Omtryk - 27-09-2021 - Berigtigelse af svar) MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1482
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. septmeber 2021
Hermed sendes berigtiget besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr.
1482 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. Spørgsmålet er stillet den 15. juni 2021 efter
ønske fra Peter Seier Christensen (NB).
Spørgsmål nr. 1482
”Seks
danske dambrug er ramt af fiskevirussen IHN. Vil ministeren adressere følgende spørgsmål
derom: 1) Fødevarestyrelsen har lagt dem under offentligt tilsyn, der bl.a. indebærer, at de ikke må flytte
deres fisk uden tilladelse fra styrelsen. Hvad forestiller ministeren sig, dambrugerne skal stille op med
deres fisk? 2) Fødevarestyrelsen har oplyst de ramte dambrug, at styrelsen udelukkende betaler for
laboratorieprøver, og at de ikke har ret til kompensation. Andre landbrugserhverv, hvis dyr er blevet
ramt af sygdomskrise, har fået hjælp, f.eks. ved fugleinfluenza eller mund- og klovsyge. Hvorfor vil
ministeren ikke hjælpe dambrugere, hvis fisk er ramt af IHN. 3) Fødevarestyrelsen har lagt dambrugene
under offentligt tilsyn, hvormed de ikke må flytte deres fisk, udstyr m.v. uden tilladelse. Hvornår kan
dambrugerne forvente, at det offentlige tilsyn ophører?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser:
”Vedrørende
spørgsmål 1 (”Fødevarestyrelsen
har lagt dem under offentligt tilsyn, der bl.a. indebærer,
at de ikke må flytte deres fisk uden tilladelse fra styrelsen. Hvad forestiller ministeren sig,
dambrugerne skal stille op med deres fisk?”):
Fiskesygdommen IHN (infektiøs hæmatopoietisk nekrose) er en anmeldepligtig husdyrsygdom, som
bekæmpes efter bestemmelserne i den europæiske dyresundhedsforordning (Europaparlamentets og
Rådets Forordning (EU) 2016/429) og de supplerende bestemmelser i Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2020/689 samt § 30 i lov om hold af dyr.
For at Danmark kan opretholde status som værende fri for IHN, er det en forudsætning, at
bestemmelserne i den europæiske dyresundhedsforordning følges. Det indebærer, at Fødevarestyrelsen
ved mistanke om smitte skal sætte besætninger under offentligt tilsyn, og at der ved påvisning af smitte
skal oprettes en restriktionszone omkring den smittede besætning. Restriktionszonen skal som
udgangspunkt dække hele besætningens afvandingsområde. Dette sker for at sikre, at smitte ikke kan
spredes videre til andre akvakulturvirksomheder.
Det
er
i
udgangspunktet
akvakulturvirksomheden
selv,
eventuelt
sammen
med
brancheorganisationerne, der skal håndtere flytning, slagtning, aflivning eller destruktion af fisk fra
IHN-smittede dambrug. Det er ligeledes virksomhederne selv, der skal afgøre, hvordan fiskene bedst
håndteres, herunder om fiskene kan afsættes til virksomheder, som må modtage fisk fra IHN-smittede
dambrug.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvad den nye dyresundhedslov fra april 2021 har betydet for håndtering af IHN-udbruddet, til ministeren for fødevarer. landbrug og fiskeri
2486236_0002.png
Fisk, som udviser symptomer, må ud fra dyrevelfærdshensyn ikke transporteres. Fødevarestyrelsen kan
give tilladelse til, at akvakulturvirksomheder, som er underlagt restriktioner på grund af mistanke om
smitte, eller som er omfattet af en restriktionszone, kan fraføre fisk uden symptomer til slagtning på en
godkendt sygdomsbekæmpelsesvirksomhed eller til andre IHN-inficerede akvakulturvirksomheder.
Dette er betinget af, at flytningen kan ske uden smittefare.
Dansk Akvakultur arbejder på at skabe afsætningsmuligheder til egnede slagterier og virksomheder.
Fødevarestyrelsen bistår med dette arbejde. Fødevarestyrelsen er endvidere løbende i dialog med
branchen om at etablere muligheder for afsætning af fisk fra IHN-ramte akvakulturvirksomheder og kan
udstede de tilladelser, som kan blive nødvendige. Fødevarestyrelsen har den 8. juli 2021 godkendt
opskæringsvirksomheden Danforel som sygdomsbekæmpelsesvirksomhed for akvatiske fødevarer.
Fødevarestyrelsen bistår med tilladelser og vejledning i forbindelse med eventuel flytning og transport
af fisk fra smittede besætninger, når der foreligger en konkret ansøgning fra en akvakulturvirksomhed.
Fødevarestyrelsen har med baggrund i situationen omkring IHN endvidere taget initiativ til et
nyetableret samarbejdsforum for alle relevante interessentorganisationer. Der afholdes løbende møder
med deltagelse af Dansk Akvakultur, Danske Ørredsøer, Danmarks Sportsfiskerforbund og DTU Aqua.
Herudover er Fødevarestyrelsen ved behov i dialog med erhvervet, producenter og andre interessenter
om IHN.
Vedrørende spørgsmål 2 (”Fødevarestyrelsen
har oplyst de ramte dambrug, at styrelsen udelukkende
betaler for laboratorieprøver, og at de ikke har ret til kompensation. Andre landbrugserhverv, hvis
dyr er blevet ramt af sygdomskrise, har fået hjælp, f.eks. ved fugleinfluenza eller mund- og klovsyge.
Hvorfor vil ministeren ikke hjælpe dambrugere, hvis fisk er ramt af IHN?”):
Det fremgår af § 56 i lov om hold af dyr, at der udløses erstatning fra staten, hvis myndighederne påbyder
aflivning, fjernelse eller slagtning af dyr. Det fremgår endvidere af bemærkningerne til § 30 i lov om hold
af dyr, at udbrud af sygdomme, som er omfattet af liste 4 i bekendtgørelse nr. 1171 af 17. juli 2020 om
lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr og anmeldepligt af sygdomme
(listebekendtgørelsen), herunder IHN, normalt ikke fører til påbud om aflivning fra Fødevarestyrelsen
med deraf følgende kompensation for dyrenes værdi m.v. Sygdommen IHN er opført på liste 4 i
listebekendtgørelsen, fordi den har produktionsøkonomisk betydning for de berørte
akvakulturvirksomheder. Sygdommen har imidlertid ikke væsentlig samfundsøkonomisk eller
folkesundhedsmæssig betydning, idet sygdommen ikke smitter til mennesker.
På den baggrund er der fra myndighedernes side en langvarig praksis for ikke at påbyde aflivning af dyr
med henblik på at udrydde liste 4-sygdomme. Denne praksis fastholder Fødevarestyrelsen i situationen
med udbrud af IHN, og der udbetales derfor ikke kompensation fra staten til de berørte dambrugsejere.
En beslutning om at gøre en undtagelse og aflive i dette tilfælde kunne danne præcedens for udbetaling
af erstatning for andre liste 4 sygdomme som f.eks. Infektiøs bovin rhinotracheitis (IBR) og Bovin virus
diarre (BVD) hos kvæg, Porcin reproduktions- og respirationssygdom (PRRS) hos svin eller Hønsetyfus
hos fjerkræ. De økonomiske konsekvenser af at fravige ovennævnte praksis ville kunne blive meget store.
I andre brancher har man etableret forsikringer eller andre ordninger for at imødegå den økonomiske
risiko, der er i forbindelse med udbrud af liste 4-sygdomme. Det har man f.eks. gjort i kvægbranchen.
Det er Fødevarestyrelsens forståelse, at akvakulturbranchen arbejder på at etablere en forsikring eller
anden ordning, der kan yde dækning for tab i tilfælde af sygdomsudbrud.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvad den nye dyresundhedslov fra april 2021 har betydet for håndtering af IHN-udbruddet, til ministeren for fødevarer. landbrug og fiskeri
2486236_0003.png
Det bemærkes, at infektioner som fugleinfluenza og mund- og klovesyge er opført på liste 3 i
listebekendtgørelsen,
som
vedrører
sygdomme,
som
har
samfundsøkonomisk
eller
folkesundhedsmæssig betydning. Sådanne sygdomme bekæmpes efter § 30 i lov om hold af dyr, og det
sker blandt andet gennem påbud om aflivning med heraf følgende erstatning efter § 56 i lov om hold af
dyr.
Vedrørende spørgsmål 3 (”Fødevarestyrelsen
har lagt dambrugene under offentligt tilsyn, hvormed de
ikke må flytte deres fisk, udstyr m.v. uden tilladelse. Hvornår kan dambrugerne forvente, at det
offentlige tilsyn ophører?”):
Skulle undersøgelser på et dambrug, hvor der er mistanke om, at fisk er smittet med IHN, vise, at
dambruget ikke er eller kan være smittet, vil det offentlige tilsyn blive ophævet. Det er dog en
forudsætning, at dambruget ikke har tæt vandkontakt til en anden akvakulturvirksomhed, hvor der er
fisk, som er smittet eller mistænkt smittet med IHN. Konkret vil Fødevarestyrelsen træffe afgørelse
herom, når fiskene i dambruget er frikendt for mistanke enten ved analyse af prøver fra dambruget eller
ved en nærmere smitteudredning.
Fødevarestyrelsen har den 12. august 2021 vurderet, at ved oprettelse af restriktionszoner kan en
akvakulturvirksomhed undtages fra zonen, hvis virksomheden ligger i et lukket system. Det betyder, at
virksomheden hverken har til- eller fraløb i forbindelse med afvandingsområdet til mistænkte eller
smittede akvakulturvirksomheder. Akvakulturvirksomheder, som allerede er omfattet af en
restriktionszone, og som ligger i et lukket system, kan ansøge Fødevarestyrelsen om undtagelse fra
restriktionszonen. Fødevarestyrelsen vil foretage en konkret veterinærfaglig vurdering af den enkelte
sag.”
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
3