Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2550681_0001.png
NOTAT
Bæredy gtigt Fiskeri
J.nr. 2021 – 1 051
Den 30. marts 2021
Bemærkning til spørgsmål stillet af Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri PO om vurdering af juridisk rettighed til fiskeri efter
blåmuslinger med bifangst af hjertemuslinger
Indledning
Som en del af forarbejdet med at etablere en ny forvaltning smodel for fiskeri efter hjertemuslinger, har
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri udarbejdet et juridisk notat med en v urdering af, om de
nuv ærende blåmuslingefiskerne, har en rettighed til at hav e en bifangst af hjertemuslinger i fiskeriet
efter blåmuslinger (herefter benævnt ’rettighed til bifangst af hjertemuslinger’) .
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO (FSKPO) har fået aktindsigt i notatet og har stillet fem konkrete
spørgsmål til den juridiske v urdering og de forudsætninger, der er lagt til grund for v urderingen. I dette
notat sv ares på de spørgsmål, der er stillet i foreningens henvendelse af 2. marts 2021.
1. Motorkraft
FSKPO anfører i henv endelsen:
”V i kan se af redegørelsen, at man ikke har medtaget betragtninger omkring mistanken om for store
motorer i Limfjordsfiskeriet. Du har selv igangsat en undersøgelse af, om der er noget hold i denne
mistanke, for denne omstændighed er af betydning for vurderingen. V i mener ikke, at man uden en
afklaring på om hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden har foregået ulovligt, kan tage stilling til om
blåmuslingefiskerne med rette kan fastholde, at de har en juridisk rettighed til hjertemuslingerne i
kendt volumen ud fra praktiseret skrabevirksomhed og landings form.”
Sv ar:
FSKPO har fremsat påstande om, at reglerne om begrænsninger for motorkraft i Limfjorden ikke
ov erholdes, og at flere fartøjer anvender motorer, der reelt har en højere motorkraft end tilladt. På den
baggrund har Fiskeristyrelsen igangsat en ekstraordinær kontrolindsats i Limfjorden, som supplement
til den nationale prøvetagningsplan for kontrol af motorkraft, der blandt andet har fokus på område 22
i Østersøen.
Det er teknisk v anskeligt at efterprøve den angiv ne motorkraft, hvorfor det er nødv endigt at gentænke
det danske kontrol-set up. Til det formål er der nedsat en tv ærministeriel arbejdsgruppe, der skal
komme med anbefalinger til en sty rkelse af kontrollen. Ministeriet modtager meget ge rne konkrete
forslag, og v il i det hele taget sørge for at inddrage fiskerierhvervet.
Mi ni steriet for Fødevarer, Landb rug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om kommenter til henvendelse af 3/2-22 fra Limfjordsfiskernes Østersforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om Hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2550681_0002.png
Ifølge praksis er sanktionen for ov ertrædelse af fiskerireglerne, fx om motorkraft i Limfjorden, at
fartøjsejeren og/eller fartøjsføreren pålægges en bøde. V ed grov ere tilfælde kan fartøjsejeren
midlertidigt får inddraget sin licens (også kaldet ’aktuelle tilladelse’) til at fiske i en nærmere fastsat
periode. Herefter kan det pågældende fartøj genoptage fiskeriet, forudsat at det ulovlige forhold er bragt
til ophør. V ed gentagelser kan der blive tale om at inddrage licensen i den resterende gyldighedsperio de.
Hv is forholdet ikke bringes i orden, efter at der er giv et bødestraf eller efter en ev t. inddragelse af
licensen, har Fiskeristyrelsen mulighed for helt at slette fartøjet fra Fiskeristyrelsens register.
En indehav er af et fartøj, der er blev et pålag t en sanktion, v il fortsat v ære omfattet af regler og
rettigheder, der følger af den gældende fiskeriregulering. En FTA til blåmuslinger er den bagved liggende
rettighed, som i henhold til FTA -bekendtgørelsen giver mulighed at få udstedt en ’aktuel tilladelse’ til
fiskeri efter blåmuslinger. Det v il sige, at det at v ære pålagt en sanktion, ikke afskærer en fisker med
licens til fiskeri efter blåmuslinger fra opretholde sine rettigheder ifølge Fartøjstilladelsesandelen (FTA).
Det forhold, at der er sker et fiskeri, som er ulov ligt på grund af ov ertrædelse af regler, f.eks. om
maksimal motorkraft, har således ikke indfly delse på selve den bagved liggende rettighed t il at fiske,
f.eks FTA’en eller en kv oteandel.
2. Aktuel tilladelse
FSKPO næv ner, at Fiskeristy relsen efter bekendtgørelsen også har mulighed for at indskrænke
tilladelsen, og at denne er en aktuel tilladelse:
”Af det juridiske notat fremgår det, at reglerne om bifangster af hjertemuslinger er fastsat som et
særligt vilkår i tilladelserne, som lyder: ”Enhver landing og ethvert parti blåmuslinger må højst
indeholde en bifangst på 49 vægtprocent hjertemuslinger, der skal fiskes og landes samtidig med
blåmuslingepartiet. Bifangsten af hjertemuslinger indgår i fartøjets kalenderdags- og
kalenderugeration af blåmuslinger.
Her nævner det juridiske notat en ”tilladelse” og disse udstedes på årlig basis til FTA ejerne. En for en
periode dækkende tilladelse kan i vores optik ikke ses som en fast forankret rettighed, og bør kunne
tilbagekaldes, henholdsvis reguleres, hvis omstændighederne påbyder det, det kan tydeligt læses i
bekendtgørelse nr. 1 460 af 1 4. dec. 2010, at tilladelsen gives på særlige vilkår, og fiskeristyrelsen kan
indskrænke tilladelsen, som jo er givet som aktuel sådan. Derfor forekommer
redegørelsen os et forsøg på at bortforklare sagens kerne.”
Sv ar:
En Fartøjstilladelsesandel (FTA) til blåmuslinger giver i henhold til FTA -bekendtgørelsen mulighed at
få udstedt en ’aktuel tilladelse’ til fiskeri efter blåmuslinger. Fiskeristyrelsen kan i tilladelserne for de
enkelte fiskerier fastsætte særlige v ilkår for udnyttelsen af tilladelsen. Det kan bl.a. fastsættes , hvilke
mængder, der maksimalt må fiskes, medbringes og landes med fartøjet, for nærmere angivne perioder
og fangstrejser, og at der kun må fiskes i bestemte områder.
Fiskeristy relsen har ikke siden v ilkåret blev tilføjet i tilladelserne i 2003 foretaget ændringer af
bifangstprocenten på 49 pct. uden for Natura 2000 områderne. Konklusionen i ministeriets notat af 5.
nov ember 2020 om, at dette vilkår er en beskyttet rettighed, baserer sig hovedsagligt på, at v ilkåret om
49 pct. bifangst har v æret uændret siden 2003. I notatet indgår v urderinger af mulighederne for at
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om kommenter til henvendelse af 3/2-22 fra Limfjordsfiskernes Østersforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om Hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2550681_0003.png
begrænse rettigheden. Ov erv ejelser som indgår i ministeriets arbejde med et forslag til en ny
forv altningsmodel.
3. Bifangst/direkte fiskeri
Med hensy n til, om der har v æret tale om bifangst eller målrettet fiskeri, skriver FSKPO, at der reelt har
v æret tale om et målrettet fiskeri, og at ordet bifangst ikke kan anv endes i denne sammenhæng, idet
bety dningen af ordet bifangst er ”utilsigtet fangst af anden art end den, der fiskes målrettet efter ved det
aktuelle fiskeri”.
FSKPO skriv er v idere i henv endelsen om bifangst:
”Anden fortolkning må anses for en tillempelse af uregulær art, der i den grad tilgodeser
blåmuslingefiskerne. Disse må godt udøve direkte fiskeri på hjertemuslingerne, hvilket der
indiskutabelt er tale om – man kalder det blot bifangst, men for så vidt angår østersfiskerne og deres
ønsker gælder der andre regler – de kan hverken udøve direkte fiskeri på hjertemuslingerne eller lade
dem omtale som bifangst, tilsvarende de godkendte fiskere."
Endv idere bemærker FSK, at
”det [fiskeriet efter hjertemuslinger, red.] er blevet godkendt som bifangst
af uforklarlige årsager”.
Sv ar:
Der findes forskellige opfattelser af begrebet ’bifangst’, herunder hv orledes begrebet skal forstå rent
sprogligt. I nærværende sag er det afgørende dog den juridiske definition af begrebet.
Der findes ikke en generel juridisk definition af begrebet ’bifangst’ i fiskerilovgivningen, hverken i den
danske fiskerilov eller i EU-lov givningen. Derimod har spørgsmålet om direkte fiskeri c ontra bifangst
v æret genstand for utallige drøftelser genne m mange år, uden at der dog er fastlagt en entydig definition.
Der forekommer således også forskellige juridiske definitioner i forskellige regelsæt, men i mangel på
en definition i et regelsæt, må man basere sig på den administrative praksis.
Afgørende er således den specifikke definition, der lægges til grund i den konkrete situation.
Bekendtgørelse nr. 1 258 af 27 . nov ember 2019 om regulering af fiskeri efter muslinger og østers
fastlægger imidlertid ikke en definition af begrebet ’bifangst’. Der må i stedet ses på den praksis, der
lægges til grund v ed administration af reglerne om fiskeri efter muslinger.
V ed fiskeri efter blåmuslinger er der praksis for, at spørgsmålet om hovedfangst og bifangst opgøres for
hele fangstrejsen, dvs. for det samlede fisker i i perioden fra fiskefartøjets afsejling fra hav n til fartøjet er
retur i hav n. Denne praksis er på linje med den generelle praksis på fiskeriområdet, men der kan
forekomme konkrete tilfælde, hv or der er en anden praksis. Dermed er det fuldt lovligt, at et fartøj først
fisker efter blåmuslinger (som målart) og dernæst efter hjertemuslinger (som biart).
Denne fortolkning af reglerne redegjorde daværende fødevareminister for allerede i 2017 ved besvarelse
af MOF alm. del spørgsmål 37 2 (2016-2017), hvori der svares: ”Begrebet bifangst anvendes, når en andel
af en fangst udgøres af andre arter end hovedfangsten eller målarten. For at et fiskeri, i dette tilfælde
blåmuslingefiskeri, kan defineres som v ærende et fiskeri efter blåmuslinger, skal der til enhver tid være
min 51 % blåmuslinger (målart) ombord på fartøjet og max. 49% hjertemuslinger uden for Natura 2000
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om kommenter til henvendelse af 3/2-22 fra Limfjordsfiskernes Østersforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om Hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2550681_0004.png
områder. Hv is andelen af hjertemuslinger ov erstiger 49% procent, er fiskeriet ikke længere et
blåmuslingefiskeri og dermed ulovligt.”
V ilkår om bifangst af hjertemuslinger blev indskrevet i licenser til fiskeri efter blåmuslinger fordi
Fødev areministeriet ikke ønskede at øge det samlede fiskeritryk på Limfjorden, hvilket er baggrunden
for betingelsen om, at de fiskede hjertemuslinger skal fragå ugekvoten for blåmuslinger.
Endelig bemærkes, at Fiskeristyrelsen fra østersfiskerne kun har modtaget ansøgninger om tilladelser
til et direkte fiskeri efter hjertemuslinger, og at der fra østersfiskernes side ikke er ansøgt om tilsvarende
v ilkår om bifangst af hjertemuslinger.
Det er er Fødev areministeriets v urdering, at et tilsv arende v ilkår om bifangst , såfremt det blev ansøgt,
v ille kunne indskrives i østerslicensen.
4. Kontrolforanstaltninger
FSKPO næv ner i forbindelse med bifangst, at der har v æret manglende kontrolforanstaltninger siden
2003:
”Den juridiske udredning forekommer at være et forsvarsskrift for undladesynd i relation til
manglende kontrolforanstaltninger siden 2003, kort og godt. Alt til ugunst for vores medlemmer, der
forgæves har forsøgt at indhente tilladelse til hjertemuslingefiskeri (stort el. lille sådant).”
Sv ar:
Fiskeristy relsen kontrollerer muslinge- og østersfiskeriet ud fra en risikobaseret tilgang. Der foretages
kontrol af landinger ift. logbogstolerance og artsammensætning mv., ligesom det v ed landingskontrol
kontrolleres, om den tilladte bifangstprocent er o v erholdt. Endv idere foretages der kontrol af de
indsamlede BlackBox data. Der foregår 1 00 pct. BlackBox kontrol af alle fangstrejser i Natura 2000-
områder, mens 1 0 pct. af fangstrejserne uden for Natura 2000 områder kontrolleres for muslinge- såvel
som østersfiskeriet.
5. Vurdering om kring ekspropriation
FSKPO mener ikke, at man kan sammenligne v urderinger omkring privatretlig fast ejendom og meddelt
tilladelse, og skriver:
”Af notatet fremgår, at der forsøges sammenlignelighed med vurderingen omkring ekspropriation.
Altså relationen mellem privatretlig fast ejendom contra en meddelt tilladelse. Også hævd har været
omtalt af fiskeristyrelsen.
Når bekendtgørelse nr. 1 460 nærlæses omkring forbehold til tilladelse, synes forholdet om
ekspropriation/erstatning til fartøjsejere med tilladelse ikke at være relevant. Regulering
fra fiskeristyrelsens side er – og har været - en åbenbar og relevant mulighed.”
Sv ar:
Omdrejningspunktet i ministeriets notat af 5 . nov ember 2020 er netop, om v ilkåret om bifangst på op
til 49 pct. hjertemuslinger i tilladelserne til fiskeri efter blåmuslinger samlet set vurderes at udgøre en
besky ttet rettighed efter grundlovens § 7 3. Konklusionen er, at dette er tilfældet.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om kommenter til henvendelse af 3/2-22 fra Limfjordsfiskernes Østersforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om Hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2550681_0005.png
Det fremgår af notatet: ”Sammenfattende må det konkluderes, at muligheden for bifangst af
hjertemuslinger, som er tilknyttet retten til fiskeri efter blåmuslinger (en FTA/blåmuslinger) vurderes
at udgøre en beskyttet rettighed efter grundlovens § 7 3.
I denne v urdering er der særligt lagt v ægt på, i) at muligheden for bifangst af hjertemuslinger er giv et
uændret i tilladelser til blåmuslingefiskeri uafbrudt siden 2003, hvorved fiskerne i høj grad har
indrettet sig på også at kunne fiske hjertemuslinger som en bifangst…”
Det forhold, at der i bekendtgørelsen er hjemmel til at fastsætte v ilkår og således også at ændre disse,
ændrer ikke på den samlede v urdering.
Det skal tillige bemærkes, at det af § 1 0, stk. 3, i FTA -bekendtgørelsen fremgår, at "muligheden for at få
udstedt tilladelse, jf. § 2, på baggrund af et fartøjs status som FTA -fartøj, kan opsiges med 8 års v arsel
af Miljø- og Fødev areministeriet. Opsigelsen v il b live fastsat v ed bekendtgørelse samt meddelt ejerne af
de fartøjer for hv ilke, det er noteret i Fiskeristyrelsen, at fartøjet har status som FTA -fartøj." Dette taler
tillige for, at der er tale om grundlovsbeskyttede rettigheder.
Med hensy n til om tidligere udmeldinger om, at fordelingen af hjertemuslinger ville blive taget op til
ov ervejelse, kan anses som en opsigelse af rettigheden, henvises til FTA -bekendtgørelsen, hvor det
fremgår, at opsigelsen skal fastsættes ved bekendtgørelse.
6. Konkrete spørgsmål
Endelig stiller FSKPO 5 konkret spørgsmål:
a)
[Om] Fiskeriet har foregået med lovlige eller ulovlige motorer?
Sv ar:
Der henv ises til sv aret under punkt 1 .
b)
[Om] Enhver landing har fundet sted som loven foreskriver, og med hvilken
overbevisning man kan udtale sig herom, f.eks. en redegørelse fra kontrollen af, om
reglerne er blevet overholdt?
Sv ar:
Af nedenstående oversigt over overtrædelsesfrekvensen for sæsonen 2019/2020 er det tydeligt, at der
er meget få konstaterede overtrædelser af reglerne for fiskeri efter blåmuslinger. Det skal bemærkes, at
der ikke udføres kontrol af samtlige fangstrejser og landinger, men der udføres en risikobaseret kontrol.
Limfjorden
Antal
af
fangstrejser:
1 957
Ov ertrædelser
V edr. logbog
1 stk.
Manglende
Landingsdeklaration
2 stk.
Manglende
melding om
landing
2 stk.
Ov ertrædelse
af
Licens
v ilkår
3 stk.
c)
Om aftale om kystfiskerordning fra 2019 ikke burde have understreget at adgang
til hjertemuslinger ikke var en ret, men en midlertidig tilladelse?
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om kommenter til henvendelse af 3/2-22 fra Limfjordsfiskernes Østersforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om Hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2550681_0006.png
Sv ar:
Aftalen om y derligere styrkelse af Ky stfiskerordningen fra 2019 er en politisk aftale, som er indgået af
alle Folketingets partier. Af aftalen fremgår under punktet Øv rige elementer, at ”Aftaleparterne
konstaterer, at der ikke foreligger en bestandsvurdering for hjertemuslinger i Limfjorden. Man er enige
om at afv ente DTU’s bestandsvurdering af hjertemuslingebestanden i Limfjorden, før man kan tage
stilling til de fremtidige rammer for et fiskeri efter hjertemuslinger.” Aftalen forholder sig således ikke
til spørgsmålet om rettigheder.
d)
Om det faktum at et større fiskeri først gik i gang i 201 3 har indfly delse på en
påstået juridisk rettighed?
Sv ar:
V ed v urderingen af, om der foreligger en juridisk rettighed, er det uden betydning, om og i hv ilken grad,
at rettigheden har v æret udnyttet.
Det fremgår ministeriets notat af 5. nov ember 2020 fremgår: ”Sammenfattende må det konkluderes, at
muligheden for bifangst af hjertemuslinger, som er tilkny ttet retten til fiskeri efter blåmuslinger (en
FTA/blåmuslinger) v urderes at udgøre en beskyttet rettighed efter grundlovens § 7 3.
I denne v urdering er der særligt lagt v ægt på, i) at muligheden for bifangst af hjertemuslinger er giv et
uændret i tilladelser til blåmuslingefiskeri uafbrudt siden 2003, hvorved fiskerne i høj grad har
indrettet sig på også at kunne fiske hjertemuslinger som en bifangst …”
e)
Fastholder ministeriet, at begrebet bifangst, som det fortolkes og administreres
af styrelsen, er lovmedholdeligt – set i relation til afvisning på tilsvarende tilladelse til
vores østersfiskere i Limfjorden?
Sv ar:
Der henv ises til sv aret under punkt 3.
6