Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 2. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 573 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 4. februar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lise Bech (DF).
Spørgsmål nr. 573 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ministeren har med svar på MOF alm. del – spørgsmål 144 anerkendt, at regeringen kendte til de pro-
blemer, som Den Danske Dyrlægeforening nævner om EU-forordning 2019/6 om veterinærlægemidler,
inden ikrafttrædelsen i 28. januar 2022, og ministeren oplyste i svaret, at Fødevarestyrelsen vil arbejde
for, at forordningen ændres, således at det igen bliver muligt at afkorte behandlingen i veterinærfagligt,
velbegrundede tilfælde af hensyn til antibiotikaforbruget. Vil ministeren redegøre for, hvad Fødevare-
styrelsen har gjort, for at forordningen blev ændret, eller om indsatsen var uden effekt? Er ministeren
enig i, at det er et kæmpe demokratisk problem med sådanne EU-forordninger, der ikke skal igennem
behandling i Folketinget, men blot vedtages som EU-ret, uden at Folketinget kan ændre, vedtage eller
afvise det?”
Svar
Jeg er ikke enig i, at den proces, der fører til vedtagelse af en EU-forordning, er udemokratisk. Når der
foreligger et forordningsforslag fra EU-Kommissionen, sendes forslaget i offentlig høring. Herefter ud-
arbejdes et grundnotat, som oversendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Føde-
vareudvalg senest 4 uger efter forslaget er fremsat. I Folketingets Europaudvalg forelægges sagen til
forhandlingsoplæg, inden der forhandles et kompromis på plads i Rådet.
Det skal i den forbindelse understreges, at det er vigtigt, at interessenterne involverer sig i lovgivnings-
processen i EU, herunder rejser relevante bekymringer i forbindelse med afgivelse af høringssvar over
for de relevante nationale myndigheder og EU’s institutioner mv. Høringsprocessen af veterinærlæge-
middelforordningen fandt sted i 2014, og forordningen blev vedtaget i 2018. Det var dog først i marts
2020, at Landbrug & Fødevarer rettede henvendelse til Fødevarestyrelsen med en bekymring om, at
reglen i artikel 106, stk. 1, kan føre til et utilsigtet merforbrug af antibiotika til dyr i Danmark. Tilsva-
rende
reagerede
Den
Danske
Dyrlægeforening
først
på
bestemmelsen
i
2020.
Fødevarestyrelsen har siden da gentagne gange gjort EU-Kommissionen opmærksom på problemstil-
lingen og efterspurgt løsningsmuligheder inden for rammerne af forordningen. EU-Kommissionen har
dog kun peget på opdatering af markedsføringstilladelserne (SPC’erne) for de problematiske lægemidler
som løsningsmulighed.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K