Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2543218_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 15. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 553 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 2. februar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 553 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor man i Fødevarestyrelsen endnu ikke har indført digitale eksport-
certifikater lignende det system, man har i Holland i stedet for den fysiske brevform?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsen har siden 2014 arbejdet på at digitalisere udstedelsesprocessen vedrørende eksport-
certifikater. Selve udviklingen af it-systemet startede imidlertid først i april 2019 og var oprindeligt plan-
lagt til at tage ca. 1 år. Fødevarestyrelsen overtog ejerskabet af it-systemet ultimo marts 2021 (ca. 1 år
forsinket), og der udestår pt. kun en gennemførelse af en driftsprøve med leverandøren. Når it-systemet
er endeligt leveret, skal det implementeres i organisationen og udrulles til erhvervet.
I sommeren 2021 gennemførte Fødevarestyrelsen et pilotforløb med fire pilotdeltagere fra erhvervet for
at vurdere, om organisationen såvel som erhvervet var parate til at tage den udviklede it-løsning i brug.
Pilotforløbet viste nogle udfordringer i forhold til styrelsens forretningsgange samt for forskellige dele
af branchen. Fødevarestyrelsen vil finde solide løsninger på de identificerede udfordringer, inden it-
systemet tages i anvendelse, så fødevareeksporten ikke vanskeliggøres i forbindelse med implemente-
ringen af it-systemet.
Den nederlandske it-løsning er anderledes end den model, som Fødevarestyrelsen har fået udviklet. Sy-
stemløsningerne kan derfor ikke sammenlignes direkte. Nederlandene tog eksempelvis udgangspunkt i
deres store antal importer, som gik gennem Rotterdam ind i EU og havde et stort fokus på at genbruge
information, som allerede fandtes digitalt i andre systemer.
Processen fra afdækning, udvikling og begyndende implementering i Nederlandene tog ca. 8 år. I 2004
begyndte Nederlandene en analyse af eksport- og importområdet, og udviklingen af systemet blev igang-
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om, hvorfor man i Fødevarestyrelsen endnu ikke har indført digitale eksportcertifikater lignende det system, man har i Holland i stedet for den fysiske brevform, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
sat i 2006. I 2010 startede Nederlandene implementeringen af systemet, og i 2012 påbegyndtes en pro-
ces i forhold til udveksling digitalt med tredjelande. Om end Nederlandene har indgået aftaler med flere
tredjelande om digital udveksling af oplysninger for visse produktkategorier, anvender Nederlandene
stadig i overvejende grad fysiske certifikater i forhold til forsendelserne. Hvorvidt en digital udvekslings-
løsning kan implementeres afhænger dermed også af, at der kan indgås aftaler for de respektive pro-
duktkategorier med de pågældende tredjelande.”
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
2