Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2503182_0001.png
16. december 2021
J.nr. 2021-7987
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 53 af 15. oktober 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om den forventede udvikling i ikke-genanvendt plastemballageaffald, der generes i Danmark over de kommende år, med og uden den vedtagne tredobling af emballageafgiften, til skatteministeren
2503182_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den forventede udvikling i ikke-genanvendt plastemballageaf-
fald, der generes i Danmark over de kommende år, med og uden den vedtagne tredobling
af emballageafgiften? Og vil ministeren redegøre for den forventede udvikling, hvis tre-
doblingen af emballageafgiften blev tilbagerullet på genanvendt plast, mens den blev fast-
holdt på såkaldt ”jomfruelig” plast?
Svar
Mængden af plastbæreposer skønnes at udgøre ca. 3.900 ton i 2022 og ca. 3.800 ton i
2023,
jf. tabel 1.
Som det fremgår af besvarelsen af svar på SAU alm. del spm. 52, består
disse i varierende grad af genanvendt plastik. Desuden lægges det lægges til grund, at 90
pct. af poserne udgøres af minimum 80 pct. genanvendt plast.
Mængden af engangskrus i plast skønnes at udgøre ca. 1.300 ton i 2021 og ca. 1.300 ton i
2023. Heraf udgøres ca. 25 pct. af genanvendt plast. Der lægges til grund, at engangskrus
er den eneste nævneværdige tilbageværende mængde engangsservice af plast omfattet af
emballageafgiftsloven efter 2021,
jf.
EU’s Engangsplastikdirektiv
Tabel 1. Mængde af plastbæreposer -og engangskrus omfattet af emballageafgiften
Plastbæreposer, ton
A. Grundforløb med nuværende afgift
B. Ved tilbagerulning på begge typer plastik
C. Ved tilbagerulning på genanvendt plastik
Engangskrus, ton
A. Grundforløb med nuværende afgift
B. Ved tilbagerulning på begge typer plastik
C. Ved tilbagerulning på genanvendt plastik
2021
1.300
2021
3.900
2022
3.900
6.100
5.200
2022
1.300
2.650
1.600
2023
3.800
6.100
5.050
2023
1.300
2.650
1.600
Kilde: COWI-rapport
”Kortlægning af afgiftsbelagt engangsservice og plastikbæreposer af genanvendt og virgint plastik” af
Mængde (ton)
2020
2021
2022
2023
juni 2021 samt Skatteministeriets beregninger.
Afgifterne på bæreposer og engangsservice blev tredoblet 1. januar 2020. Mængden af
Ved tilbagerulning på begge typer plastik
4.300
4.200
4.150
plastbæreposer og engangsservice faldt således med ca. 30 pct. i 2020. Desuden blev det
1. januar 2021 forbrudt at udlevere bæreposer gratis, og en minimumspris på 4 kr. pr.
Ved tilbagerulning på genanvendt plastik
4.350
4.250
4.150
pose blev indført. Disse ændringer ligger til grund for den skønnede udvikling i grundla-
get, hvis størrelsesorden understøttes af de foreløbige regnskabstal for provenuet for
2021. Den fulde adfærdseffekt af regelændringerne er dog endnu usikker. Desuden har
der over en årrække været en generel nedadgående tendens i forbruget.
Af tabel 1 fremgår scenarier for lempelse af emballageafgiften, idet der spørges til udvik-
lingen i grundlaget ved hhv.
A. udviklingen ved gældende regler
Grundforløb med nuværende afgift
4.150
4.050
3.950
3.900
Side 2 af 3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om den forventede udvikling i ikke-genanvendt plastemballageaffald, der generes i Danmark over de kommende år, med og uden den vedtagne tredobling af emballageafgiften, til skatteministeren
2503182_0003.png
B.
udviklingen ved tilbagerulning af tredoblingen for produkter af såvel
genanvendt som virgint eller
såkaldt ”jomfruelig”
plastik, og
C.
udviklingen hvis tredoblingen af emballageafgiften tilbagerulles på
genanvendt plast, mens den fastholdes på virgint plast.
Sidstnævnte (scenarie C) vil indebære en differentiering af satserne for virgint og genan-
vendt plast. Det skønnes, at en tilbagerulning af tredoblingen af afgiften alene på genan-
vendt plastik med betydelig usikkerhed vil medføre en stigning i forbruget af plastik med
hhv. 1.300 ton for bæreposer og 300 ton for engangskrus i 2022,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der udestår vurdering af de administrative og implementeringsmæssige
konsekvenser her, herunder hvornår en sådan differentiering kan gennemføres. Disse
vurderes umiddelbart at være betydelige,
jf. besvarelse af MOF alm. del
spm. 52.
Det bemærkes, at en lempelse af afgiften forventes at blive overvæltet i et fald i forbrugs-
prisen og medføre en stigning i forbruget af bæreposer samlet set, herunder en vis substi-
tutionseffekt til bæreposer af genanvendt plast.
Side 3 af 3