Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2486753_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 24. november 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 14. oktober 2021. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren oplyse, om der er nogen EU-retlige regler/aftaler til hinder for, at Danmark laver mere
restriktive regler for kalvetransporter end de nuværende?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Transportforordningen
1
indeholder en lang række bestemmelser, som har til formål at beskytte dyrene
under transport i EU.
Danmark kan indføre mere restriktive regler for transport af kalve, der udelukkende afvikles i Danmark,
dvs. hvor både afgangssted og bestemmelsessted er i Danmark.
For transporter der går ud af landet (transport i EU), gælder reglerne i transportforordningen, og her er
det ikke muligt at indføre mere restriktive regler. De regler i transportforordningen, som er bredt for-
muleret, har medlemsstaterne mulighed for at supplere i national ret. Det har Danmark bl.a. gjort i for-
bindelse med bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december 2006 af om beskyttelse af dyr under transport.
Det forventes, at EU-Kommissionen åbner for ændringsforslag af transportforordningen i 2023. Under
denne proces vil det for alle medlemsstater være muligt at stille forslag til ændringer af transportforord-
ningen."
Jeg er allerede i dialog med andre EU-medlemsstater om, hvordan EU-kravene til dyrevelfærd under
transport kan forbedres, når EU-Kommissionen fremlægger sit forslag til ændring af transportforord-
ningen. På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021 understregede jeg behovet for en
revision af EU-lovgivningen om transport af dyr. Kommissionen bekræftede, at transportforordningen
ville blive medtaget i den kommende revision af EU’s dyrevelfærdslovgivning, som ventes i slutningen
af 2023.
1
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om der er nogen EU-retlige regler/aftaler til hinder for, at Danmark laver mere restriktive regler for kalvetransport end de nuværende, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Som det fremgår af aftalen af 4. oktober 2021 om en grøn omstilling af dansk landbrug (indgået mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konser-
vative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet), vil regeringen arbejde for en maksi-
mal transporttid for husdyr i EU. Det gælder også for kalve. Fastsættelsen af den konkrete transporttid
bør ske på baggrund af en forskningsmæssigt begrundet vurdering.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2