Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2534197_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. februar 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 413 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 10. januar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 413 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren oplyse, om det i praksis er muligt at mælkefodre flere hundrede kalve ombord på en
lastbil? Og i hvilke tilfælde vurderer ministeren, at det ikke er nødvendigt at fodre ikke-fravænnede kalve
efter 9 timers transport?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”De transportmidler, der for nuværende benyttes ved lange forsendelser af ikke-fravænnede kalve, giver
ikke mulighed for mælkefodring af flere hundrede kalve ombord på transportmidlet. Dette skyldes til
dels, at drikkesystemet på transportmidlet ikke er udformet, så det let kan rengøres, hvilket kan medføre
dårlig hygiejne og øget risiko for, at kalvene blive syge af f.eks. diarré. Kalvene bliver også syge, hvis
mælken ikke har den rette temperatur. Det kan være vanskeligt at sikre den rette temperatur af mælken,
når mælken skal blandes under et hvil på en time på f.eks. en motorvejsrasteplads.
Det er et krav efter de danske regler
1
, at kalve i besætninger fodres to gange dagligt. Det Veterinære
Sundhedsråd har i en udtalelse fastslået, at dette også gælder for kalve under transport
2
. Såfremt kal-
vene er fodret på samlestedet inden afgang, er det ikke nødvendigvis påkrævet at fodre dem efter ni
timers transport. Dette afhænger af, hvorvidt kalvene udviser tegn på sult. Transportforordningen fore-
skriver, at kalvene skal have et hvil på en time efter ni timers transport. I forbindelse med hvilet skal
kalvene vandes og om nødvendigt fodres. Hvis kalvene i forbindelse med hvilet udviser tegn på sult, er
det chaufførens ansvar at sørge for, at kalvene bliver fodret. Endelig bør det påpeges, at kalvene også
bliver fodret ved ankomst til bestemmelsesstedet.”
1
2
Bekendtgørelse nr. 1743 af 30. november 2020 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af kvæg.
”Fodring af ikke-fravænnede småkalve herunder i forbindelse med transport”, Det Veterinære Sundhedsråd
(2016).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om det i praksis er muligt at mælkefodre flere hundrede kalve ombord på en lastbil? Og i hvilke tilfælde vurderer ministeren, at det ikke er nødvendigt at fodre ikke-fravænnede kalve efter 9 timers transport, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2