Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 2. februar 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 390 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 5. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 390 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren, jf. svaret på MOF alm. del - spørgsmål 39, præcisere, om ministeren finder det forsvar-
ligt med så lange transporter af kalve ned til 2 uger gamle? Agter ministeren at rejse det over for EU med
det mål at få disse meget lange transporttider nedbragt væsentligt, og vil ministeren her præcisere,
hvilke timeantal, ministeren mener, er rimeligt?”
Svar
Jeg er enig i, at det er vigtigt, at reglerne for transport af kalve bliver overholdt.
Som led i den politiske aftale af 25. juni 2020 om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet
kontrolkoncept for dyretransporter (indgået mellem regeringen og V, DF, RV, SF, EL, KF, NB, LA og
ALT) har Fødevarestyrelsen haft et særligt fokus på spædekalves transportegnethed samt den generelle
regelefterlevelse i forbindelse med transport af spædekalve. Fødevarestyrelsen har i 2021 udført en
række dybdegående kontroller af kalvetransporter, hvor kalvenes alder bl.a. er blevet kontrolleret. Det
sker med henblik på at sikre, at kalvene har været over 14 dage gamle, inden de sendes ud på en langvarig
transport, hvilket transportforordningen
1
kræver.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er ved at undersøge, om kravene for bl.a. kalve-
transporter bør skærpes. EFSA forventes at offentliggøre sine foreløbige betragtninger i 2022.
Det er meget positivt, at EFSA undersøger området nærmere, så vi kan få et fagligt input til den bedst
mulige tilrettelæggelse af reglerne vedrørende transport af kalve. Jeg er i den forbindelse åben over for
at drøfte både aldersgrænsen for kalves transportegnethed og kalves transporttid, når resultatet af un-
dersøgelsen foreligger. Jeg vil endvidere rejse spørgsmålet om transport af kalve i EU-regi i forbindelse
med den kommende revidering af transportforordningen.
I forhold til at begrænse transporten af spædekalve vil jeg i denne sammenhæng nævne slagtepræmie-
ordningen, som er en mulighed, som anvendes i Danmark under den fælles landbrugspolitik. Formålet
1
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K