Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2520426_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-91
Den 28. januar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 384 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2022 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 384
Hvad kan ministeren oplyse om sagen, som er omtalt i artiklen ”Spildevandssag når EU-
Kommissionen: - Det kan være en gamechanger”, Effektivt Landbrug, den 23. december 2021?
Hvilke initiativer giver sagen anledning til fra ministeren?”
Svar
Miljøministeriet har ikke fået henvendelse fra hverken Agerskovgruppen, EU-Parlamentet eller EU-
Kommissionen om sagen, og har ikke flere oplysninger om den, end hvad der fremgår af artiklen.
Det ligger mig meget på sinde, at danskerne ikke skal fiske eller bade i spildevand. Derfor skal der
gøres en indsats i forhold til overløb af spildevand. Men som jeg tidligere har gjort opmærksom på, er
de data, en eventuel regulering vil skulle bygges på, ikke af så god en kvalitet, at vi kan indføre en afgift
på spildevandsoverløb.
Vi har derfor i min tid som miljøminister arbejdet kontinuerligt på at skaffe mere valide data på
overløbsområdet, så der er bedre grundlag for at iværksætte en indsats. Jeg har igangsat følgende
projekter:
Opdateret PULS-databasen, hvor kommunerne og forsyningsselskaber indberetter overløb
Gennemført en undersøgelse for at nedbringe usikkerheden på data om overløb gennem bedre
modeller og målinger
Opdateret datateknisk anvisning for regnbetingede udløb med nye vidensniveauer, så det kan
angives, hvor stor usikkerhed der er på opgørelsen af overløbsmængderne
Ændret spildevandsbekendtgørelsen, så kommunerne er endnu stærkere forpligtet til at
indberette data end tidligere
Forbedret datagrundlag for næste generations vandområdeplaner ved at lave ekstra
faunaklassevurderinger og besigtigelser ved overløb
Danmark mere end opfylder de krav, der fremgår af EU's Spildevandsdirektiv vedr.
spildevandsudledninger, herunder overløb. Spildevandsafgiften på næringsstoffer fra renseanlæg
følger ikke af EU-lovgivning og er med til at sikre, at danske renseanlæg renser langt bedre, end de
krav, der fremgår af Byspildevandsdirektivet og den danske spildevandsbekendtgørelse. Overløb er
fritaget for afgift, da usikkerheden på de data kommunerne indberetter i dag har en så stor usikkerhed,
at det ikke vurderes er hensigtsmæssigt at anvende indberetningerne som afgiftsgrundlag. Den
samlede usikkerhed på data om overløb er ca. 110 procent. Overløb bidrager med ca. 0,8 procent af
den samlede tilførsel af den største presfaktor på vores kystvand, nemlig kvælstof.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om kommentar til artiklen Spildevandssag når EU-Kommissionen: - Det kan være en gamechanger, Effektivt Landbrug, den 23. december 2021, til miljøministeren
Miljøstyrelsen er ansvarlige for den database, som kommunerne årligt indberetter udledningsdata til.
Miljøstyrelsen oplyser at: ”Der er ikke noget, der tyder på, at de danske kommuner indrapporterer
mindre overløbsmængder, end der reelt bliver udledt. Når kommunerne opdaterer grundlaget for
opgørelserne, ses flere eksempler på, at den samlede mængde falder”.
Der er i dag ikke krav i EU-reguleringen om indrapportering af overløb. Jeg ser gerne, at der indføres
krav om dette, når Kommissionen til efteråret fremlægger forslag til revidering af
Byspildevandsdirektivet.
Lea Wermelin
/
Kristian Baden Dambo-Korch
2