Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2517621_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
Bilag 29 - Beregning af stigning i affaldsgebyr ved klimaudspillet
om Grøn affaldssektor
27. maj 2020
Der er i forhandlingerne blevet spurgt ind til beregningerne bag stigningen i affalds-
gebyret, herunder hvordan regeringens forventede stigning i affaldsgebyret skal ses
ift. Dansk Affaldsforenings udmelding om en større stigning. Enhedslisten har også
bedt om at se Miljø- og Fødevareministeriets korrespondance med Dansk Affalds-
forening om beregningerne.
I udarbejdelsen af klimaudspillet om Grøn affaldssektor er der beregnet økonomi-
ske konsekvenser af affaldshåndtering ved mere genanvendelse og affaldsreduktion.
Beregningerne er baseret på bagvedliggende tal og forudsætninger udarbejdet af
COWI for Miljø- og Fødevareministeriet i 2019.
Notatet beskriver beregningen af stigningen i affaldsgebyret som følge af kommu-
nernes meromkostninger ved initiativerne i klimaudspillet – særligt strømlignings-
initiativet. Kommunernes håndtering af borgernes affald er reguleret ud fra hvile i
sig selv-princippet, hvorfor alle omkostninger og gevinster overvæltes i affaldsge-
byret.
Kravene som øger sortering forventes isoleret at medføre omkostninger i den
kommunale affaldshåndtering på ca. 100 mio. kr. årligt og derfor en mindre stig-
ning i affaldsgebyret startende i 2021 og stigende til gennemsnitligt ca. 55 kr. pr.
husstand i 2030 (i 2015 var affaldsgebyret mellem 1500-3000 kr.).
Ændringen i affaldsgebyret vil variere med de gældende sorteringskriterier i kom-
munerne. Borgere i kommuner, hvor der i dag sorteres i få fraktioner vil forment-
lig opleve en større stigning end de, der allerede i dag sorterer i mange fraktioner.
Det er på det nuværende grundlag ikke muligt at opdele den forventede gebyrstig-
ning geografisk. Stigningen i affaldsgebyret er beregnet på baggrund af omkost-
ningerne i initiativerne i Tabel 1 nedenfor, og derefter fordelt på 2,7 mio. hus-
stande i Danmark.
Stigningen i affaldsgebyrerne skønnes at blive delvist opvejet af effektiviseringer i
forbrændingssektoren, idet det tidligere er blevet estimeret, at en kapacitetsreduk-
tion via en model, der indebærer ophævelse af kommunernes ret til at anvise hus-
holdningernes og virksomhedernes forbrændingsegnede affald til egne anlæg,
vil medføre en effektiviseringsgevinst i størrelsesordenen 400 mio. kr. årligt som
forvente at komme borgere og virksomheder til gavn. Det er ikke muligt at
skønne den præcise effekt af disse effektiviseringer på affaldsgebyret.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
2517621_0002.png
Side 2 af 8
Tabel 1
Forventet årlig stigning i affaldsgebyret i 2030
Omkostninger
(mio. kr.)
Virkemiddel
Strømligning af de kommunale indsamlingsordninger for husholdningsaffald
-Heraf fælles informationskampagner
-Heras glas
-Heraf farligt affald
-Heraf papir
-Heraf pap
-Heraf metal
-Heraf plast
-Heraf fødevare- og drikkevarekartoner
138
-25
37
43
9
35
5
27
8
Hertil synergieffekter og effektiviseringer
Storskrald ud af affaldsforbrændingen
Mere direkte genbrug og klare rammer for kommunale genbrugspladser
Krav om mindre tabsrater i genanvendelse af plastik
Mål om 50 pct. reduktion af visse takeaway-emballager af plastik i 2026
Produktivitetsgevinst på øget genanvendelse af plastik
Sum
Stigning i affaldsgebyr (kr. pr. husstand)
26
9
-7
0
-3
-21
142
53
Tabel 1 viser, at
strømlining af de kommunale indsamlingsordninger for hus-
holdningsaffald
udgør den største andel af stigning i affaldsgebyret. Omkostnin-
gen består primært af øgede omkostninger til indsamling, transport og sortering.
Omkostningerne er beregnet for det antal boliger, herunder én-familieboliger, eta-
geboliger og fritidshuse, der i dag ikke har de forskellige ordninger til affaldsfrakti-
onerne, jf. Tabel 2.
Tabel 2
Antal nye henteordninger, som skal indføres med strømliningsinitiativer
Antal nye henteordninger
Affaldsfraktion
Papir
Pap
Glas
Metal
Plast
315.259
438.661
676.096
580.647
578.248
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
2517621_0003.png
Side 3 af 8
Farligt affald
Fødevare- og drikkevarekartoner
1.615.671
2.868.509
Kilde: COWI (2020)
Opstilling af nye affaldsspande ved husholdningerne indgår i indsamlingsomkost-
ningen. Omkostningen varierer mellem 10 kr. og 150 kr. årligt per beholder af-
hængigt af størrelsen. Tømningsomkostningen varierer mellem 10 kr. og 18 kr. pr
tømning af beholder. Bemærk at omkostningerne er lavere for etageboliger, hvor
flere husholdninger deles om beholderne.
Desuden indgår en effektiviseringsgevinst ift. fælles informationskampagner i kom-
munerne på ca. 25 mio. kr. årligt, idet kommunerne ikke længere hver især skal
udarbejde informationskampagner til borgerne.
Ud over beregningerne baseret på COWI’s forudsætninger, er der beregnet om-
kostninger på en synergieffekt på 2 pct. yderligere genanvendelse pr. år mellem
2025-2030 ud fra en forventning om, at borgerne løbende vil blive bedre til at sor-
tere affald, efterhånden som det bliver en vanesag. Omkostningen ved at borgerne
generelt bliver bedre til at sorterer er på 26 mio. kr. i 2030 og består i øgede om-
kostninger til tømning, transport og sortering.
Det fremgår ligeledes af Tabel 1, at nogle affaldsfraktioner udgør en større andel
end andre af stigningen i affaldsgebyret som følge af strømliningen. Heraf udgør
papir og metal en mindre andel, idet der et stort antal etablerede henteordninger for
disse typer affald, samt at de er billige at indsamle. Glas, pap og plastik udgør en
større andel til trods for at der også er mange etablere henteordninger for disse
typer affald, idet de er dyrere at indsamle grundet hhv. store og dyre beholdere for
glas og stor volumen trods lille vægt for plastik og pap. Farligt affald udgør den
største andel, idet der skal etableres mange nye henteordninger med dertilhørende
omkostninger. Fødevare- og drikkevarekartoner udgør en relativ lille andel på trods
af behovet for nye henteordninger, idet det forventes, at denne affaldsfraktion kan
indsamles sammen med en anden affaldsfraktion.
Tabel 1 viser derudover påvirkningen af øvrige initiativer på stigning i affaldsgeby-
ret, herunder:
-
Storskrald ud af affaldsforbrændingen
medfører omkostninger for hus-
holdningerne, idet der er meromkostninger til eftersortering og transport
sammenlignet med at forbrænde storskrald.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
Side 4 af 8
-
-
-
-
Mere direkte genbrug og klare rammer for kommunale genbrugs-
pladser
medfører en besparelse for husholdningerne ift. affaldshåndterin-
gen, når materialer bliver genbrugt på genbrugspladserne i stedet for at ind-
samles, transporteres og sorteres mv. Der indgår dog også både etablerings-
og driftsomkostninger for de genbrugspladser, der ikke indsamler til gen-
brug i dag, men disse opvejer ikke besparelserne.
Krav om mindre tabsrater i genanvendelse af plastik
medfører ingen
stigning i affaldsgebyret. Initiativet forstærker effekten af indførelse af hen-
teordningen af plast. Det skyldes, at der vil være mindre tab i behandlings-
kæden. Meromkostningerne består i øget sortering og transport. Salgsprisen
på plastmængden er sat til nul kr., idet kvaliteten forventes at være lav. Om-
kostningerne opvejes af besparelse af CO2-kvoter og –afgifter.
Mål om 50 pct. reduktion af visse takeaway-emballager af plastik i
2026
medfører en besparelse, idet affaldsreduktionen medfører at omkost-
ninger til håndtering af affaldet bortfalder.
Produktivitetsgevinst på øget genanvendelse af plastik
medfører en
besparelse. Det antages, at en større del af det indsamlede plastikaffald fra
husholdninger kan udsorteres og genanvendes med ny teknologi. De øko-
nomiske konsekvenser ved affaldshåndteringen inden forbrændingen inde-
holder sortering, transport efter sortering og salgsprisen er sat til nul, idet
kvaliteten af dette plastikaffald er meget lav. Idet der fjernes en stor mængde
plast, medfører produktivitetsgevinsten en betydelig CO
2
-reduktion. Dette
betyder en høj besparelse for kommunerne ift. CO
2
-afgift og kvotebetalin-
ger. Derfor medfører produktivitetsgevinsten netto en besparelse i affalds-
håndteringskæden, hvilket reducerer affaldsgebyret.
Yderligere forudsætninger bag beregningerne af stigningen i affaldsgebyret.
Udsortering af mad- og tekstilaffald
Der er ikke regnet omkostninger forbundet med udsortering af mad- og tekstilaf-
fald. Beslutningen om, at alle danskere (og europæere) skal sortere madaffald, blev
allerede truffet med revideringen af EU’s affaldsdirektiv i 2018. Miljø- og Fødeva-
reministeriet beregnede under de daværende forudsætninger, at det samlet set ville
være ca. 100 kr. billigere for borgerne per ton madaffald der genanvendes ift. at få
det forbrændt sammen med det øvrige restaffald (dette er ikke indberegnet i de
økonomiske konsekvenser ovenfor). Med regeringens udspil foreslås indsamling
af madaffald at træde i kraft 2,5 år tidligere end EU-kravet.
For tekstilaffaldet gælder det, at der kun har været mindre forsøgsordninger med
henteordninger af tekstilaffald i Danmark, hvorfor der ikke er beregnet økonomiske
konsekvenser. De kommuner, der indsamler tekstiler på genbrugspladser og via
forsøg med henteordninger, melder, at der overordnet er en positiv økonomi bag,
men det vurderes, at markedet kan blive udfordret, når der kommer flere mængder.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
2517621_0005.png
Side 5 af 8
Afsætningspriser for genanvendeligt affald
I genanvendelsen af affaldet vil der være en indtægt ved salg af visse genanvende-
lige materialer, som medregnes i den samlede effekt på affaldsgebyret, men denne
indtægt opvejer overordnet set ikke meromkostningerne ved affaldshåndteringen.
Afsætningspriserne for de genanvendelige materialer fremgår af Tabel 3 og er be-
regnet af og justeret i samarbejde med COWI. For plast varierer prisen pga. forskel-
lig kvalitet i plastikaffaldet, alt efter, hvilket initiativ der er tale om. I initiativet om
strømlining af husholdningernes sortering til genanvendelse, antages det, baseret på
en analyse fra Incentive, at salgsprisen på plast vil stige med 25 pct. ift. i dag som
følge af større puljer med ens kvalitet ved ensretning af sorteringskriterier.
Tabel 3
Afsætningspris, kr. pr. ton
Afsætningspris, kr. pr. ton
Affaldsfraktion
Papir
Pap
Glas
Metal
Plast
Haveaffald
Farligt affald
Fødevare- og drikkevarekartoner
700
700
10
1250
-1.000 til 741
-143
0
350
Kilde: Egne beregninger pba. COWI (2020)
Økonomiske konsekvenser ift. afgifts- og kvotebetalinger
Miljø- og Fødevareministeriet har i samarbejde med Skatteministeriet og Klima-
Energi- og Forsyningsministeriet beregnet konsekvenser ift. afgifts- og kvotebeta-
linger. Det skyldes primært den lavere CO
2
-udledning ved genanvendelse frem for
forbrænding af plastik, som medfører besparelser for kommunerne og dermed for
forbrugerne ift. afgifts- og kvotebetalinger.
Indtægter fra importeret affald
Endelig har Miljø- og Fødevareministeriet medregnet indtægter fra importeret af-
fald efter aftale med Energistyrelsen. Forbrændingsanlæggene betales for at mod-
tage og forbrænde al affald. Der er antaget en indtægt på 450 kr. pr. importeret
ton affald. Det importerede affald udgør dermed en gevinst for den samlede nati-
onale affaldsbehandling, da betalingen kommer fra udlandet. Indtægten falder i
takt med at importen falder, når kapaciteten på forbrændingsanlæggene tilpasses
til de danske affaldsmængder.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
2517621_0006.png
Side 6 af 8
Sammenligning af Dansk affaldsforenings og Miljø- og Fødevareministeri-
ets forudsætninger
I DAF’s notat om beregningen af stigningen i affaldsgebyret mangler mange oplys-
ninger for at kunne gennemskue beregningen. Det fremgår dog, at der er betydelige
forskelle i DAF’s og MFVM’s opgørelser, jf. Tabel 4.
DAF opgør kun stigningen for en gennemsnitlig én-familiebolig, mens MFVM i
tråd med COWI’s forudsætninger beregner stigningen for en gennemsnitlig hus-
stand i Danmark, dvs. inklusive etageboliger og fritidshuse. Herudover går MFVM
i beregningerne ud fra nuværende antal henteordninger for de forskellige affaldsty-
per i Danmark. Det er uklart, hvordan DAF i sin gennemsnitsbetragtning på 500
kr. pr. husstand har vægtet kommunernes forskellige udgangspunkter.
Det ser ud til, at DAF alene ser på de første led i affaldshåndteringskæden, mens
MFVM har beregnet konsekvenserne i hele kæden. MFVM’s beregninger tager ud-
gangspunkt i meromkostninger ift. nuværende håndtering af restaffaldet. Heri ind-
går køb og tømning af beholdere samt indtægter fra afsætning af genanvendeligt
affald, som er med i DAF’s beregninger. Desuden indgår sorterings- og transport-
omkostninger inklusive betaling af el- og dieselafgifter ifm. med disse led. Herud-
over er der i forbrændingsledet regnet med et fald i CO
2
-udledninger, der medfører
tilsvarende fald i CO
2
-afgifts- og kvotebetalinger. Endelig har MFVM regnet med
en effektiviseringsgevinst ift. fælles informationskampagner for kommunerne, som
ikke fremgår af DAF’s forudsætninger.
Øvrige væsentlige forskelle mellem forudsætningerne fremgår i noter under Tabel
4.
Tabel 4: Sammenligning af DAF’s og MFVM’s forudsætninger
Sats for omkost-
ning/indtægt
DAF
MFVM
Forskel (DAF-
MFVM)
Køb og tømning af beholdere
1
, mv.
Køb af beholder (årlig
omkostning)
(240 L) 70 kr. (mel-
lem 50 kr. og 100
kr.)
20 kr.
(Miljøkasse, 125 L-
660 L) 10-154 kr.
14 kr. for 240 L-
beholder
Tømning af beholder pr.
gang, gennemsnit
Tømning af beholder til
mad- og restaffald (årlig
omkostning)
14 kr. (mellem 10 kr.
og 18 kr.)
3
Se note 4
6 kr.
520 kr.
MFVM har ikke
medtaget madaf-
fald.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
2517621_0007.png
Side 7 af 8
Tømning af beholder med
tørre fraktioner (årlig om-
kostning)
260 kr.
96 kr. (mellem 77 kr.
og 115 kr.)
3
Tøm-
ning af miljøkasse:
20 kr.
indgår
indgår
CO
2
-, diesel- og el-
afgifter indgår
indgår
indgår
164 kr.
Sorteringsomkostninger
Transportomkostninger
Afgifter
-
-
-
CO
2
-kvoter
Fælles informationskam-
pagner
-
-
Afsætningspriser
5
Afsætningspris, metal
Afsætningspris, papir
Afsætningspris, pap
Afsætningspris, glas
Afsætningspris, madaffald
Afsætningspris, restaffald
1.400 kr. pr. ton
400 kr. pr. ton
100 kr. pr. ton
30 kr. pr. ton
-300 kr. pr. ton
6
-440 kr. pr. ton
1250 kr. pr. ton
700 kr. pr. ton
700 kr. pr. ton
10 kr. pr. ton
-
-450 kr. pr. ton
7
150 kr.
-300 kr.
-600 kr.
20 kr.
Afsætningspris, tekstiler
Afsætningspris, plastik
-475 kr. pr. ton
-2.700 kr. pr. ton
-
- 1.000 til 741 kr. pr.
ton
0 kr. pr. ton
-3.441 kr. til -1.700
kr.
-5.600 kr.
Afsætningspris, farligt af-
fald
Afsætningspris, drikke- og
fødevarekartoner
-5.600 kr. pr. ton
-
350 kr. pr. ton
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
Side 8 af 8
1: Der er en stor forskel i omkostningen, da DAF antager, at affaldstyperne indsamles i to-kammer-beholdere, mens der i
MFVM’s beregninger antages indsamling i fire-kammer-beholdere. DAF antager 13 tømninger årligt af beholdere med
tørre fraktioner, mens MFVM antager 6-8 tømninger årligt.
2: Beholdere til 20 husstande i etageboliger, dvs. pr. husstand er omkostningen gennemsnitligt væsentligt lavere. DAF har
regnet på en beholder, der passer til en en-familie-bolig (240 L), mens MFVM også har regnet på etageboliger og fritids-
huse. Det gør en stor forskel ift. omkostningen pr. husstand.
3: Afhængig af affaldstype og beholdertype.
4: MFVM antager ikke meromkostninger til restaffald, idet det antages, at det fortsat vil blive indsamlet.
5: DAF’s afsætningspriser er i salget fra kommuner til sorteringsanlæg, mens MFVM’s priser er i salget fra sorteringsanlæg
til oparbejdning.
6: Heri indgår sandsynligvis ikke biogastilskud, som i MFVM’s vurdering af omkostningerne til genanvendelse af madaffald
ifm. revideringen af EU’s affaldsdirektiv.
7: På kort sigt vil der være en indtægt på 450 kr. fra importeret affald, såfremt man erstatter affaldet, der flyttes fra restaf-
fald til genanvendelse. På længere sigt tilpasses forbrændingskapaciteten, så indtægten bortfalder.