Miljø- og Fødevareministeriet
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
Bilag 29 - Beregning af stigning i affaldsgebyr ved klimaudspillet
om Grøn affaldssektor
27. maj 2020
Der er i forhandlingerne blevet spurgt ind til beregningerne bag stigningen i affalds-
gebyret, herunder hvordan regeringens forventede stigning i affaldsgebyret skal ses
ift. Dansk Affaldsforenings udmelding om en større stigning. Enhedslisten har også
bedt om at se Miljø- og Fødevareministeriets korrespondance med Dansk Affalds-
forening om beregningerne.
I udarbejdelsen af klimaudspillet om Grøn affaldssektor er der beregnet økonomi-
ske konsekvenser af affaldshåndtering ved mere genanvendelse og affaldsreduktion.
Beregningerne er baseret på bagvedliggende tal og forudsætninger udarbejdet af
COWI for Miljø- og Fødevareministeriet i 2019.
Notatet beskriver beregningen af stigningen i affaldsgebyret som følge af kommu-
nernes meromkostninger ved initiativerne i klimaudspillet – særligt strømlignings-
initiativet. Kommunernes håndtering af borgernes affald er reguleret ud fra hvile i
sig selv-princippet, hvorfor alle omkostninger og gevinster overvæltes i affaldsge-
byret.
Kravene som øger sortering forventes isoleret at medføre omkostninger i den
kommunale affaldshåndtering på ca. 100 mio. kr. årligt og derfor en mindre stig-
ning i affaldsgebyret startende i 2021 og stigende til gennemsnitligt ca. 55 kr. pr.
husstand i 2030 (i 2015 var affaldsgebyret mellem 1500-3000 kr.).
Ændringen i affaldsgebyret vil variere med de gældende sorteringskriterier i kom-
munerne. Borgere i kommuner, hvor der i dag sorteres i få fraktioner vil forment-
lig opleve en større stigning end de, der allerede i dag sorterer i mange fraktioner.
Det er på det nuværende grundlag ikke muligt at opdele den forventede gebyrstig-
ning geografisk. Stigningen i affaldsgebyret er beregnet på baggrund af omkost-
ningerne i initiativerne i Tabel 1 nedenfor, og derefter fordelt på 2,7 mio. hus-
stande i Danmark.
Stigningen i affaldsgebyrerne skønnes at blive delvist opvejet af effektiviseringer i
forbrændingssektoren, idet det tidligere er blevet estimeret, at en kapacitetsreduk-
tion via en model, der indebærer ophævelse af kommunernes ret til at anvise hus-
holdningernes og virksomhedernes forbrændingsegnede affald til egne anlæg,
vil medføre en effektiviseringsgevinst i størrelsesordenen 400 mio. kr. årligt som
forvente at komme borgere og virksomheder til gavn. Det er ikke muligt at
skønne den præcise effekt af disse effektiviseringer på affaldsgebyret.