Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2517620_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021 - 4480
Den 20. januar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 374 (MOF alm. del) stillet 21. december 2022 efter ønske
fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 374
Tilbage i juni 2020 blev der indgået en aftale om affaldssortering. I forbindelse med aftalen fremgik
det, at en husstand kunne forvente en øget udgift på 55 kr. om året. På Bornholm ser det ud til, at en
bornholmsk husstand skal forvente en stigning på kr. 1.381 kr. Der henvises til artiklen “Prisstigning
på affald bliver dyrt for de ældre”, Tv2bornholm.dk, den 2. december 2021
(https://www.tv2bornholm.dk/artikel/prisstigning-paa-affald-bliver-dyrt-for-de-aeldre).
Hvordan vil ministeren forklare det?
• Kan ministeren forstå, at man på Bornholm føler sig fejl informeret og snydt?
• Især pensionister på Bornholm forudser, at det kan være svært at få pengene til at slå til, med så stor
en stigning – hvad tænker ministeren om det?
• Tror ministeren, det gavner eller skader den grønne omstilling, når ”systemet” og ministeren tager så
let på tallene, og forskellen på det udmeldte og det faktiske tal er så stort?
Svar
Et bredt flertal i Folketinget
1
er enige om, at der skal ske store forandringer i affaldssektoren. Konkret
svarer den samlede klimaaftale for affaldssektoren til at fjerne 280.000 benzin- og dieselbiler fra
vejene. Målet er at affald, der kan genanvendes, ikke længere skal gå op i røg. Hvis affaldet skal kunne
genanvendes, skal der sorteres ens. En strømlinet affaldssortering er derfor ved at blive udrullet i alle
landets kommuner.
Som politikere og aftalekreds står vi på et fagligt grundlag, når vi diskuterer, hvad denne strømlinede
indsamling vil koste. Beregningen er baseret på bagvedliggende tal og forudsætninger udarbejdet af
COWI i 2019 for det daværende Miljø- og Fødevareministerium og er en opgørelse af den forventede
gennemsnitlige stigning i affaldsgebyret i 2030, der alene skyldes de nye krav om strømlinet
affaldsindsamling (ekskl. indsamlingen af mad- og tekstilaffald). Der vedlægges et notat, der tidligere
er blevet udleveret i forbindelse med forhandlingerne om Klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi, som redegør i flere detaljer for beregningen af den forventede stigning i
affaldsgebyret i 2030.
Størrelsen og de løbende ændringer af affaldsgebyret påvirkes af mange forskellige elementer.
Gebyrstigningen for den enkelte husstand vil variere fra kommune til kommune. Det afhænger bl.a. af,
1
./.
Den politiske aftale om en Klimaplan for en grøn affaldssektor blev indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet i juni 2020. Enhedslisten er sidenhen trådt ud af aftalen.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om øget udgift ved affaldssortering, til miljøministeren
2517620_0002.png
hvor mange typer affald (fraktioner) kommunerne allerede havde henteordninger for, før aftalens
indgåelse.
Bornholms Affaldssortering
(Bofa) er i gang med at ændre affaldsindsamlingen, fra 4
henteordninger (restaffald, papir, pap og batterier/elektronik) til 10 henteordninger (restaffald, papir,
pap, farligt affald inkl. batterier og elektronik, plast, metal, glas, mad, tekstil samt mad- og
drikkekartoner).
Det er dog den enkelte kommune, der fastsætter affaldsgebyret til dækning af kommunens
omkostninger til deres affaldsordninger ud fra bl.a. efterlevelse af statslige krav og lokale prioriteter.
I Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi blev vi enige om, at udviklingen i
affaldsgebyret skal monitoreres og afrapporteres til aftalekredsen. Affaldsgebyret påvirkes som nævnt
af mange forskellige elementer, og vi kommer til at følge udviklingen af affaldsgebyret tæt.
Monitoreringen af affaldsgebyret forventes at give et bedre overblik over effekterne ved de tiltag, der
implementeres omkring kommunernes affaldssortering. Den opgave hører under Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet. Som Klima-, Energi og Forsyningsministeren redegjorde for i et svar på Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget (KEF) spørgsmål 533 alm. del i oktober 2021, så er Energistyrelsen i
gang med at undersøge den bedste metode for, hvordan og hvornår monitoreringen foretages. Det er
hensigten, at Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget kan modtage en tilbagevendende status på
udviklingen i affaldsgebyret første gang i år.
Jeg er meget optaget af at gøre affaldsindsamling så billig og effektiv som mulig, så det ikke bliver
unødigt dyrt og besværligt at nå vores grønne mål. Det er absolut ikke noget jeg tager let på, og jeg er
meget opmærksom på, at vi skal sikre en socialt retfærdig grøn omstilling. I Klimaplanen blev vi enige
om, at der skal ske omkostningsreduktioner, der som minimum udligner den samlede stigning i
affaldsgebyret som følge af den strømlinede affaldsindsamling. Det blev derfor aftalt, at der skulle
laves en analyse af, hvordan dette kan sikres. Analysen blev offentliggjort i juni 2021, og der skal nu
tages stilling til den konkrete opfølgning herpå. Affaldsgebyret forventes desuden at falde, når der
indføres udvidet producentansvar for emballage i 2025.
Lea Wermelin
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2