Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2513569_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-4428
Den 14. januar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 367 (MOF alm. del) stillet d. 21. december 2021 efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 367
”Vil ministeren besvare følgende spørgsmål til komitésagen om godkendelse af anvendelsen af stoffet
4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af polymerer, jf. MOF
alm. del – bilag 183:
1. Hvordan er den socioøkonomiske fordel på 57 mio. euro beregnet, og hvordan indgår det forhold, at
NPE ikke har en nedre grænse for hormonforstyrrende egenskaber i beregningerne, når det samtidigt
fremgår af notatet, at ”Konsekvenserne af udledning af nonylphenol kan ikke kvantificeres
socioøkonomisk”?
2. Er det sandsynliggjort at NPE er substitueret indenfor 12 hhv. 7 år?
3. Hvilke risikobegrænsende tiltag vil blive pålagt virksomhederne, herunder krav om indførsel af
renseteknologi?
4. Hvad er den samlede status for produktion, anvendelse og tab/udledning af NPE i EU, efter NPE er
kommet på kandidatlisten hhv. godkendelseslisten? Hvornår forventes NPE udfaset?”
Svar
Alle ansøgninger om godkendelse af anvendelse af stoffer opført på bilag XIV i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse samt begrænsninger
for kemikalier (REACH) indsendes til det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA), som behandler
ansøgningerne i to udvalg; udvalget for risikovurdering (RAC) og udvalget for socioøkonomisk
vurdering (SEAC). Disse vurderinger er offentligt tilgængelige på det Europæiske Kemikalieagenturs
hjemmeside (https://echa.europa.eu/da/applications-for-authorisation-previous-consultations) og jeg
henholder mig til de faktuelle oplysninger, som fremgår af disse vurderinger.
1.
De specifikke vurderinger bag den beregnede socioøkonomiske fordel fra RAC og SEAC er
tilgængelige her:
https://echa.europa.eu/documents/10162/158cca00-63e0-e9c4-64bd-
0f58b616fe42
(Cytiva) og
https://echa.europa.eu/documents/10162/8f1dbf23-92ab-bc5d-
b40c-0ed6ed3c6985
(Sekisui).
RAC og SEAC har beskrevet de generelle tekniske overvejelser i forbindelse med sager, hvor
det ikke er muligt at kvantificere de socioøkonomiske omkostninger ved anvendelse af et stof:
https://echa.europa.eu/documents/10162/13637/npneo_and_opneo_for_agreement_final_e
n.pdf/026cbafc-6580-1726-27f3-476d05fbeef0
og
https://echa.europa.eu/documents/10162/17229/seac_ed_approach_opneo_npneo_en.pdf/
26c7779a-7228-2670-ad41-085d10ca056b.
Generelt kan det bemærkes, at de socioøkomomiske fordele for ansøgere vurderes på samme
måde som i andre sager. Når det ikke er muligt at kvantificere de socioøkonomiske
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om komitésagen om godkendelse af anvendelsen af stoffet 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af polymerer, til miljøministeren
2513569_0002.png
konsekvenser af udledningen og sammenligne med de socioøkonomiske fordele, må der
foretages semi-kvantitative og kvalitative vurderinger. Som en del af de kvalitative vurderinger
overvejes om anvendelsen er nyttig for samfundet, og om udledningen er minimeret, så vidt
det er teknisk og praktisk muligt.
2. Jeg henholder mig til SEACs vurderinger, der finder ansøgernes substitutionsplaner
troværdige.
3. Jeg henholder mig til anbefalingerne fra udvalget for risikovurdering og Kommissionens
forslag, som forudsætter implementering af yderligere risikohåndteringstiltag for
godkendelserne. Det er ikke specificeret hvilke risikohåndteringstiltag, der skal
implementeres, og Sekisui er forpligtet til inden for 12 måneder at gennemføre en analyse af
mulighederne for at indføre yderligere risikohåndteringstiltag som f.eks. filtrering med
aktiveret carbon, ozonbehandlinger eller lignende og herefter uden forsinkelse implementere
tiltagene.
4. Ifølge ECHAs opgørelse er der modtaget 19 ansøgninger om anvendelse, dækkende op til 6
tons anvendelse af NPE siden NPE blev opført på bilag XIV.
(https://www.echa.europa.eu/documents/10162/13637/socioeconomic_impact_reach_autho
risations_en.pdf/12a126f2-9267-1dcd-75e3-ce0f072918e4).
Tabel 6 og figur 8 i ECHAs
opgørelse indeholder yderligere oplysninger om udledningen af NPE og den forventede
udvikling for udledningerne. Den længste godkendelsesperiode der forventes givet på
baggrund af udvalgenes vurderinger er 12 år. Herudover er anvendelsen af NPE underlagt en
lang række specifikke begrænsninger for anvendelse til bl.a. rensning, tekstilforarbejdning,
kosmetik, fremstilling af papir. Specifikt er det ikke tilladt at markedsføre tekstiler, der kan
forventes at blive vasket i vand i løbet af deres normale levetid, med indhold over 0,01 %. jf.
bilag XVII i REACH, nr. 46 og 46a. Det er ikke muligt at forudsige, hvornår anvendelsen af
NPE vil være helt udfaset i EU.
Lea Wermelin
/
Henrik Søren Larsen
2