Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-4428
Den 14. januar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 367 (MOF alm. del) stillet d. 21. december 2021 efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 367
”Vil ministeren besvare følgende spørgsmål til komitésagen om godkendelse af anvendelsen af stoffet
4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af polymerer, jf. MOF
alm. del – bilag 183:
1. Hvordan er den socioøkonomiske fordel på 57 mio. euro beregnet, og hvordan indgår det forhold, at
NPE ikke har en nedre grænse for hormonforstyrrende egenskaber i beregningerne, når det samtidigt
fremgår af notatet, at ”Konsekvenserne af udledning af nonylphenol kan ikke kvantificeres
socioøkonomisk”?
2. Er det sandsynliggjort at NPE er substitueret indenfor 12 hhv. 7 år?
3. Hvilke risikobegrænsende tiltag vil blive pålagt virksomhederne, herunder krav om indførsel af
renseteknologi?
4. Hvad er den samlede status for produktion, anvendelse og tab/udledning af NPE i EU, efter NPE er
kommet på kandidatlisten hhv. godkendelseslisten? Hvornår forventes NPE udfaset?”
Svar
Alle ansøgninger om godkendelse af anvendelse af stoffer opført på bilag XIV i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse samt begrænsninger
for kemikalier (REACH) indsendes til det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA), som behandler
ansøgningerne i to udvalg; udvalget for risikovurdering (RAC) og udvalget for socioøkonomisk
vurdering (SEAC). Disse vurderinger er offentligt tilgængelige på det Europæiske Kemikalieagenturs
hjemmeside (https://echa.europa.eu/da/applications-for-authorisation-previous-consultations) og jeg
henholder mig til de faktuelle oplysninger, som fremgår af disse vurderinger.
1.
De specifikke vurderinger bag den beregnede socioøkonomiske fordel fra RAC og SEAC er
tilgængelige her:
https://echa.europa.eu/documents/10162/158cca00-63e0-e9c4-64bd-
0f58b616fe42
(Cytiva) og
https://echa.europa.eu/documents/10162/8f1dbf23-92ab-bc5d-
b40c-0ed6ed3c6985
(Sekisui).
RAC og SEAC har beskrevet de generelle tekniske overvejelser i forbindelse med sager, hvor
det ikke er muligt at kvantificere de socioøkonomiske omkostninger ved anvendelse af et stof:
https://echa.europa.eu/documents/10162/13637/npneo_and_opneo_for_agreement_final_e
n.pdf/026cbafc-6580-1726-27f3-476d05fbeef0
og
https://echa.europa.eu/documents/10162/17229/seac_ed_approach_opneo_npneo_en.pdf/
26c7779a-7228-2670-ad41-085d10ca056b.
Generelt kan det bemærkes, at de socioøkomomiske fordele for ansøgere vurderes på samme
måde som i andre sager. Når det ikke er muligt at kvantificere de socioøkonomiske
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk