NOTAT
J.nr. 21/14681
Den 07. oktober 2021
Bilag 3 – Den videnskabelige arbejdsgruppes tilbagemeldinger
Hans Henrik Bruun
Kære alle
Her er mine betragtninger vedr bruttolisten med 23 forslag til NNPer, samt nogle fravalgte kandidater.
1.
Kendetegnende for bruttolisten er at områderne med få undtagelser er relativt små. Tager man
fra toppen af efter størrelse de ti største, har de en gennemsnitsstørrelse på ret præcist 1000
ha. Sammen med de allerede udpegede NNPer ender det samlede NNP-tiltag på ca 34 000 ha.
Jeg finder det bemærkelsesværdigt at NST ikke mener at kunne identificere en større andel af
det samlede tilliggende på 210 000 ha som egnet til NNP, ikke mindst i lyset af det poliske
løfte om en samlet NNP-satsning på ca 60 000 ha. Den relativt beskedne størrelse vil gøre det
vanskeligere at genoprette naturlig hydrologi, naturlige tætheder af store pattedyr og andre
levestedsskabende økosystemprocesser.
I lyset af ovenstående kunne man – uden at bryde mod præmissen om kun at udpege areal
administreret af NST – have skelet til potentialet for at binde områder sammen med
naboarealer (private som offentligt ejede), som kunne øge den funktionelle størrelse af visse
NNPer, fx Skagens Odde og Mols Bjerge. Jeg savner dette aspekt i bruttolistens kolonner.
Jeg har sagt det før: Min faglige vurdering er at det er vigtigere at prioritere størrelse og
heterogenitet af de enkelte områder end at sikre komplementaritet på tværs af landets
biogeografiske variation eller at sikre geografisk dækning af den samlede udpegning.
Når områdernes heterogenitet er vigtigt, bør man ikke frahegne bestemte
naturtyper/landskabselementer som fx strand. Jeg kan se at der er taget forbehold for den
udfordring det er at lade en hegnslinje møde en kystlinje. Jeg savner nogle overvejelser om
mulige tekniske løsninger, frem for fokus på fænomenet som en begrænsning.
Nogle kandidater er fravalgt med henvisning til behov for ”behov for målrettet
naturforvaltning”. Jeg har svært ved at få øje på en faglig begrundelse for denne reservation.
At stræbe efter at genoprette nær-intakte selvbærende økosystemer udgør ikke en trussel mod
biodiversiteten eller direktivforpligtelserne. Og skulle der helt undtagelsesvis være behov for
målrettede tiltag for enkelte bestande af juridisk prioriterede arter, står en open-ended
forvaltning af arealerne som helhed ikke i vejen for sådanne lokale målrettede tiltag. Derfor er
mit råd at pille det kriterium ud af oversigten. Dette gælder også såkaldt ”målrettet
engfugleforvaltning”.
På detaljeplanet: Når Jægersborg Dyrehave/Hegn fravalges med begrundelsen: ”mangeårig
succesrig kulturhistorisk drift”, må jeg protestere. Den forvaltningen der i mange år er blevet
praktiseret, altså voldsom og ensidig overgræsning med krondyr og dådyr, der tilskudsfodres
massivt, herunder med foder dyrket ved almindeligt agerbrug på selve Eremitagesletten, kan
ikke kaldes en succes for biodiversiteten. Forvaltningen har nok været neutral for arealets
enestående biodiversitet knyttet til veterantræer (om end det vel ikke kan kaldes ’succesfuldt’
at der ikke finder regeneration af eg sted uden hegn), men har samtidig været stærkt negativ
for artsrigdommen af planter og jordboende svampe knyttet til både skov og græsland.
2.
3.
4.
5.
6.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk