Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2500912_0001.png
NOTAT
J.nr. 21/14681
Den 07. oktober 2021
Bilag 3 – Den videnskabelige arbejdsgruppes tilbagemeldinger
Hans Henrik Bruun
Kære alle
Her er mine betragtninger vedr bruttolisten med 23 forslag til NNPer, samt nogle fravalgte kandidater.
1.
Kendetegnende for bruttolisten er at områderne med få undtagelser er relativt små. Tager man
fra toppen af efter størrelse de ti største, har de en gennemsnitsstørrelse på ret præcist 1000
ha. Sammen med de allerede udpegede NNPer ender det samlede NNP-tiltag på ca 34 000 ha.
Jeg finder det bemærkelsesværdigt at NST ikke mener at kunne identificere en større andel af
det samlede tilliggende på 210 000 ha som egnet til NNP, ikke mindst i lyset af det poliske
løfte om en samlet NNP-satsning på ca 60 000 ha. Den relativt beskedne størrelse vil gøre det
vanskeligere at genoprette naturlig hydrologi, naturlige tætheder af store pattedyr og andre
levestedsskabende økosystemprocesser.
I lyset af ovenstående kunne man – uden at bryde mod præmissen om kun at udpege areal
administreret af NST – have skelet til potentialet for at binde områder sammen med
naboarealer (private som offentligt ejede), som kunne øge den funktionelle størrelse af visse
NNPer, fx Skagens Odde og Mols Bjerge. Jeg savner dette aspekt i bruttolistens kolonner.
Jeg har sagt det før: Min faglige vurdering er at det er vigtigere at prioritere størrelse og
heterogenitet af de enkelte områder end at sikre komplementaritet på tværs af landets
biogeografiske variation eller at sikre geografisk dækning af den samlede udpegning.
Når områdernes heterogenitet er vigtigt, bør man ikke frahegne bestemte
naturtyper/landskabselementer som fx strand. Jeg kan se at der er taget forbehold for den
udfordring det er at lade en hegnslinje møde en kystlinje. Jeg savner nogle overvejelser om
mulige tekniske løsninger, frem for fokus på fænomenet som en begrænsning.
Nogle kandidater er fravalgt med henvisning til behov for ”behov for målrettet
naturforvaltning”. Jeg har svært ved at få øje på en faglig begrundelse for denne reservation.
At stræbe efter at genoprette nær-intakte selvbærende økosystemer udgør ikke en trussel mod
biodiversiteten eller direktivforpligtelserne. Og skulle der helt undtagelsesvis være behov for
målrettede tiltag for enkelte bestande af juridisk prioriterede arter, står en open-ended
forvaltning af arealerne som helhed ikke i vejen for sådanne lokale målrettede tiltag. Derfor er
mit råd at pille det kriterium ud af oversigten. Dette gælder også såkaldt ”målrettet
engfugleforvaltning”.
På detaljeplanet: Når Jægersborg Dyrehave/Hegn fravalges med begrundelsen: ”mangeårig
succesrig kulturhistorisk drift”, må jeg protestere. Den forvaltningen der i mange år er blevet
praktiseret, altså voldsom og ensidig overgræsning med krondyr og dådyr, der tilskudsfodres
massivt, herunder med foder dyrket ved almindeligt agerbrug på selve Eremitagesletten, kan
ikke kaldes en succes for biodiversiteten. Forvaltningen har nok været neutral for arealets
enestående biodiversitet knyttet til veterantræer (om end det vel ikke kan kaldes ’succesfuldt’
at der ikke finder regeneration af eg sted uden hegn), men har samtidig været stærkt negativ
for artsrigdommen af planter og jordboende svampe knyttet til både skov og græsland.
2.
3.
4.
5.
6.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
7.
Tilskudsfordringen har medført konstant gødskning og den ensidige hjortegræsning har
fremmet ensformige tæpper af stride græsser. De to ting tilsammen har medført at artsrigt
surgræsland i Jægersborg Dyrehave over de senere årtier er blevet erstattet af ensformige
bestande af mose-bunke og andre dominante græsser, mange steder med kraftigt indslag af
næringskrævende plantearter som stor nælde. Jægersborg Dyrehave var for 30 år siden blandt
landets ti bedste lokaliteter for græslandssvampe (vokshatte, rødblade, køllesvampe,
jordtunger). Denne funga er stort set borte fra lokaliteten. Hvis Jægersborg Dyrehave
fravælges som kandidat på objektive kriterier vil jeg ikke gøre ophævelser over, men det valgte
kriterium er usagligt.
Både Kalvebod Fælled og Skallingen er store flade strandengsområder, hvilket gør disse
områder isoleret set mere homogene og mindre egnede til helårsgræsning. Men jeg ville gerne
se nøgtern analyse af i hvor høj grad Kongelunden hhv Ho Klitplantage kan fungere som
læ/ly/higher ground for dyr i helårsgræsning på de samlede arealer.
Mvh / Hans Henrik
Rasmus Ejrnæs
Kære alle
Jeg tilslutter mig fuldstændigt alle Hans Henriks Bruuns bemærkninger til bruttolisten med følgende
tilføjelse:
Vi har tidligere i rådgivningsgruppen påtalt at flere af de udpegede NNP’er kunne have været større
end man har valgt. Denne generelle tilbagemelding bliver også relevant for de næste 10 udpegninger.
Thy Nationalpark er eksempelvis 21.000 ha, og en meget stor del af dette område er statsejet. Jeg kan
ikke se nogen oplagt begrundelse for at nøjes med at udpege Hanstholmreservatets 6.000 ha til NNP.
Hans Henrik Bruun peger på behovet for et højere ambitionsniveau i forhold til at finde løsninger på
udfordringer i stedet for at lade udfordringerne gøre områderne mindre. Dette gælder ikke kun i
forhold til hegning af kystlinjer, men også i forhold til passage af veje. Mindre veje bør kunne
inddrages i områderne og passeres gennem afsnit med færiste, som på Molslaboratoriet. Større veje
kan passeres ved at etablere faunapassager eller ved færiste som på små veje og hastighedsnedsættelse
som vi kender fra byer og skoleveje. I tilfælde hvor sådanne indsatser kan forøge områdernes størrelse
eller variation væsentligt vurderes formålet og udbyttet at kunne begrund de ekstra omkostninger.
I Thy kunne man binde Hanstedreservatet sammen med Hanstholmknuden, Østerild og Hjardemål via
faunapassager – og på den lange bane er det på tide vi i Danmark også begynder at tænke på den form
for natur-infrastruktur. Det vil give større robusthed for bestande af truede arter og for de store
pattedyr, som lever i områderne, og det vil tilmed være en infrastruktur, som kan bruges af
friluftslivet.
Hvis udpegningen af områder fortsætter med samme gennemsnitsstørrelse som de første 5 lander vi
på i alt 0,5% af Danmarks landareal, hvilket er meget langt fra EU-målsætningen om 10% strengt
beskyttet landareal.
Venlig hilsen
Rasmus
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Henrik Vejre
Kære alle
Jeg kan også tilslutte mig essensen I Hans Henriks kommentarer. Jeg vil tilføje at fravælgelseskriteriet
på grund af komplementaritet bør genovervejes. Man fravælger nogle af de allerstørste områder med
dette kriterie – fx Klosterheden, Kompedal, Gludsted+Isen Bjerg. Fra et overordnet synspunkt er
grunden antagelig at Stråsø og Nørlund dækker ”hedeplantagerne” – men geologi og jordbund er ret
forskellige fra Stråsø og Nørlund til de tre nævnte. Stor skovandel spiller også en rolle, skrives der,
men især Gludsted / Isen bjerg rummer store hedeområder. Og jeg forstår ikke argumentet med store
skovandele - det er vel noget der kan laves om på med tiden. Det virker som om at aktuelle, opfattede
begrænsninger skygger for gode beslutninger som vi (i princippet) tager for evigheden.
I lyset af at det tilsyneladende er meget svært at nå de 60.000 ha som politisk lovet, virker det ikke
logisk at tage de tre plantager ud af listen. De ville alene bidrage med 12-13.000 ha.
Venligst
Henrik
Rita M. Buttenschøn
Kære Alle
Jeg kan også tilslutte mig Hans Henriks kommentarer mht. størrelse og heterogenitet og mener
ligesom Henrik af fravælgelseskriteriet på grund af komplementaritet bør genovervejes til fordel for
især nogle af de store klitheder af international værdi og med en moderat rekreativ udnyttelse. Til
gengæld bør mere bynære områder med en intensiv rekreativ anvendelse, hvor brugerne føler, at
naturnationalparkstatus vil indskrænke deres nuværende aktiviteter, nedprioriteres. Selvom der ikke
foreligger dokumentation for en negativ effekt af friluftsliv på biodiversiteten, vil især besøgende med
hunde kunne påvirke de græssende dyr, stresse dem og øge faren for konflikter. Det kan dels resultere
i en mere omfattende frygt for at færdes i indhegninger og dels skabe modvilje mod græsning generelt.
Mvh
Rita
Rita M. Buttenschøn
Seniorrådgiver
Københavns Universitet
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Rolighedsvej 23,
1958 Frederiksberg C
Peter Sandøe
Kære alle.
Tak for de mange tankevækkende overvejelser.
En del indlæg synes a problematisere de politisk definerede rammer for projektet. Det er bestemt
relevant i forhold til den offentlige debat, men er det inden for rammerne af vores mandat som
ministerudpegede eksperter (til forskel for interessenter, som har deres egen gruppe)?
Jeg er udpeget i min egenskab af at være ekspert i dyrevelfærd og vil derfor i denne sammenhæng
strikte holde mig til at kommentere på det, der har med dyrevelfærd at gøre.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
I forhold til diskussionen af valg af arealtyper, så synes en politisk defineret præmis for projektet at
være, at der ”skal udsættes store græssende dyr” (jf. faktaarket) i de kommende naturnationalparker.
Hvis det holder, så giver det sig selv, at der skal være passende store græsarealer i områderne – og
områder der udelukkende består af tæt skov eller kystnære områder uden mulighed for helårsgræsning
derfor ikke bør kunne komme i betragtning.
Samtidig mener jeg også, at det må være helt afgørende, at der i områder, hvor store græssere skal leve
hele året, er mulighed for at finde læ og et tørt leje. Dette taler også, så vidt jeg kan se, imod nogle af de
kystnære områder, som andre taler for, og det taler for de prioriteringer, som embedsmændene har
lavet.
Endelig synes jeg at spørgsmålet om størrelserne på de udpegede arealer rejser nogle interessante
dyrvelfærdsmæssige problemstillinger: Mindre arealer giver dyrene færre muligheder for at søge nye
græsgange, om jeg så må sige, men til gengæld er de nemmere at overskue og overvåge. Det omvendte
gælder for de store arealer.
Bedste hilsner
Peter
Peter Sandøe
Professor
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, SCIENCE
Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab, SUND
Københavns Universitet
Rolighedsvej 23
1958 Frederiksberg C
Hans Henrik Bruuns svar til Peter Sandøe
Kære Peter
Det var vist et hip til mig, tror jeg. Det afføder en kommentar:
Jeg er udpeget i min egenskab af at være ekspert i dyrevelfærd og vil derfor i denne sammenhæng
strikte holde mig til at kommentere på det, der har med dyrevelfærd at gøre.
HURRA! Nemlig. Jeg ville ønske at alle gruppens medlemmer ville følge dit gode eksempel.
En del indlæg synes a problematisere de politisk definerede rammer for projektet. Det er bestemt
relevant i forhold til den offentlige debat, men er det inden for rammerne af vores mandat som
ministerudpegede eksperter (til forskel for interessenter, som har deres egen gruppe)?
Flere af gruppens medlemmer er udpeget som eksperter i bl.a. ’spatial conservation planning’.
Det er 100% i overensstemmelse med dit eksempel at kommentere på at den politiske
beslutning om at skabe bruttolisten gennem nominering fra den brede befolkning, og derefter
en embedsmandssoldning, samtidig gør at den ekspertise er overflødiggjort. Deri ligger ingen
som helst kritik af af NNP-oprettelsen har en politisk ramme – det er en misforståelse.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
DBH / Hans Henrik
Bengt Holst
Kære Uffe m.fl.,
Tak for den udsendte bruttoliste af forslag til nye NNP’er med tilhørende kriterier m.v.. Listen giver en
god oversigt over de indkomne forslag og baggrunden for den foreløbige prioritering. Flot arbejde!
Man kan så være enig eller uenig i kriterier og evaluering, men transparensen giver gode muligheder
for at kommentere de enkelte prioriteringer, hvilket jeg godt vil kvittere for. Jeg skal ikke kommentere
de allerede indsendte kommentarer, som jeg dog stort set er enig i. Men jeg vil godt udfordre
prioriteringen af ”muligheder for helårsgræsning”. Ifølge kriteriet nedprioriteres områder med stor og
med lille skovandel, hvilket i praksis vil sige, at strandområder og engområder automatisk
nedprioriteres. Det mener jeg ikke er en hensigtsmæssig prioritering i et land som Danmark, hvor vi
netop kan være med til at bevare og fremhæve den del af biodiversiteten, der er karakteristisk for
netop de naturtyper. Jeg anerkender helårsgræsningens effekt på landskabet, men mener ikke, det skal
være en afgørende faktor for, om vi prioriterer et område eller ej. Hvis helårsgræsning er nødvendig
for at genskabe eller opretholde en naturtype, vi vælger til (gennem udpegning af netop det område til
NNP), så skal man selvfølgelig tage højde for krav til udsætning af dyrene i området. Men jeg mener
ikke, et område bør kunne fravælges, hvis det ikke er egnet til helårsgræsning. Tilsvarende mener jeg
heller ikke, man bør kunne fravælge områder, fordi de kræver ”målrettet naturforvaltning”, herunder
”engfugleforvaltning”. Jeg mener godt, den slags forvaltning kan gå hånd i hånd med generel NNP-
forvaltning. Ellers ingen yderligere kommentarer herfra, idet jeg generelt vil prioritere størrelse og
sammenhæng, samt at de udvalgte NNP’er samlet set dækker alle naturligt forekommende naturtyper
herhjemme.
Mange hilsener
Bengt
Med venlig hilsen / Kind regards
Bengt Holst
Zoologist, Special Adviser
Convenor IUCN SSC CPSG Europe
Bengt Holsts svar til Peter Sandøe
Kære Peter,
Jeg giver dig ret i, at vi i vores rådgivning skal holde os inden for de politisk definerede rammer for
naturnationalparkerne. Og i den sammenhæng kan man selvfølge vælge at fokusere på aktiviteterne,
herunder at ”der skal udsættes store græssende dyr”. Men man kan også vælge at fokusere på det
overordnede formål med naturnationalparkerne, nemlig at skabe mest mulig vild natur til støtte for
bestræbelserne på at bevare pog genskabe størst mulig biodiversitet. Jeg har valgt det sidste, da
biodiversitet jo er mere en lysåben skov, især her i Danmark, hvor vi har en meget lang kyststrækning
med tilhørende spændende naturtyper. Og det kan da godt være, at der ikke er plads til
naturnationalparker i de områder. Men jeg mener, det giver en metodemæssig skævvridning, hvis man
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
allerede fra start af ved valg af udelukker den slags områder. Jeg har tidligere i processen gjort
opmærksom på dette, og følger her blot op på den skævvridning, når vi nu står og skal forholde os til
konkrete områder og de kriterier, der ligger til grund for udvælgelsen af disse. Så kan NST jo vælge at
lægge vægt på den tilgang eller ej – men bemærkningen ligger nu nok inden for rammerne af vores
rådgivning, efter min mening
�½��.
Mange hilsener og fortsat god dag
Bengt
Med venlig hilsen / Kind regards
Bengt Holst
Zoologist, Special Adviser
Convenor IUCN SSC CPSG Europe
6