Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2500910_0001.png
Interessenternes tilbagemeldinger på den
foreløbige bruttoliste med de 23 forslag til
placeringer af op til ti naturnationalparker
Den Danske Dyrlægeforening
Kære Naturstyrelsen,
Den Danske Dyrlægeforening vil gerne takke for muligheden for at kommentere på
mulige placeringer af Naturnationalparker.
Vi ønsker ikke at prioritere placeringerne, men vi vil gerne appellere til, at der ved
udvælgelsen tænkes på, at de udsatte dyrs sundhed og velfærd kan prioriteres.
Indhegning af dyr er ikke naturligt, og en udsætning vil derfor medføre et ejeransvar,
som er særligt stort, når der arbejdes med helårsgræsning.
Derfor bør der ved udvælgelsen af de næste Naturnationalparker vægtes:
At arealernes beskaffenhed gør, at dyrene til enhver tid kan søge ly for vind og
vejr og til enhver tid have adgang til foder og vand af fornuftig kvalitet.
At arealerne er så store, at der kan udsættes flere forskellige dyrearter, hvorved
risikoen for specifikke parasitære udfordringer mindskes.
At hvis der udvælges områder fra bruttolisten, som ikke er egnet til
helårsafgræsning, sikres, at præmissen så er, at dyrene aktivt fjernes fra arealet i
vinterperioden.
God dyrevelfærd og sundhed kan sikres ved:
At der indføres en protokol til vurdering af de udsatte dyrs sundhed og velfærd.
At der er skærpet tilsyn med dyrene i perioden fra november til april og i de
perioder, hvor dyrene reproducerer sig.
At der kan tages aktiv hånd om de indavlsproblemer, som vil opstå som følge af
hegning f.eks. ved bestandsregulering og aktiv tilførsel af ny genetik.
At der er en handleplan med mulighed for aktiv tildeling af f.eks. mineraler og
tilskudsfoder.
At der sikres at der er mulighed for at kunne håndtere anmeldepligtige sygdomme
og zoonoser.
På vegne af og venlig hilsen
Helle Slot
Formand for Faggruppe Kvæg og andre produktionsdyr
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0002.png
Den Danske Dyrlægeforening
Kvægfagdyrlæge, cand. med. vet.
M: +45 2025 4027
Den Danske Dyrlægeforening
| www.ddd.dk | +45 3871 0888
Gl. Kongevej 60, 9. Sal | DK-1850 Frederiksberg
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0003.png
Friluftsrådet
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0004.png
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0005.png
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Dansk Ornitologisk Forening
Til Naturstyrelsen
Bemærkninger til bruttoliste med de 23 forslag til placeringer af op til ti
naturnationalparker og tilhørende vurderinger
Dansk Ornitologisk Forening lægger i udvælgelsen vægt på at:
områderne skal være så store som muligt
og mindst 1000 ha, som er forskernes anbefaling
der skal være muligheder for udvidelse af naturnationalparken på sigt
at der i forvejen er en lille en rekreativ udnyttelse for at undgå konflikter – vel vidende at dette
ikke kan opfyldes for alle
der er høj biodiversitet som muligt at bygge på, eller mulighed for udvikling af biodiversitet på
sigt i et ellers monokulturelt område
området i forvejen er Natura 2000, Fuglebeskyttelsesområde eller Habitatområde
Det betyder, at en række af de af Naturstyrelsen prioriterede områder med grønt i bruttolisten i vores
øjne ikke er egnede på grund af den lille størrelse.
Derimod forstår vi ikke baggrunden for at store områder som fx Klosterheden er fravalgt (markeret
med gult). Klosterheden giver rig mulighed for positiv udvikling for både fugle og pattedyr m. fiskeørn,
bæver og ulv.
Det vil være spændende at se, hvad et område med lavere biodiversitetsscore kan udvikle sig til, hvis
det får lov på egne præmisser med et bredt udvalg af browsere og græssere, stormfald mm.
Mange gode hilsner
Luise
*******************************************************************************************
Luise
Ekberg
Ved Egedam 9 st. 57
DK-3400 Hillerød
Denmark
Tele. +45-20287273
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Danmarks Jægerforbund
Vedr.: Kommentering af udsendt materiale om de nye Naturnationalparker
Danmarks Jægerforbund støtter etableringen af naturnationalparker af hensyn til behovet for at styrke
naturen og biodiversiteten i Danmark. Derfor har vi med interesse set nærmere på det den 15.
september 2021 udsendte materiale, vedrørende næste skridt i processen.
Vi har følgende generelle bemærkninger til udspillet, og derudover har vi i bilag 1 listet de lokaliteter,
vi kan bakke op om som potentielle nye naturnationalparker.
Jagt
Specifikt i forhold til jagtlige aktiviteter, er det fortsat jægerforbundets holdning, at de ikke må stride
mod naturnationalparkernes biodiversitetsmæssige formål. Samtidig mener vi, at jagten/reguleringen
bør varetages af lokale jagtforeninger i samarbejde med Naturstyrelsens lokale enheder.
Vi er således imod den restriktive tilgang til jagt i naturnationalparken, som fremgår af lovgivningen,
hvor vi f.eks. mener, at der sagtens kunne afvikles rekreative jagtaktiviteter, uden at dette strider mod
de biodiversitetsmæssige formål.
Vi har med tilfredshed bemærket, at der i bemærkningerne til loven er indføjet, at ”den statslige
lodsejer (f.eks. Naturstyrelsen) ikke vil være afskåret fra at indgå konkrete aftaler med jægere om at
deltage i udførelsen af jagt og regulering i naturnationalparkerne, der sker som et led i forvaltningen af
områderne”. Vi ser således frem til en konstruktiv dialog med NST om dette.
Hegn
Vi anerkender, at hegning af naturområder kan være et redskab til at styrke biodiversiteten gennem
afgræsning. Jægerforbundet bakker om etablering af helårsgræsning i de udpegede områder, under
forudsætning af, at det sker med dyr der kan holdes inde med almindelige kreaturhegn (lave hegn med
glatte tråde) hvilket muliggør vildtets frie bevægelighed i områderne.
Vi er, som hidtil, imod etableringen af det høje hegn i forbindelse med Naturnationalparkernes
indretning.
Friluftsliv
Naturnationalparkerne er et nationalt projekt, hvor arealet og midlerne kommer fra staten og på den
måde os alle sammen. Derfor mener Danmarks Jægerforbund overordnet, at i det omfang det ikke
skader naturnationalparkernes formål med at øge biodiversiteten, så bør der i videst muligt omfang
tages hensyn til de rekreative aktiviteter.
Der lægges op til at særligt forstyrrende aktiviteter vil blive flyttet uden for naturnationalparken med
risiko for en stigende naturbelastning her, hvilket giver os anledning til bekymring på vildtets vegne og
mener derfor, at konsekvenserne heraf bør afdækkes nærmere.
Det kan i den sammenhæng også undersøges nærmere, hvordan friluftsaktiviteter af forskellig
karakter kan placeres så det kan få hegnsvirkende effekt i parkerne.
Inddragelse
Jægerforbundet har fortsat fokus på vigtigheden af at sikre den lokale inddragelse og indflydelse i
forhold til etablering af naturnationalparker. Dette gælder både udvælgelsesprocessen,
etableringsfasen og driften af parkerne.
Det er vores overbevisning at den lokale forankring af parkerne, er det afgørende for parkernes
fremadrettede succes.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0008.png
De 23 forslag mv.
I bilag 1 fremgår de områder jægerforbundet kan støtte til videre udvælgelse i processen.
Andet
Derudover kan vi konstatere, at hensynet til særligt engfuglene tilsidesættes i forhold til
udpegning af områder, med henvisning til at disse områder kræver målrettet forvaltning samt
at helårsgræsning er vanskeligt grundet periodiske oversvømmelser. Jægerforbundet så gerne
at disse naturtyper også blev prioriteret i indsatsen for at skabe mere biodiversitet. Vi antager
at der er afsat midler til at varetage den målrettede forvaltning af engfugleområderne som NST
har påpeget i materialet er nødvendig for områderne.
Med tanke på at det danske, lysåbne landskab blev dannet fra yngre stenalder for ca. 6000
år siden vil vi henlede opmærksomheden på at det også er den kulturhistorisk betingede
biodiversitet, vi skal tage vare på og udbygge. Det vil være kontraproduktivt at lade, som om
kulturhistorien ikke har spillet nogen rolle i udviklingen af biodiversiteten, og at kun rent
naturlige processer er vigtige.
Spørgsmål vedrørende de indsendte bemærkninger eller ved behov for uddybende kommentarer,
bedes rettet til Sabina Rohde, Projektleder/Biolog, Afdelingen for Rådgivning og Uddannelse. Telefon:
88 88 75 43. Mail:
[email protected]
Venlig hilsen
Danmarks Jægerforbund
Kirsten Skovsby
Repræsentant i interessentgruppen
Direkte tlf. + 45 72 41 16 41
E-mail
[email protected]
Bilag 1.
Danmark Jægerforbunds kan bakke op om disse mulige placeringer af kommende
Naturnationalparker i det tilsendte materiale (i uvilkårlig rækkefølge):
1)
Bidstrupskovene (SE).
2)
Hellebæk Skov og Teglstrup Hegn (SE).
3)
Horserød Skov, Gurre Vang og Sø (SE).
4)
Hald Sø og Dollerup Bakker (SE):
5)
Pamhule Skov og Hindemade (SE),
6)
Mols Bjerge (SE).
7)
Draved Skov og mose (HE).
8)
Hanstholm Vildtreservat, Tved og Vilsbøl plantager (KP):
9) Sydlangeland (andre områder):
10) Skagens Odde/plantage (KP).
11) Stenderupskovene (SE):
12) Evt. Svanninge bakker, Sollerup skov (SE):
a. Området er med sine nuværende 100 ha ikke interessant at udpege. Vi kan således
kun pege på området under forudsætning af at de tilstødende fondsarealer mv. ligger
under udpegningen. Her er udfordringer med en stor hovedvej der skiller arealerne
ad, hvilket vil opdele græsningsarealet i mindre områder.
13) Evt. Tisvilde Hegn mm (SE).
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
a.
Området kan peges på, dog
KUN
under forudsætning af, at området ikke hegnes og at
der i afgræsningen tages udgangspunkt i den naturlige bestand af hjorte i området.
Området er karakteriseret ved næringsfattig jord og dermed egnet til afgræsning ved
hjortevildtet, der findes i området allerede nu. Området scorer højt på alle parametre
med undtagelse af fortidsminder.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0010.png
Dansk Ride Forbund og Dansk Islandshesteforening
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0011.png
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0012.png
Danmarks Idrætsforening
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0013.png
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforenings
KOMMENTARER TIL DE 23 FORSLAG TIL 10 NATURNATIONALPARKER
Generelt ser forarbejdet godt gennemarbejdet og fornuftigt ud, og de fleste af de
udvalgte forslag er oplagte som naturnationalparker.
Landets ledende biodiversitetsforskere er enige om det allermeste, men ikke om alle
detaljer. Én enighed står dog over alt andet, og den beror på, at pladsmangel er den
største trussel imod natur og biodiversitet, hvorfor de udpegede naturnationalparker
skal være så store som muligt.
Som minimumsareal nævnes gerne 1.000 hektar, hvilket derfor må være den nedre
arealgrænse – ikke kun 500 hektar, som har været blandt kriterier til udvælgelsen af de
23 kandidater, og forslag under 500 hektar burde heller ikke optage pladser blandt de
23 forslag.
Dermed bør knap halvdelen af de 23 forslag falde på arealkrav i denne omgang – men
kan naturligvis være relevante, når/hvis det bliver muligt at inkludere private eller
kommunale naboarealer i forbindelse med kommende naturnationalparker efter de
første 15.
Enkelte områder under 1.000 ha er meget tæt på dette minimumsareal og bør
undtagelsesvist komme i betragtning. Det gælder ikke mindst Mols Bjerge (836 ha),
fordi det grænser op til det 120 hektar store rewildingprojekt på Naturhistorisk
Museums arealer plus mindre områder ejet af Den Danske Naturfond. Dermed er
udvidelsespotentialet og et eventuelt kommende samarbejde med fonden og museet så
oplagt, at Mols Bjerge allerede nu bør komme i betragtning. Det gælder også Hellebæk
Skov og Teglstrup Hegn, der opgøres til 947 ha, fordi a) det er meget tæt på minimum, b)
naturværdierne er særligt høje, og c) der er i forvejen et større helårsgræsningsprojekt i
Hellebæk Kohave.
Ud fra arealpotentialet alene er det derfor disse 12 forslag, som bør overvejes
(arealangivelserne stammer fra Naturstyrelsens opgørelser i notatet 'Bruttoliste over
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
forslag til placering af naturnationalparker', bortset fra Skallingen, der ikke er angivet,
men som her er anslået).
Rækkefølgen er alfabetisk, ikke prioriteret:
Bidstrup Skovene (1023 ha)
Hanstholm Vildtreservat (5944 ha)
Hellebæk Skov og Teglstrup Hegn (947 ha)
Husby Plantage (1068)
Læsø Klitplantage (1887 ha)
Mols Bjerge (836 ha)
Nyminde og Blåbjerg Plantage (2940)
Nørlund Plantage & Harrild Hede (2979 ha)
Rold Skov-komplekset (2135 ha)
Skallingen, Ho og Langli (ca. 2200 ha)
Tisvilde Hegn og Melby Overdrev (2021 ha)
Vester Thorup m.m. (4647 ha)
Vi har kun forholdt os til de udvalgte 23 forslag, ikke de af de fravalgte, som også kunne
være relevante. Det undrer dog, at Naturstyrelsen ikke har set på langt større
arealmuligheder på Skagens Odde end de 510 hektar, der er foreslået, og vi vil foreslå, at
arealet som minimum fordobles ved tilføjelse af tilgrænsende statsarealer, hvis det skal
kunne komme i betragtning på linje med ovenstående 12.
Venlig hilsen
Rune Engelbreth Larsen, p.v.a. Danmarks Naturfredningsforening
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Danmarks Cykle Union
Kære miljøminister Lea Wermelin og andre interessenter!
Danmarks Cykle Union (DCU) er begejstret for det fokus der er kommet på at styrke
naturværdierne i Danmark.
Mange af de tiltag der nævnes i forbindelse med de kommende naturnationalparker (NNP)
er fuldt forenelige med danskernes cykling i naturen, men desværre vil en række centrale
redskaber og restriktioner beskrevet i de første NNP-forvaltningsplaner få alvorlige negative
konsekvenser for cykelaktiviteter der i dag foregår på arealer der nu peges på til etablering
af NNP.
Sammenfattende må DCU derfor som bredt forankret interesseorganisation for
cykelsporten i Danmark melde klart ud at vi ikke kan bakke op om etablering af NNP i en
række af naturområderne på brutto-listen, såfremt indhegningerne omfatter MTB-sporene
i områderne. Det vil få alvorlige konsekvenser for cykelsporten, vores medlemsforeninger
og de tusindvis af danske børn og voksne der cykler på de pågældende naturarealer i dag.
Cykling i naturen er over de seneste fire årtier blevet en folkesport med 500.000 udøvere og
er i fortsat rivende udvikling med store positive sundhedseffekter til følge. Tal fra Idrættens
analyseinstitut viser at der i dag er lige så mange voksne der cykler mountainbike (MTB) som
der spiller fodbold.
Antallet af børn og unge der dyrker MTB stiger også støt og er 3-doblet alene de seneste 5
år. Tilbuddene der får børn og unge ud at være aktive i naturen omfatter både motionshold,
talenttræning og eliteprogrammer under DCU og Team Danmark og en lang række
succesfulde løbskoncepter rettet mod børn og unge.
Hjørnestenen i succesen med at få danskernes børn ud at være aktive i naturen, er det store
arbejde der ydes af tusindvis af frivillige i de mange cykelforeninger og af sporbyggere landet
over.
De første MTB-spor blev etableret for 20 år siden på Naturstyrelsens arealer og ca. halvdelen
af de 1.400 km officielt graduerede spor i Danmark er beliggende på Naturstyrelsens arealer.
Disse mange kilometer spor er etableret af frivillige/sporgrupper i samarbejde med
Naturstyrelsen, under hensyn til naturværdier, fortidsminder, og øvrige skovgæster. Sporene
er altovervejende etableret i en kvalitet der gør sporene spændende og udfordrende for
cyklende, men også for trail-løbere, vandrere og andre der ønsker at bevæge sig i kuperet
terræn.
Naturstyrelsen betegner etablering af MTB-spor som den største succes båret af frivillige de
har haft.
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Danmark er som cykelnation meget lig Holland hvor en nylig undersøgelse viste at 93% af
ryttere der cykler i naturen for motion, finder at kvaliteten af den natur de cykler i, er
afgørende for oplevelsen og motivationen.
Det er således afgørende for vores medlemmer at færdes i en varieret og rig natur. DNA’et i
MTB er at cykle i terræn der er foranderligt og udfordrende. Foranderligt fra dag til dag,
både i forhold til årstider og den forskelligartede danske natur. Således er der stor
opbakning til mange af de tiltag der kan styrke naturværdierne.
Desværre omfatter NNP-konceptet også en række redskaber der vil få alvorlige negative
konsekvenser for de cykelaktiviteter der i dag foregår på en række af de arealer, der udgør
brutto-gruppen for udpegning til NNP.
Baseret på forvaltningsplanerne for Fussingø og Grib Skov står det nu klart at NNP
indhegnes, der sættes blandt andet okser ud, og områderne skal forvaltes på en måde der
forhindrer cykling eller en række centrale cykelaktiviteter fuldt eller periodevist.
Overordnet ser DCU følgende negative konsekvenser:
1. Adgang til arealet vil være forbundet med risiko for angreb fra store græssere.
2.
Adgang vil være ”på eget ansvar”
hvilket betyder at det formentlig kan blive
ansvarspådragende for en træner eller anden ansvarlig ved ulykker betinget af
angreb fra store græssere.
3. Overholdelse af sikkerhedsafstand vil blive tiltagende svært i skov hvor der er dårlig
oversigt og hvor det f.eks. vil blive gradvist sværere at passere i sikkerhedsafstand
rundt om okser, elge mv. på stierne når skoven bliver mere våd i bunden og med
mere efterladt dødt ved.
4. Børn vil ikke fremover kunne færdes alene
f.eks. ved træning på kendte
rundstrækninger
5. Adgang til NNP kan helt forbydes i længere perioder af hensyn til følsomme perioder
for fauna.
6. Der tillades ikke løbsafholdelse. Både motionsløb og eliteløb er centrale for sporten
og afgørende for mange foreningers attraktion, talentudvikling og økonomi.
7. Udvikling af MTB-spor stoppes. Stier til MTB er den centrale facilitet for sporten.
8. Behov for vedligehold af MTB-spor vil stige betydeligt pga de tunge klovdyrs færdsel
og økonomi og ansvar herfor er uafklaret.
Således vil NNP-arealerne fremover kun, og i begrænset form, understøtte den lejlighedsvise
tur-cykling for voksne og evt. for børn ifølge med voksne.
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Det formodes at foreninger, der er helt afhængige af spor beliggende inden for NNP, vil have
forskellig tilgang til brug heraf betinget af hvorvidt der er nære gode alternativer, men at det
samlet vil medføre en betydelig begrænsning for foreningerne og cykelmiljøet i områder
hvor der ikke er oplagte gode alternativer.
Desværre peges der i brutto-gruppen til de næste 10 NNP på en række områder hvor der
ikke er, eller kan etableres reelle alternativer. Af forvaltningsplanen for Fussingø, samt efter
Miljøministeriets udmelding på Facebook d. 17. september 2021, står det desuden klart at
NNP-budgettet ikke, eller i ringe grad, omfatter etablering af alternative faciliteter til MTB.
Etablering af nye spor med professionel sporbyg koster ca. 200.000kr pr km. Dertil kommer
prissætning af de tusindvis af timers arbejde frivillige lægger i planlægning af nye spor,
dialog med andre interessenter i stisystemet, dialog med myndigheder og interessenter om
tilladelser og specifikke ruteføringer, ansøgninger om finansiering og projektdrift inkl.
økonomi, koordinering og detail arbejdstilrettelæggelse.
Det er således store millionbeløb der er bundet i MTB-spor som rekreative faciliteter. Midler
der er tilvejebragt ved fondsansøgninger, kommunale og statslig støtte, kontingenter,
indsamlinger og bidrag fra foreninger og løbsarrangører.
Reetablering af 15 km MTB-spor koster således ca. 3 millioner kroner i anlæg + 1-2 millioner
kr i ”lønudgifter” til ovenfor beskrevne opgaver.
Flytning af MTB-spor ind i mindre zoner der skal rumme alt øvrigt friluftsliv, der ikke kan
rummes i NNP vil blive særdeles bekosteligt, føre til ringere vilkår og større risiko for
konflikter både i prioritering af faciliteter, prioritering af aktiviteter f.eks. events og direkte
på stierne i skoven hvis et omfattende, mangefacetteret friluftsliv skal rummes på langt
mindre arealer end i dag.
Sammenfattende må DCU derfor melde klart ud at vi ikke kan bakke op om etablering af
NNP i en række af naturområderne på brutto-listen såfremt indhegningerne omfatter MTB-
sporene i området. Det vil være ødelæggende for cykelsporten, vores medlemsforeninger og
de titusindvis af danske børn og voksne der cykler på de pågældende naturarealer i dag. DCU
er således særligt bekymret for planerne om etablering af NNP i følgende områder:
1.
2.
3.
4.
5.
Tisvilde Hegn
Bidstrup Skovene
Teglstrup Hegn
Pamhule Skov og Hindemade
Svanninge Bakker
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
6.
7.
8.
9.
Rold Skov
Blåbjerg Plantager
Skagen Klitplantage
Søhøjlandet, såfremt at der udvides til at pege på områderne med MTB-spor
Nærmere beskrivelse af hvert område følger til slut i dette skriv.
Overordnet ønsker DCU
At der ikke etableres NNP bynært og/eller på arealer med stort brugertryk. DIF´s
undersøgelse fra 2018 af børn og voksnes idrætsvaner viste at transporttid (uanset
transportform) på mere end 15 minutter til en facilitet har stor betydning for brug i
dagligdagen
og særligt for børn og unge der skal transportere sig selv. Sikker
transport, f.eks. cykelstier og andre egnede transportstier, er ligeledes en væsentlig
faktor. Den daglige mulighed for motion har kolossal betydning for folkesundheden.
At NNP ikke omfatter arealer med eksisterende MTB-spor.
Men at hvis der alligevel etableres NNP hvor der i dag er MTB-spor, at Naturstyrelsen
så etablerer kompenserende alternative spor af mindst samme attraktion og kvalitet i
samme naturområde.
At der indrettes attraktivt 3-delt stisystem (gående, ridende, cyklende) rundt om
NNP-indhegningerne, da de fleste af områderne der peges på har skovgæster der
kommer ind fra alle sider
At skiltning er informativ og præcis. Samt informerer om reel risiko og ansvar ved
uheld.
At udsatte dyr er forenelige med cykling - som f.eks. hjortevildt eller mindre dyr som
f.eks. geder. Bison og elg er helt udelukket på arealer med MTB-spor, og færdsel
blandt heste og især kvæg er forbundet med ikke-ubetydelig risiko.
At det gennemtænkes hvilke former for passage
færiste, klaplåger osv.
der er
hensigtsmæssige at etablere hvor i forhold til cyklende.
At aktiviteter
rekreativ cykling og træning af børn, unge og voksne kan fortsætte
uhindret, og at motionsløb og elitekøb forsat kan gennemføres efter aftale som i dag.
19
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
At spor og nødvendige arbejdsveje fortsat bliver tilgængelige til brug og vedligehold,
samt at det bliver muligt at omlægge sporforløb fx pga. ændret hydrologi eller større
stormfaldsområder, samt at Naturstyrelsen budgetterer med øget behov for
vedligehold.
At der kommer grundig og reel lokal borgerinddragelse med deltagelse af lokale
cykelklubber, mountainbikeklubber, sporbyggerlaug m.fl. i de berørte skove.
At der gives rimelige og længere frister for indsigelser og høringer.
Herunder følger nærmere beskrivelse af de spor hvor vi finder etablering af NNP’er særlig
kritisk.
Tisvilde Hegn
Sporet i Tisvilde hegn er ca. 28 km langt og består af to sløjfer, som går rundt i det meste af
Tisvilde Hegn gennem forskelligt terræn. Man tilstræber i videst muligt omfang at passe
sporet ind i landskabet. "Vi etablerer også sporet for at minimere generne ved det stigende
antal mountainbike-ryttere i skoven ved at koncentrere trafikken på udvalgte stier og
områder. Det er ønskeligt ikke mindst for skovens øvrige brugere, men også i forhold til
skovens dyre- og planteliv", siger skovrider Jens Bjerregaard Christensen fra Naturstyrelsen
Nordsjælland.
Turismen er omfattende langs hele kysten og mange tilrejsende fra hele Sjælland cykler på
sporet. Der er investeret væsentlig økonomi og store ressourcer af frivillige sporbyggere i at
udvikle det attraktive spor. Lokalt anslår man at sporet i kroner og ører, hvis det var anlagt
kommercielt, ville koste i omegnen af 10 millioner kr.
Bidstrup Skovene
MTB-sporet
i Bidstrup Skovene er et af ”De 10 Spir” og et særdeles vigtigt spor for den lokale
klub Mud´N Race og for Roskilde Mountainbike Klub (RMK) der har sporet som væsentlig
træningsfacilitet. Sporet er udlagt i et mange årigt frugtbart samarbejde med Naturstyrelsen
og baseret på tusindvis af timers frivillig sporbyg.
Teglstrup Hegn
MTB-sporet i Teglstrup Hegn og Hellebæk Skov går igennem et 1000 hektar stort
skovområde med 500 år gamle egetræer, en intakt højmose, et overdrev med græssende
køer og skovsøer. De 15 km MTB-spor med 230 højdemeter, skifter mellem et teknisk svært
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
singletrack gennem nåletræer og hurtige strækninger i bøgeskov. Området giver også
mulighed for gode vandre- og cykleture med både natur- og kulturhistoriske oplevelser.
Der er de seneste år investeret masser af arbejde i at gøre sporet mere attraktivt og
helårsanvendeligt.
Pamhule Skov og Hindemade
MTB-ruten i Pamhule Skov er udviklet i et samarbejde mellem Naturstyrelsen Sønderjylland
og Hoptrup Marstrup Idrætsforening
HMIF Mountainbike. De godt 11 km spor er etableret
af og vedligeholdes af Pamhule Trail Builders, en gruppe med mere end 400 medlemmer, der
har lagt 1000-vis af frivilligtimer i arbejdet. Sporet er den eneste og afgørende facilitet for
MTB i Haderslev og en større omegn. Der er ikke andre egnede naturområder i relevant
afstand fra Haderslev. Sporet er således den helt afgørende facilitet for HMIF´s aktiviteter og
for et stort antal uorganiserede ryttere. Der er netop afholdt danske mesterskaber i MTB-
maraton på ruten og i 2022 afvikles VM i MTB-maraton i Pamhule skov. Det hidtil største og
vigtigste internationale MTB-event på dansk jord. Dertil afholdes jævnligt børneløb og andre
motionsløb i skoven. HMIFs betydning for lokalområdet blev i 2021 understreget af
udnævnelsen til årets forening i Haderslev Kommune og formandens udnævnelse til ”Årets
Ildsjæl”. Etablering
af NNP vil få store negative konsekvenser for HMIF, for MTB i Haderslev
og i regionen som helhed.
Svanninge bakker
MTB-sporet i Svanninge bakker er beliggende i område hvor der allerede er græsning som
grundlæggende præmis med deraf følgende begrænsninger for aktiviteterne. Bekymringen
her er at de øgede restriktioner der følger med den skitserede forvaltning i NNP vil reducere
adgangen til sporet, evt. helt forbyde adgang i perioder, og stoppe den fremtidige udvikling
af sporet, der er et væsentlig aktiv i området.
Rold Skov
MTB-sporet
i Rold Skov er et af Naturstyrelsens ”De 10 Spir” og betragtes fortsat som et af
Danmarks bedste og mest attraktive MTB-spor. MTB-sporet er den afgørende facilitet for
Rold Skov MTB, MTB Rebild Bakker, Rscs Cycling og Støvring Motionscykelklub samt for
Rebild Efterskole og for et stort antal uorganiserede rytter og ryttere fra hele landet.
Der er mere end 50.000 gennemkørsler på sporet om året og det anslås at der er én MTB-
rytter for hver 2 gående der besøger Rold skov.
Sporet er et hyppigt benyttet konkurrencespor til en bred vifte af MTB-discipliner.
Der er investeret store økonomiske ressourcer i sporene og tusindvis af frivillig-timer.
Der henvises til det omfattende høringssvar afgivet af Rold Skov MTB, MTB Rebild Bakker,
Rscs Cycling og Støvring Motionscykelklub i foråret 2021 i forbindelse med Naturstyrelsens
21
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
udpegning af de 9000ha af statens arealer der omlægges til urørt skov. Her er
udfordringerne ved hegning, græsning og konsekvenserne for cykling og foreningsliv af
øgede restriktioner i Rold Skov gennemgået i detaljer inkl. for de enkelte delområder.
Blåbjerg Plantager
MTB-sporet
i Blåbjerg er et af Naturstyrelsens ”De 10 Spir” og dermed et af Danmarks mest
attraktive MTB-spor. Sporet er en afgørende facilitet for Varde Cykelklub, der er en af
landets største MTB-klubber med en stor børn og unge-afdeling samt en stor aktiv
eliteafdeling der tiltrækker ryttere fra hele regionen. Sporet benyttes jævnligt til velbesøgte
motionsløb og eliteløb. Turismen er omfattende i området og mange tilrejsende cykler på
sporet, der er en kendt og promoveret attraktion. Der er investeret væsentlig økonomi og
store ressourcer af frivillige sporbyggere i at udvikle det attraktive spor.
Skagen Klitplantage
MTB-sporet i Skagen Klitplantage er beliggende lige syd for Skagen. Sporet er flot
beliggende, attraktivt og 14 km langt. Sporet er eneste væsentlige MTB-spor for Skagen OK
og Motion, der har børne og voksenhold og afholder velbesøgte motionsløb på sporet.
Sporet besøges desuden af mange turister i området og markedsføres bredt af Top of
Denmark under VisitDenmark.
Også her er der lagt væsentlige midler og store frivillig-ressourcer i etablering af sporet.
Søhøjlandet
Her peger Naturstyrelsen på Østerskov og dele af Sønderskoven til etablering af NNP.
Umiddelbart omfatter de nævnte områder ikke officielle MTB-spor, men der foregår en del
cykling i områderne som gravel-cykling og MTB-cykling til sporene i østlige ende af
Sønderskoven (Danmarks Tag) og sporet i Ry. Desuden har de traditionsrige MTB-
maratonløb i Silkeborg ruter der gennemløber Østerskoven.
Såfremt projektområdet udvides til Vesterskoven eller Nordskoven, så vil etablering af NNP
få helt anderledes alvorlige konsekvenser for MTB-sporten i Silkeborg og nationalt, da
sporene her er blandt de mest attraktive og befærdede spor i Danmark og understøtter et
væld af lokale og nationale aktiviteter på alle niveauer, året rundt.
Alle parter er prøvet hørt og har kunnet kommet med input. Derfor er der bred og enig
opbakning til dette skriv i cykelmiljøet i Danmark.
DCU mener at et projekt som dette kræver lokal forankring og ikke kan presses igennem
politisk som et diktat. Ved at få den lokale forankring skaber man også de bedste
forudsætninger for at projektet bliver en succes og holder i længden.
22
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Derfor mener vi også at det er lokalt der skal tages stilling til om man ønsker en NNP og
under hvilke vilkår man ønsker det.
Dette går også bedst i tråd med Regeringens ønsker om et bredt demokrati.
Med venlig Hilsen
Klaus Bach
Formand DCU Spor og Natur
bach.klaus(a)gmail.com - 2854 0535
23
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0024.png
Dyrenes Beskyttelse
Til Naturstyrelsen
Dyrenes Beskyttelses bemærkninger til bruttolisten for naturnationalparker:
Generelt ser forslagene til placering af de næste op til 10 naturnationalparker fornuftig ud. Vores
kommentarer er derfor korte og generelle.
Det er for Dyrenes Beskyttelse væsentligt, at naturnationalparkerne kommer til at udgøre store,
sammenhængende arealer, hvor der kan etableres et godt grundlag for selvforvaltende natur ved hjælp
af f.eks. helårsgræsning, reetablering af naturlig hydrologi, samt andre tiltag, der i løbet af få år kan
kickstarte selvforvaltningen. Derfor vil vi opfordre til at der satses på arealer over 1.000 ha eller
arealer lige under, som måske i fremtiden kunne slås sammen med kommunale/private naboarealer.
Derudover vil vi opfordre til, at der ved udvælgelsen lægges stor vægt på den videnskabelige gruppes
anbefalinger (og videnskabelige anbefalinger i det hele taget).
Endelig vil vi kraftigt opfordre til, at det huskes, at naturnationalparkerne oprettes for naturens og
biodiversitetens skyld. Derfor bør natur og biodiversitet have førsteprioritet, mens diverse ønsker om
alskens menneskelige aktiviteter bør komme i anden række.
Med venlig hilsen / Kind regards
Michael Carlsen
Projektleder, zoolog og Ph.d.
Tel: 33 28 70 14
Email: [email protected]
Dyrenes Beskyttelse/ Animal Protection Denmark
Buddingevej 308
2860 Søborg
Denmark
24
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0025.png
WWF Verdensnaturfonden
Bemærkninger til bruttoliste for naturnationalparker dateret 15.9.2021
WWF Verdensnaturfonden takker for muligheden for at kommentere på bruttolisten for
naturnationalparker med 23 potentielle områder. Vores kommentarer er nedenstående, hvor vi lægger
vægt på at prioritering og udlæg af naturnationalparker er baseret på en politisk aftale, hvor man har
prioriteret store sammenhængende arealer med reetablering af naturlig dynamik med afsæt i en
evidensbaseret indsats på statslige arealer:
a) Vi mangler en
konkret og specifik vurdering fra forskerarbejdsgruppen af de 23
potentielle naturnationalparker,
samt ikke mindst hvorvidt der blandt de fravalgte
områder (gult markerede i filen) i flg forskerne findes områder der bør opprioriteres. Dette er
en væsentlig mangel i den præsenterede bruttoliste.
b) Vi savner helt en konkret vurdering af
om de 23 arealer på bruttolisten samt de
fravalgte arealer (gult markerede) kan opfylde IUCNs kategori II for
nationalparker.
Dette må bero på en fejl, da dette har været et klart politisk mål, og det
fremgår endda af naturnationalparklovens bemærkninger, at Miljøministeriet vurderer, at
IUCN kat. II kan opfyldes (underforstået) for de naturnationalparker, som besluttes. Dette er
en særdeles væsentlig mangel i den præsenterede liste.
c) Vi savner en
nærmere baggrund og transparens for Naturstyrelsens vurderinger
og ”score” i de forskellige
vurderingskriterier
– de er kort beskrevet i notatet, men
ikke nærmere hvordan vægtningen er foretaget, og dermed hvordan styrelsen er kommet frem
til de forskellige scores. Det er uklart for os, hvordan friluftsliv, heterogenitet m.m. scores.
d) Der er en
åbenbar inkonsistens i Naturstyrelsens udvalg af arealer, hvor arealer
MINDRE end styrelsens eget minimumsareal på 500 ha, prioriteres på listen,
mens andre arealer (rigtigt nok) fravælges pga areal. Der synes at være en regional prioritering
(Svanninge Bakker og Sydlangeland) som ikke har ophæng i de videnskabelige anbefalinger,
eller fremlagte kriterier i arbejdsgrupperne. Vi mangler en fagligt baseret begrundelse for disse
valg, og adskillige af de nedprioriterede store arealer bør erstatte andre og mindre arealer på
bruttolisten.
e) Der er
inkonsistens i valg og fravalg af arealer, i fht Kategoriscore Ph.D.,
hvor
arealer med lav og endda ukendt score
tilvælges
(Svanninge Bakker, Sydlangeland,
Stenderup) mens arealer med endog meget høj score
fravælges
(Jægersborg Dyrehave,
Vestamager, Hanstholm Vildtreservat, samt en række af de nordvestjyske, kystnære
statsarealer. Vi mangler en fagligt baseret begrundelse for disse valg.
f)
Vi er
uforstående overfor fravalg af arealer med henvisning til stor andel af
”oversøiske ikke-hjemmehørende træarter”, idet der ikke vurderes hverken
potentialet eller muligheden for naturgenopretning af oprindelige,
hjemmehørende økosystemer og habitater i områderne efter fjernelse af
sådanne træer indenfor fristen for udlæg af urørt statslig nåleskov på 25 år.
Vi
henleder her opmærksomheden på Danmarks kommende forpligtelser til genopretning af
natur – også i N2000 – i henhold til både EU (naturgenopretningsforordningen) samt
FN/CBD (den globale biodiversitetsramme).
g) Vi mangler en vurdering af hvilke af naturnationalparkerne på både bruttolisten, og de forslag,
der er fravalgt (gult markerede),
der potentielt set kan udvides med naboarealer jf
den politiske og ministeriets udmelding om at man senere vil kigge på
muligheden for at lade private og kommunale arealer omfatte
af loven om
naturnationalparker.
25
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0026.png
h) Vi gør slutteligt opmærksom på, at
de 23 potentielle forslag på bruttolisten langt fra
kommer i nærheden af Socialdemokratiets og SFs politiske målsætning om
udlæg af 60.000 ha naturnationalparker.
Bruttolisten og de tidligere besluttede arealer
omfatter kun ca. 35.000 ha (https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/regeringen-er-langt-fra-
centralt-valgloefte-om-mere-natur),
hvilket naturligvis peger på, at Naturstyrelsens arealvalg
på bruttolisten ikke kan opfylde de politiske hensigter og der i højere grad bør lægges vægt på
arealernes aktuelle og potentielle størrelse, og langt større områder af de fravalgte (gult
markedere) nødvendigvis må genovervejes.
Mange hilsner fra / All the best,
Thor Hjarsen
Lead Conservation Specialist for biodiversity
Conservation biologist, M.Sc.
WWF Verdensnaturfonden / WWF Denmark
Svanevej 12, DK-2400 Copenhagen NW, Denmark
E-mail:
[email protected]
Mobile: +45 2212 9360 or +45 4090 4666
26
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Danske Gymnastik og Idrætsforeninger (DGI)
Hermed fremsendes DGIs bemærkninger til udkast til bruttoliste med de 23 forslag til placeringer af
op til 10 Naturnationalparker.
DGI er glade for at kunne bidrage til processen.
Det har dog været en stor opgave med meget kort tidsfrist, hvilket ikke er tilfredsstillende.
En refleksion vedr. inddragelse:
Det fremgår tydeligt i den seneste tids kommunikation, at Miljøminister Lea Wermelin mener, at
inddragelsesprocessen er god og med mange interessenter, at dialogen først skal til at starte. Det er
korrekt, at der er mange interessenter i de forskellige grupper, men det er ikke korrekt at mange føler
sig eller bliver reelt inddraget. F.eks. er DGIs lokalafdelinger ikke blevet tilladt deltagelse i tre ud af de
første fem Naturnationalparkers lokale grupper. Lokal borgerinddragelse samt involvering af lokale
aktører og foreninger er essentielt for naturnationalparkenes fremtidige succes.
DGI mener klart, at processen med Naturnationalparker går alt for hurtigt. Det er tydeligt, at særligt
hegn med store græssere er den knast der skaber modstand. Det er uheldigt for processen, at netop det
redskab som organisationer, kommuner, og lokale gerne vil diskutere, nemlig hegning og store
græssere, ikke er til diskussion, men allerede er endeligt besluttet på Christiansborg forud for en
egentlig inddragelse af organisationer og lokale. Resultatet er, at både kommuner, organisationer og
lokale med rette føler at de ikke bliver reelt inddraget.
Den fremtidige succes opnås bedst, hvis befolkningens muligheder for god adgang og et rigt friluftsliv
understøttes i naturnationalparkerne og der sikres opbakning til gode lokalt forankrede
dialogbaserede løsninger.
DGI er desuden forundret over, at Miljøministeriet og Miljøministeren påstår, at den kritik der rettes
mod Naturnationalparkerne er mytebaseret. DGI arbejder seriøst og faktabaseret med opgaverne i den
nationale interessentgruppe under endog urimeligt korte tidsfrister. Det er derfor ikke befordrende for
dialogen og samarbejdet om gode løsninger at få faktuel kritik kategoriseret som myter som endda skal
”dræbes”.
Venlig hilsen
Thomas Larsen Schmidt
Konsulent, Idrættens Arenaer
27
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0028.png
28
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0029.png
29
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0030.png
30
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0031.png
31
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0032.png
32
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0033.png
33
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0034.png
Kære Uffe Strandby
Her er yderligere kommentarer fra vores lokale afdeling i Nordsjælland vedr. Tisvilde Og Teglstrup
Hegn mm.
Dbh
Thomas
Thomas Larsen Schmidt
Konsulent, Idrættens Arenaer, DGI
Mail:
[email protected]
Mobil: +45 30259757
34
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0035.png
Start på videresendt besked:
Fra:
Jacob Krarup <[email protected]>
Dato:
30. september 2021 kl. 14.38.45 CEST
Til:
Thomas Larsen Schmidt <[email protected]>
Cc:
Per Frost Henriksen <[email protected]>, Inge Karlshøj
<[email protected]>
Emne: VS: Frist den 28/9-2021: Bemærkninger til udkast til bruttoliste med de 23
forslag til placeringer af op til ti naturnationalparker og tilhørende vurderinger
Hej Thomas
Hermed DGI Nordsjællands pointer vedr. forslag til naturnationalparker i det nordsjællandske:
-
Generelt: Koncentrationen af Naturnationalparker inden for en meget begrænset geografisk
areal bliver MEGET stor, hvis både Horserød Hegn, Tisvilde Hegn og Hellebæk Skov gøres til
nye Naturnationalparker. Det skal ses i sammenhæng med den allerede planlagte
Naturnationalpark i Gribskov
Særligt i tilfældet Tisvilde Hegn forventes etablering af en Naturnationalpark være meget
indgribende for rekreative aktiviteter og motionsaktiviteter. Dels pga. beliggenheden og dels
pga. størrelsen på over 2000 hektar
Det er forventningen, at en Naturnationalpark i Tisvilde Hegn vil have en negativ indflydelse
på MTB’ere og graveludøvere
Løsningen med en indhegning af et kystnært område ift. Tisvilde Hegn virker umiddelbart
problematisk ift. badegæster og hundeluftere på stranden
Det er afgørende, at etableringen sker under hensyntagen til benytterne og med grundig
inddragelse af de relevante foreninger og repræsentanter fra andre af de nuværende
brugergrupper af områderne. Det kan forventes, at foreningerne anvender arealerne til større
og mindre arrangementer i løbet af året
-
-
-
-
Dbh
Per Frost Henriksen
Jacob Krarup
Bedste hilsner
Jacob Krarup
Afdelingsleder
Projekt og Udvikling
DGI Nordsjælland
│ Frederiksværksgade 16 │ 3400
Hillerød
Telefon 6037 9752
[email protected]
www.dgi.dk/nordsjaelland
35
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
De Unge Biodiversitetsambassadører
Vi vil gerne starte med at takke for at vi bliver inddraget til udpegningen af de kommende
Naturnationalparker.
Vores 10 forslag, har primært fokus på arealernes størrelse og indhold af biodiversitet. Vi har
også valgt at tage højde for at nogle kommuner takker nej til en eventuelt NNP, da vi også
mener at NNP’erne bør være en folkesag. Derfor har vi blandt andet ikke
taget Læsø i
betragtning, selvom der er en mulighed for et stort sammenhængende område.
Vi har også prøvet at vælge NNP’erne efter en geografisk adspredelse. Desværre kan vi ikke
udpege en NNP på Fyn, Langeland eller Møn, da arealerne er ret små. Det sagt, så mener vi
at der bør arbejdes mere for biodiversiteten i disse landsdele, så de ikke bliver “snydt” for
storslåede naturoplevelser.
Vi undrer os over hvorfor ingen marine områder er taget med. Det er ikke kun i det
terrestriske miljø at biodiversiteten er presset, men også i det ferske og marine miljø. Det vil
give mening at inddrage marine arealer til kystnære NNP’er, pga. at mange arter bruger
både land og vand, især for fugle der spiser fisk, samt de fisk der migrerer imellem det ferske
og salte miljø. Derfor håber vi at man ved kystnære vil inddrage et stykke af det marine miljø.
Vi mener også at det kommer til udtryk i forslagene, at man i NNP-lovgivningen burde have
haft muligheden for at inddrage private arealer. Rebild Kommune har blandt andet budt ind til
dialog, og måske kan der faktisk laves en stor sammenhængende NNP, uden at det får
negative konsekvenser for friluftslivet. Vi håber derfor at man vil revurdere optaget af private
arealer, da det både vil give mere konnektivitet, færre barrierer og mere plads.
Der er flere af statens arealer der ikke har et højt nok biodiversitet indhold, men vi håber at
stadig at man vil arbejde for biodiversiteten på disse arealer. Græsningstrykket er generelt
meget lavt i Danmark, og vi ser gerne at det frie vildt, for lov til at blive mere talrigt. Ved at
indstille jagten på statens arealer, vil dyrene få nogle fredszoner, hvorpå man kunne håbe på
et øget græsningstryk. Dertil forventer vi også at se en større udlægning af urørt skov, samt
en naturpleje, der både gavner insekter og planter.
Flere af de foreslåede NNP’er er underlagt et komplementaritetshensyn. Vi antager at det er
begrundet af at nogle NNP’er er for ens, eller ligger for tæt hinanden. Vi er uenige i det som
et princip, da det er en udelukkelse
af eventuelle storslåede NNP’er. Eksempelvis har Vester
Thorup mm. et enormt potentiale, men arealet er underlagt et komplementaritetshensyn til
NNP Tranum.
Vi har fulgt med i den offentlige debat, og vi syntes den i visse segmenter har taget en
uheldig drejning, da den som regel er baseret på misinformation, og manglende forståelse
for hvad formålet er med NNP’erne.
Det mener vi bør kunne imødekommes med formidling
og en bedre kommunikation. Derfor er vi også glade for at se Lea Wermelins
“Mytedræbermission”
Forslag:
1. Rold Skov-komplekset
Vi har noteret at Rebild Kommune ikke ønsker en NNP i Rold Skov-komplekset pga. friluftsliv
og træproduktionen. Hvis der laves en plan, hvor udfasning af produktionsskov sker over tid,
36
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
og etableres i nærliggende
områder, kan man “flytte” produktion skovene. Derudover kan vi
se at Rebild Kommune tilbyder at lave et samarbejde, hvor private arealer kan inddrages.Det
er lig med mere plads, og det bør undersøges om hvorvidt arealerne kunne indgå i en
helhedsplan for en NNP Rold Skov.
Der er også en høj aktivitet af friluftsliv, og hvis der vælges helårsgræsning som et værktøj i
disse områder, vil vi gerne påpege vigtigheden af oplysning i et kommende projekt. Vi har set
et projekt som Moesgaard Vildskov blive forringet, da man frygter friluftslivets
indskrænkning.
2.
Hanstholm Vildtreservat samt Tved og Vildbøl plantager
Vi har noteret at Thisted Kommune ikke ønsker en NNP i deres kommune, og det kalder på
en dialog. Vi ser kun potentiale i at anlægge NNP Hanstholm, da det vil styrke naturen og
give flere muligheder for turisme. Det er beklageligt hvis lokalbefolkningen ikke ønsker en
NNP, men vi mener at det burde gives en chance.
Fordi at Hanstholm Vildtreservat allerede har store arealer der er lukket hele, eller dele af
året, så ser vi ikke store forringelser i adgangen til arealerne.
Stort område, med et potentiale for at understøtte en fri populationsdynamik, for de eventuelt
vilde indhegnede græssere.
3.
Stenderupskovene
Stenderupskovene er et af mindre foreslåede arealer til en NNP, med en lavere score. I kraft
af at kommunen selv foreslår en NNP, burde det åbne muligheden, da der vil være
sandsynlighed for mere velvilje. Omkringliggende arealer kan eventuelt inddrages, herunder
et maritimt område.
NNP Stenderupskovene
bidrager også til en geografisk adspredelse af NNP’erne.
4.
Nørlund plantage og Harrild hede
Stort område, med et potentiale for at understøtte en fri populationsdynamik, for de eventuelt
vilde indhegnede græssere.
Placeringen lige midt i Jylland, vil
bidrage til en geografisk adspredelse af NNP’erne
5.
Nyminde og Blåbjerg Plantager
Stort område, med et potentiale for at understøtte en fri populationsdynamik, for de eventuelt
vilde indhegnede græssere. Vi har noteret at forsvaret har aktivitet i området, men høj
øvelsesaktivitet har også vist sig at være gavnligt for visse arter. En kombination af store
græssere og maskiner kunne være interessant at se, da forsvaret har store arealer i
Danmark.
6.
Tisvilde Hegn og Melby Overdrev
Stort område, med nogle gode naturværdier. Varsomme løsninger vælges pga. sårbar natur.
7.
Husby Plantage
37
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
Stort område.
8.
Mols Bjerge
Område med eksisterende naturværdier, samt nærliggende områder der kan spille sammen
med en kommende NNP.
9.
Klosterheden Plantage
Klosterheden er
ikke en af de 23 NNP forslag i den “grønne kategori”, men vi mener at
området har et stort potentiale alligevel. Især i kraft af bæverens interessante aktivitet.
Stort område, med et potentiale for at understøtte en fri populationsdynamik, for de eventuelt
vilde indhegnede græssere.
10.
Bidstrup Skovene
Stort skovareal, der egner sig græsning.
38
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0039.png
Verdens Skove
Verdens Skoves bemærkninger til bruttolisten for naturnationalparker
Til Naturstyrelsen
Tak for muligheden for at kommentere på bruttolisten for naturnationalparker. Vi har følgende
bemærkninger til forslagene:
For Verdens Skove er det internationale perspektiv på denne potentielle naturbevaringsindsats det
vigtigste. Den største del af verdens historisk stærkt truede biodiversitet findes fjernt fra Danmark.
Men vores land regnes sammen med andre nordiske lande af mange som globale foregangslande.
Derfor er den naturpolitiske signalværdi af vores vilje til at udlægge natur i betragteligt omfang til vild
og mangfoldig natur uden materiel udnyttelse vigtig. I dette perspektiv finder vi det også positivt, at der
ved udtagning også indgår arealer med godt dyrkningspotentiale, ikke kun arealer, der
dyrkningsmæssigt er marginale. Af netop disse grunde så vi også gerne de første NNPer i Fussingø
og Gribskov gjort væsentligt større.
For os er det vigtigt, at naturnationalparkerne ikke (som "nationalparkerne" fra 00'erne) bliver
udvandede begreber. Derfor ser vi gerne, at der kun arbejdes videre med forslag, der har udsigt til at
indbefatte minimum 1000 hektar, der kan leve op til IUCNs Kategori II for nationalparker - hvilket også
i denne proces har været formuleret som et klart mål.
Vi mener, at helårsgræsning med store, egentligt græssende arter som kvæg og heste er vigtig i alle
projekterne. Hjorte alene giver i for høj grad en græsning, der i ensidighed minder om fårs. Derfor
anbefaler vi stærkt, at der sættes gang i en ansøgningsproces mhp. at opnå fritagelse for
øremærkning, som der er en række fortilfælde for i andre EU-lande, især Spanien og Nederlandene,
da selvreproducerende bestande på sigt vil have både forvaltningsmæssige og æstetiske fordele.
Vi er indstillede på at bidrage med alt hvad vi kan ift. at fremme offentlighedens værdsættelse af disse
nyskabende og meget positive tiltag, i det omfang at ambitioner og hensyn til den biologiske
mangfoldighed forbliver hovedfokus for disse områder, for dét er forudsætningen for, at NNPerne vil
kunne udvikle sig til de nationale og internationale fyrskibe, som de har potentiale til.
Venlig hilsen
Karsten Thomsen
Biolog, geograf, PhD
Mobil 26487865
Mail:
[email protected]
39
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0040.png
Dansk Skovforening
40
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0041.png
Kære Uffe
Jeg har modtaget nogle konkrete fakta og bekymringer fra et par af vores medlemmer i forhold til
udvælgelsen af de næste 10 naturnationalparker. De fremgår herunder. Jeg ved vi havde frist forleden,
men håber at I vil tage nedenstående i betragtning, da jeg mener det er relevante lokale informationer,
der bør inddrages i forhold til at vælge de rigtige lokationer.
Skagens Odde m.m.
Det naturnationalpark forslag Mikkel kommenterer på, er Skagens Odde mm. Han tænker dog at nogle
af argumenterne også kan bruges i andre områder:
Jeg er opvokset her, kommer meget i naturen og har haft med kødkvæg og naturpleje at gøre i mange
år. Jeg mener derfor at have nogle ret underbyggede erfaringer at byde ind med. Jeg vil dog ikke påtale
de dyrevelfærdsmæssige problemer ved natur nationalparker. Det er der nok andre, som tager sig af.
Hvad er formålet med natur nationalpark Skagens Odde?
Den årlige kvælstofdeposition/ha på Skagens Odde er en af de laveste i Danmark. Den
førneopbygning som ses i andre egne af Danmark ses ikke på Skagens Odde. Argumentet for at
indføre helårsafgræsning med store græssere er bl.a. at de skal fjerne førnelaget. Men når det
41
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
nu ikke er et problem her, hvad er så formålet - og har man opvejet fordele og ulemper mod
hinanden?
Kan alle arealer holde til afgræsning, og er det overhovedet lovligt?
Starter vi på de våde arealer, så er det her vi har de store tagrørskove. Friske skud af tagrør er
noget af det første de store græssere vil gå efter, da de har et relativt højt næringsindhold i
områdets ellers næringsfattige fødeudvalg. I søgen efter dem vil de trampe resten ned. I
rørskovene har vi et rigt fugleliv og flere arter yngler her. En meget stor del af Skagens Odde er
Fuglebeskyttelesområde, hvor bl.a. rørdrum, hedehøg og trane er på udpegningsgrundlaget
som ynglefugle. Vi er i EU forpligtet til at beskytte disse yngleområder og må ikke ødelægge
dem, hvis det kan undgås. Og det kan jo let undgås, hvis vi undlader at hegne rørskovene!
Vælger vi at hegne yngleområderne ind og lade dem afgræsse så de ødelægges, så vil staten
formentlig få en åbningsskrivelse fra EU Kommissionen, hvor staten bliver bedt om at pille
hegnet op igen, rette op på fejlen og formentlig også blive bedt om at betale en bod.
I LIFE projektet REWETDUNE er der med EU tilskud lavet tre såkaldte rørdrumskrab, hvor
der er skabt lavvandede søer til gavn for rørdrum. Som ovenfor nævnt er afgræsning af rørskov
ikke til gavn for rørdrum. Kan man bruge EU tilskud til én ting og så bare bruge det man har
fået tilskud til, til noget helt andet?
Går vi lidt højere op i terræn, på hedefladerne, så spurgte jeg for nogle år siden Aage V.
Jensens Fonde til afgræsning af nogle af deres arealer, hvor jeg havde taget de mest sårbare og
klitfredede arealer fra i mit forslag. Aage V. Jensens Fonde bruger bl.a. Frederikshavn
Kommune til at rådgive sig for de af deres arealer, der ligger i kommunen, og
tilbagemeldingen var, at arealerne ikke kunne holde til afgræsning. Vi havde ikke snakket om
hvor mange dyr og hvornår det skulle være. Arealerne kunne ikke holde til afgræsning. Fair
nok. Et stykke tid senere spurgte jeg Naturstyrelsen Vendsyssel om et tilsvarende af deres
arealer. Samme tilbagemelding. Fair nok. Nu er der så gået nogle år og Rune Engelbrechts bog
"Danmarks Genforvildede natur" er ukritisk blevet ophøjet til lov, og så kan områderne
pludseligt godt tåle afgræsning. Har noget da ændret sig? Nej, ude i virkeligheden er intet
ændret, så det er oplagt at spørge, om det faglige belæg er på plads. Det ser ikke sådan ud.
Går vi endnu højere op, i de klitfredede arealer, så vil de store græssere søge derop om
sommeren for at hvile sig. Her er der som regel lidt vind, som kan hjælpe med at holde fluer og
insekter lidt fra livet af dem. De vil træde vegetationen ned og i efterårs- og vintermånederne
vil det skabe vindbrud, så sandet vil flyve igen. Efter at vi har brugt 2-300 år på at hæmme
sandflugten. Sandflugt er absolut ikke noget at spøge med, og det vil blive et problem igen,
hvis ikke man passer på. Hvor ryttere indtil for nylig er blevet skældt ud for at ride i klitterne,
så er det nu åbenbart blevet spændende. Hvordan påtænker man at tage hensyn til jernbane,
veje, sommerhuse, ejendomme og arealer, som er naboer til den "spændende" sandflugt, når
den kommer ud af kontrol?
Publikum og dyr - spiller man hasard med de besøgendes liv og helbred?
Et område som Råbjerg Mile og Bunken Klitplantage, som også tænkes inkluderet i
naturnationalparken, bliver besøgt af flere hundrede tusinde gæster om året fra ind- og
udland. Familier, børn, gangbesværede, hunde med og uden snor, heste, mountainbikere og
hvad har vi, færdes sammen. Samtidig er vi så heldige eller uheldige, alt efter hvordan man ser
på det. at vi har en enlig ulv i området. Det er meget tydeligt at ulvens fødedyr (husdyr og vilde
dyr) ændrer adfærd, når der er ulv i et område. Vore egne køer, selv om det er rolige Hereford
køer, har, efter hvad de har været udsat for, ændret adfærd og er blevet klart mere aggressive
overfor andre firbenede og tobenede væsner, som de ikke kender. Jeg kan end ikke længere
lade mine egne børn gå alene i indhegningerne, når der er små kalve. Det er simpelthen for
farligt. Det samme vil komme til at gøre sig gældende med de dyr, som man påtænker at lukke
42
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om der har været afholdt (virtuelle) møder i henholdsvis den nationale videnskabelige arbejdsgruppe og den nationale arbejdsgruppe for interessenter medio oktober 2021 m.m., til miljøministeren
2500910_0043.png
ud i naturnationalparken. Har dyrene været jagtet rundt af en ulv, så vil de betragte alle hunde
som en trussel og måske også børn og voksne. Er det rimeligt overfor de besøgende, at det skal
være livsfarligt at gå i området? Hvordan regner man med at det vil se ud for Danmarks
omdømme som turistland, hvis vi årligt har døde og tilskadekomne i vore
naturnationalparker?
Bidstrup Skovene
På Skjoldenæsholm har vi følgende bekymringer:
Vi er bekymrede for at hegnet sættes op i skel. Skellet er ca. 1 km. langt. Vi kræver, at der er
mindst 100 m’s afstand til skel, så flora og fauna kan udvikle sig frit på vores ejendom.
Vi er bekymrede for, at vi kommer til at overtage en del af det meget store publikumstryk der
er i Bistrupskovene. I forvejen har vi et af Danmarks mest trafikerede områder, og der er
simpelt hen ikke plads til flere. Centrale vejstrækninger og overgangen fra Bistrup er meget
trafikerede. Parkeringspladsen ved Gyldenløveshøj er lige udvidet til det dobbelte, men den er
altid besat.
Vi er bekymrede for opformering og spredning af barkbiller, som potentielt kan true
sundheden og stabiliteten i vores produktionsskov. Vi har meget store vedmasser stående tæt
på naturnationalparken og ønsker at beskytte dem.
Fyn
Der er også bekymring på Fyn, hvor de har dårlige erfaringer. Erfaringen fra Natura 2000, Ø
Havsstien og nu det kommende Geopark Sydfyn – er at de alle har afledte negative effekter også på de
naboer som man påstår ikke bliver berørt.
Og så en kommentar fra en lodsejer omkring allerede vedtagene
Fussingø
Biodiversitet og beskyttelsen af vores naturværdier burde være en folkesag, men det er blevet et
hadeobjekt, skabt at nogle mennesker, der aldrig selv kommer i skoven. Det er hegnet, der gør folk
vrede, og i Fussingø er lokalbefolkningen virkelig VREDE. De færreste har noget imod et
biodiversitetsprojekt, men ingen kan forstå, at det skal betyde, at man hegner menneskene, naturen og
de vilde dyr UDE af skoven og fylder den op med udsatte dyr. De ikke hjemmehørende træer skal
fjernes, mens man udsætter ikke-hjemmehørende dyr til at pleje det hjemmehørende…
Med venlig hilsen
Ditte Galsgård
Politisk konsulent, Cand. silv.
Erhvervspolitisk Afdeling
Dansk Skovforening
(Danish Forest Association)
Amalievej 20, 1875 Frederiksberg C, Danmark
Web:
www.skovforeningen.dk
|
Facebook
|
Twitter
Direkte:
Mobil: 2611 7517
E-mail:
[email protected]
43