Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2511151_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
11. januar 2022
Besvarelse af spørgsmål 206 alm. del stillet af udvalget den 1. decem-
ber 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14. oktober 2021 fra ERFA-
gruppen for forebyggende giftfri indsats mod kloakrotter om skærpede
regler for indsatsen mod kloakrotter i private kloakstikledninger, jf. MOF
alm. del - bilag 43?
Svar:
I henvendelsen af 14. oktober 2021 foreslår ERFA-gruppen for forebyg-
gende giftfri indsats mod kloakrotter at udvide huseftersynsordningen, så
denne også omfatter en inspektion af private kloakstikledninger fra sokkel
til skel og derigennem sikrer oplysning af forbrugeren om kloaktilstanden
ved et huskøb. Dette både for at sikre køberbeskyttelse samt for gradvist at
forbedre kloaktilstanden i de private stikledninger i takt med gennemførte
hussalg og dermed kloakeftersyn.
Huseftersynsordningen følger af kapitel 1 (§§ 1-5) i lov om forbrugerbe-
skyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
1123 af 22. september 2015. I forbindelse med denne besvarelse vil jeg
indledningsvis henvise til besvarelse af spørgsmål 306 alm. del stillet af
ERU den 20. maj 2020, samt besvarelse af spørgsmål nr. S 1176 stillet af
Mona Juul (KF) den 19. marts 2021og Justitsministeriets og det daværende
Miljø- og Fødevareministeriums udtalelser i den forbindelse.
Huseftersynsordningen og udarbejdelsen af en tilstands- og en elinstallati-
onsrapport danner basis for, at huskøbere og
–sælgere
kan tegne en ejer-
skifteforsikring i forbindelse med hushandel. Sikkerhedsstyrelsen, som va-
retager huseftersynsordningen oplyser herom:
”Udarbejdelsen
af en tilstandsrapport beror på en visuel gennemgang af
et hus for umiddelbart synlige skader foretaget af en beskikket bygnings-
sagkyndig. Gennemgangen omfatter alene bygningerne og ikke forhold ved
grunden.
Hvis ordningen også skal involvere et kloakeftersyn af private stiklednin-
ger vil det være en væsentlig udvidelse af huseftersynsordningen. Dels
fordi en kloakinspektion ikke involverer umiddelbart synlige skader, og
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/10-21 fra ERFA-gruppen for forebyggende giftfri indsats mod kloakrotter om skærpede regler for indsatsen mod kloakrotter i private kloakstikledninger, til erhvervsministeren
dels fordi en beskikket bygningssagkyndig på det nuværende grundlag ikke
kan foretage en kloakinspektion. Derfor vil en udvidelse til også at omfatte
kloakken i praksis forventeligt indebære en ny rapport på linje med f.eks.
eleftersynsrapporten eller energimærkningsrapporten, fordi et kloakefter-
syn hurtigt kan inddrage komplicerede forhold, som fald, dimensioner,
samlinger, afløb mv.
En sådan generel udvidelse med et kloakeftersyn for alle hussælgere vil
gøre tilstandsrapporten væsentligt dyrere for forbrugerne. En tilstands-
rapport koster mellem 4000 og 10.000 kroner. Det vurderes af ERFA-
gruppen for forebyggende giftfri indsats mod rotter, at en rotteinspektion
koster 4000 kr. i sig selv.”
Jeg deler ønsket om en bedre rottesikring, men på det foreliggende grund-
lag og med udsigt til de forhøjede udgifter, som er skitseret, fortjener det
en grundigere vurdering, om den foreslåede løsning er den rigtige vej at
gå. Det er ikke noget, regeringen har aktuelle planer om.
Det står fortsat enhver huskøber frit for selv at tage initiativ til en kloakin-
spektion og også at betinge et huskøb af en gennemgang af kloakken.
I forhold til den generelle rottebekæmpelse henviser jeg til Miljøministe-
riet, hvis ressort det falder under.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2